1400-01-08 08:39
1011
0
73863
به قلم رضا انتصاری ؛

فلسفه انتخاب شعار سال

فلسفه انتخاب شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب مشخصا می‌تواند جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و نیز در نقطه مقابل آن توجه به یک مشکل است.

به گزارش گلستان ما ؛ مقام معظم رهبری به عنوان یک رهبر سیاسی، رهبری کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر قلمداد می شود چرا که نگاه‌ی راهبردی و نافذ معظم‌له در جهان امروز بی‌بدیل است.

از جمله مصادیق این نگاه، نامگذاری سال‌ها در ایران است که به‌طور رسمی از سوی ایشان اولین بار در پیام نوروزی سال ۱۳۷۸ رخ داد. در آن سال حضرت آقا عنوانی را برای آن سال انتخاب کرد و پس از آن این نام‌گذاری به شکل یک سنت همه‌ساله تکرار می‌گردد.

فلسفه این کار نیز مشخصا می‌تواند جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و نیز در نقطه مقابل آن توجه به یک مشکل است. بر این اساس، مقام معظم رهبری با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌نماید، و بررسی برخی شاخص‌های اجتماعی، دینی و فرهنگی دیگر، مردم را به یک موضوع توجه می‌دهد.

در واقع، تعیین شعار سال با دو منظور مطرح می‌شود؛ یکی جهت دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسوولین دولتی و مسوولین حکومتی است، یکی توجه افکار عمومی است. به عبارت دیگر، بر اساس قانون اساسی کشور ترسیم و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام و جهت‌گیری کشور بر عهده رهبری نظام است.

این وظیفه از طرق مختلف به اجرا درمی‌آید. سخنر انی‌ها، ابلاغ‌ها، نامه‌ها، دستور و در پاره‌ای موارد حکم حکومتی. اما یکی از روش‌ها و شیوه‌های ترسیم جهت‌گیری کلی نظام و مسوولان که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را مطرح و دنبال کرده اند، همین انتخاب شعار و نامگذاری سال‌های مختلف است.

اگر پیام‌های مقام معظم رهبری را به مناسبت آغاز سال جدید از بدو آغاز دوران رهبری ایشان بررسی کنیم می‌توانیم به این کلیدواژه‌ها به عنوان نقطه طلایی پیام‌های مذکور برسیم که در واقع شعار آن سال بود: ۱۳۶۹ تأکید بر تحول درونی و اصلاح امور- 1370 تأکید بر صبح روشنی- ۱۳۷۱ تأکید بر تحکیم معنویت- ۱۳۷۲ تأکید بر عدالت اجتماعی- ۱۳۷۳ تاکید بر صرفه‌جویی- ۱۳۷۴ تاکید بر وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی- ۱۳۷۵ تاکید بر ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور- ۱۳۷۶ تاکید بر توجه به معنویات و فضایل اخلاقی- ۱۳۷۷ تاکید بر صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی.

اما از سال 1378 رهبر انقلاب به طور مشخص در پیام‌های خود یک شعار مشخص را به عنوان پرچم و افق سالیانه تعیین می‌فرمایند که همه‌ی ارکان نظام در عرض هم موظفند در ذیل این شعار به مطالبات مردم و نظام بپردازند و از دیگر سو، این شعار در طول اسناد بالادستی قرار دارد و در نهایت اهداف اسناد مذکور را تامین می‌کنند.

مقام معظم رهبری طی سنوات اخیر این شعارها را تعیین فرموده‌اند که هریک در جای خود جای بررسی و مداقه بیشتر دارد: ۱۳۷۸ سال امام خمینی(ره)- ۱۳۷۹ سال امام علی(ع)- ۱۳۸۰ سال اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی- ۱۳۸۱ سال عزت و افتخار حسینی- ۱۳۸۲ سال خدمت‌گذاری- ۱۳۸۳ سال پاسخگویی- ۱۳۸۴ سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی- ۱۳۸۵ سال پیامبر اعظم(ص)- ۱۳۸۶ سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی- ۱۳۸۷ سال نوآوری و شکوفایی- ۱۳۸۸ سال حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف- ۱۳۸۹ سال همت مضاعف، کار مضاعف- ۱۳۹۰ سال جهاد اقتصادی- ۱۳۹۱ سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی- ۱۳۹۲ سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی- ۱۳۹۳ سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی- ۱۳۹۴  سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی- ۱۳۹۵ سال  اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل- ۱۳۹۶ سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال- ۱۳۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی- ١٣٩٨ سال رونق تولید – ۱۳۹۹ سال جهش تولید- و بالاخره سال ۱۴۰۰ به عنوان سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها تعیین گردید.

* رضا انتصاری فعال فرهنگی اجتماعی استان گلستان

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.