1399-08-08 11:03
844
0
71268
یادداشتی به قلم نیما هادی نژاد کیاسری ؛

آمریکا و اسرائیل در قره باغ چه می خواهند؟

آیا آمریکا به دنبال شروع جنگ نیابتی می باشد یا اسرائیل به دنبال سوریه ایی دیگر است؟؟!!

به گزارش گلستان ما ؛  برای اینکه ابعاد پشت پرده جنگ قره باغ ، و هدف و نقش آمریکا ، اسرائیل و ترکیه ، از ایجاد تنش ، در منطقه بپردازیم  و منفعت ، آنها را بررسی کنیم ، لازمه این کار  در مرحله اول داشتن اطلاعات جغرافیای مرزی این منطقه است که با یک بررسی ساده متوجه حساسیت منطقه برای ایران و دلیل شیطنت های صهیونیست ها در منطقه خواهیم شد.

قره باغ به زبان آذری به معنای (باغ سیاه) است ، که قلمرو آن از کوه های قففاز صغیر شروع می شود و تا اراضی واقع در بین رودهای کورا و ارس امتداد می یابد این منطقه با مساحتی حدود۴۴۰۰ کیلومتر مربع می باشد که در ۷ کلیومتری مرز ارمنستان و ۲۵ کیلومتری شمال مرز ایران و در غرب آذربایجان قراردارد.

باتوجه به بررسی های انجام شده  پی میبریم ، همانطور که قره باغ از نظر مرز جغرافیایی نزدیک به ایران می باشد پس این ساده انگارانه  است که این جنگ را فقط نزاع بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر سر تمامیت ارضی قره باغ بدانیم.

به همین دلیل حضور فتنه انگیزانه ی کشورهای آمریکا و ترکیه و رژیم غاصب صهیونیست مشخص شده است.

که در ادامه به صورت جداگانه دلایل و تحلیل های مختلف عنوان شده‌ می پردازیم.

اگر بخواهیم حضور آمریکا در پشت پرده جنگ را بیان کنیم لازم است به این نکته بپردازیم که بعد از شکست خوردن طرح عبری ،عربی، امریکایی در سوریه و عراق که به دنبال به وجود  آوردن گروهک تر‌وریستی داعش  ، قصد تسلط بر خاورمیانه را داشتند ،که بعد شکست این طرح ، امنیت و ارامش اسرائیل فرزند خوانده امریکا مورد تهدید قرار گرفته است و در پی شکست داعش( با حمایت امریکا ، اسرائیل، عربستان) از سپاه قدس ایران ، امریکا به فکر جبران شکست و برقرای امنیت و آرامش اسرائیل در منطقه می باشد و از طرف دیگر به دنبال توجیه حضور دوباره خود در خاورمیانه می باشد.

باتوجه به تحلیل بالا  ،پی میبریم  اسرائیل از قبل متزلزل تر شده ، و امنیت خود را در خطر دیده است به همین دلیل اسرائیل با حمایت کردن از آذربایجان و شعله ور تر کردن آتش جنگ به دنبال راهکاری برای ورود تکفیری ها به خاک ایران از طریق مرز  اذربایجان می باشد، و برهم ریختن آرامش امنیتی ایران در دستور کار اسرائیل می باشد از طرف دیگر اسرائیل با توجه به سر صداهای  خبری که در قره باغ ایجاد کرده است قصد متمرکز کردن حواس ایران و روسیه در منطقه قره باغ را دارد تا از طریق عربستان  اعتلاف داعش ، القاعده و طالبان در پاکستان را به وجود آورد تا  توسط این اعتلاف جدید بتواند جنگ و درگیری این تروریست ها را در مرز ایران و پاکستان بکشاند تا آرامش سیاسی و امنیتی ایران را ب خطر بیندازد تا مقاصد خود را راحت تر پیگری و انجام دهد.

موضوع و کشور دیگری که باید در جنگ قره باغ بررسی کرد ، ترکیه می باشد و اینکه منافع ترکیه در این درگیری چی می باشد ؟

به نظر می رسد رجب طیب اردوغان  به فکر به وجود. اوردن کشور عثمانی  و تبدیل کردن ترکیه به قدرت منطقه و کشورهای که زیر سلطه امپراطوری عثمانی  بوده است ،زیر نظر و قدرت خودش بگیرد که در راستای همین سیاست های اردوغان بوده است که به منطقه کورد نشین سوریه چندین بار حمله کرده است.

حال اینگونه به نظر می رسد نتیجه بررسی های انجام شده می توان به این نکته پی برد که این درگیری فقط یک جنگ بین آذربایجان و ارمنستان بابت اراضی قره باغ نیست بلکه مقاصد و منفعت های دیگری پشت این درگیری برای امریکا و اسرائیل و ترکیه وجود دارد که این درگیری را تبدیل به جنگ نیابتی کرده اند تا ابر قدرت های منطقه ایران و روسیه را درگیر این جنگ کنند تا راحت تر به اهداف خود را پیش ببرند.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.