1402-01-05 09:15
724
0
84197
یادداشت/ محمد دیلم‌کتولی

«رهبر معظم انقلاب اسلامی، قرآن و جلوه‌های معنویت رمضان»

مسئولان اجرایی، فرهنگی و بویژه فعالان عرصه قرآن کریم کشور و استان گلستان از فرصت بسیار مغتنم ماه رمضان برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از سفره قرآن بهره‌برداری کنند.

به گزارش گلستان ما، جلسه شورانگیز و جذاب مقام معظم رهبری با قاریان برجسته کشور در روز پنجشنبه سوم فروردین ماه ۱۴۰۲ مصادف با اولین روز ماه مبارک رمضان برگزار شد. 

گذشته از معنویت حاکم بر این جلسه و لذت شنیدن قرائت‌های زیبا و دلربای قاریان برجسته قرآن ایرانی در آن، بیانات تخصصی معظم‌له در این جلسه قابل توجه است .

بیاناتی که ناشی از اشراف کامل ایشان برعلوم قرآنی «اعم از قرائت، تفسیر و ...» و نقش برجسته ایشان در راهبری مجموعه‌های فرهنگی «از جمله سازمان‌های فرهنگی قرآنی» است.

قطعا توجه و دقت مسئولان اجرایی فرهنگی کشور و استان گلستان نسبت به توصیه‌های تخصصی معظم‌له در رشد و تعالی این بخش‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

ایشان درابتدای سخنان خود فرمودند: «بر اساس گزارش‌ها، رشد شاخص قرآن در کشور بیشتر از همه شاخص‌ها است که این امر مایه خرسندی عمیق است.»

ایشان شنیدن و گوش دادن به قرائت قرآن را لازمه ایمان به پروردگار دانستند: «استماع و شنیدن قرآن، کاری واجب و لازمه ایمان به پروردگار و زمینه‌ساز جلب رحمت الهی است که امکان تدبّر و تفکر در آیات الهی را هم فراهم می‌کند، بنابراین باید در کار تلاوت و استماع قرآن جدیت داشت».

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین زمینه به عموم مردم توصیه کردند: «مردم به‌ گونه‌ای عمل کنند که هر روز حتی اگرشده یک صفحه ازقرآن را بخوانند».

 تأکید به پیدا کردن راه‌هایی برای درک هرچه بیشتر مردم از مفاهیم قرآن فرمودند: «باید متخصصان و فعالان قرآنی برای این موضوع راه‌هایی پیدا کنند تا مضامین عالی آیات نیز به گوش دل شنوندگان تلاوت برسد.»

تبدیل مساجد به پایگاه‌های رواج تلاوت قرآن از دیگر توصیه‌های ایشان بود: «باید همه مساجد به پایگاه‌های رواج تلاوت و استماع قرآن و ارائه تفسیر آیاتِ قرائت‌شده تبدیل شوند».

رهبر انقلاب اسلامی قرآن را کتاب حکمت و درس و زندگی خواندند و خاطر نشان کردند:«قرآن مجید در همه عرصه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی وحتی روابط بین‌الملل، مملو از تدبیر و حکمت است که باید به آموختن و بکارگیری این دروس اهتمام جدی داشت که خوشبختانه امروز همه زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم است».

تأکید رهبر معظم انقلاب به «تلاوت اثرگذار»هم بسیار قابل توجه بود : «هدف از بعضی تلاوتها آوازخوانی است و همچنان‌که در تلاوت برخی قاریان بیرونی مشاهده می‌شود، بیشتر به دنبال به رخ کشیدن لحن‌ها و شیوه‌های تلاوت بر شنوندگان خود از طریق بکارگیری موسیقی زیبا و فعال هستند که این تلاوت،تلاوتِ مطلوب نیست»

ایشان هدف از تلاوت مطلوب را اثرگذاری آن بر مخاطب دانستند و گفتند: «در این نوع تلاوت، از همان ابتدا باید نیت‌تان اثرگذاری بر مخاطب باشدکه دراین حالت بایدخود قاری اول از همه،ازخواندن قرآن تأثیر بپذیرد»

ایشان با توجه به اینکه تلاوت قرآن هنری بزرگ و ترکیبی است، خطاب به قاریان گفتند: «توجه داشته باشید که با هر لحنی تلاوت می‌کنید این کار را به قصد اثرگذاری بر شنونده انجام دهید»

 رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنایت به اینکه تلاوت قرآن، «هنر مرکبی» است فرمودند: «این کاری که شماها می‌کنید یک هنر است. هنر تلاوت قرآن هنر بزرگی است و هنر مرکب است. یعنی ترکیب از آهنگ و خصوصیات گوناگونی که در تلاوت مورد توجه است برای اینکه انسان بتواند اثر بگذارد.»

توصیه مؤکد نگارنده به مسئولان اجرایی فرهنگی و بویژه فعالان عرصه قرآن کریم کشور و استان گلستان این است که با دقّت و توجّه این بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را یکبار گوش داده و مطالعه کنند و برای برنامه‌های خود نکات بیشتری را برداشت نمایند و از فرصت بسیار مغتنم ماه رمضان برای بهره برداری هرچه بیشتر از سفره قرآن کریم بهره برداری نمایند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.