1397-05-09 17:02
1469
0
55733
گزارش؛

فرش پهن خاکستری ماسه برای شناگران خزر/ «توماج‌لر گمیشان» زیبای گمنام

وقتی صحبت از ساحل دریا می‌شود، ناخودآگاه ذهن‌ها به سواحل واقع در گیلان و مازندران سوق داده می‌شود، در حالی که بدون اغراق سواحل گمیشان در گلستان یک ساحل استثنایی و بی‌نظیر است.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس؛ سواحل «توماج‌لر چارقلی» در گمیشان متصل به دریای خزر در این نقطه‌ زیبا، به طور طبیعی با فرش خاکستری رنگ ماسه بادی پوشانده شده و با چشم‌اندازی زیبا، در نگاه اول هر بیننده‌ای را مجذوب و میخکوب خود می‌کند.

تنها ساحل ماسه‌ای استان گلستان با یک ویژگی منحصر به فرد آن هم عمقی بسیار مناسب‌، موجب امنیت در شنا برای افرادی شده که می‌خواهند شنا در این آب شفاف و آبی را تجربه کنند و به صراحت می‌توان ادعا کرد که این ساحل  ایمن‌تر از دیگر سواحل شهرهای شمالی کشور است.

با وجود این همه قابلیت تا به امروز این ساحل بکر کم‌تر به جامعه معرفی شده بسیاری از مردم استان و کشور از وجود چنین ساحل بی‌نظیری بی‌اطلاع هستند .

یکی از اهالی شهرستان گمیشان با اشاره به بکر بودن سواحل گمیشان گفت: این شرایط عالی به دلایلی از جمله کامل نبودن زیرساخت‌ها به ویژه راه دسترسی موجب شده تا این ساحل با وجود همه قابلیت‌ها نتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد.

  سعید کم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اذعان کرد: از دیگر مشکلات این ساحل، فقدان زیرساخت‌های کافی برای میزبانی حجم بالای مسافرانی است که برای تفریح به این ساحل عزیمت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این مشکلات، خوشبختانه با اطلاع‌رسانی اندکی که انجام شده حجم مسافر روز به روز در این ساحل افزایش می‌یابد به طوری که روز‌های پنج‌شنبه و جمعه 2 هزار نفر یا  3 هزار نفر از گلستانی‌ها و یا از دیگر سایر نقاط کشور  در این ساحل حضور می‌یابند.

 یکی از اهالی روستای «توماج‌لر» با اشاره به قابلیت بی‌نظیر ساحل «توماج‌لر چارق لی» بیان کرد: متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری طی چند سال گذشته در اقدامی نادرست، کسانی که مدعی ایجاد بندر در این سواحل بوده‌اند و به این دلیل برخی از اراضی را منابع طبیعی اجاره کرده بودند، در مسیر اصلی راه منتهی به ساحل توماج‌لر دربی را کار گذاشتند و مانع از رفت‌و آمد مردم به ساحل شدند.

بایرام توماج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان خاطرنشان کرد: با وجود برخی وعده‌های بزرگ، طی این سال‌ها بندری ایجاد نشد، اما این کار موجب شد تا روند توسعه در ساحل گمیشان به تاخیر بیافتد.

وی تصریح کرد: امیدوارم با توجه به پیگیری مجدانه آقای فرماندار و معاون ایشان، شرایط کنونی اصلاح شود و مسیر این ساحل دوباره احیاء گردد.

  همچنین معاون فرماندار شهرستان گمیشان گفت: سواحل گمیشان نیازمند توجه جدی مسئولان و برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرساخت‌های مهم گردشگری و سرمایه‌گذاری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید علیرضا حسینی در جلسه ساماندهی سواحل گمیشان اظهار کرد: این سواحل مزیت بی‌نظیری است که نبود برخی زیرساخت‌های اساسی موجب شده تا آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار نگیرد.

وی با اشاره به بازدید اخیر استاندار گلستان و دیگر مقامات استانی از ساحل توماج لر گمیشان اذعان کرد: در این بازدیدها همه به بی‌نظیر بودن این ساحل به عنوان یک مزیت استانی تاکید و بر ساماندهی هرچه سریع‌تر آن تاکید کرده‌اند.

حسینی خاطرنشان کرد: بر این اساس از دهیار توماج‌لر خواسته شد تا هرچه سریع‌تر نسبت به ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این ساحل اقدام و طرح خود را در قالب برنامه ساماندهی این مزیت شهرستانی تهیه و ارائه کند.

وی با اشاره به نبود راه دسترسی مناسب به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات برای توسعه گردشگری و دسترسی به ساحل گمیشان افزود: با تدابیر مسوولان شهرستانی و استانی، اقداماتی در حال انجام است تا این مشکل مرتفع شود.

معاون فرماندار شهرستان گمیشان تصریح کرد: علاوه بر ساحل توماج‌لر، ساحل چارقلی نیز از جمله مزیت‌های شهرستان بوده که مسیر این ساحل نیز در حال زیرسازی است و می‌تواند با سرمایه‌گذاری مناسب به عنوان یکی دیگر از سواحل شهرستان معرفی و بهره‌برداری شود.

حسینی با اشاره به ساحل توماج لر به عنوان تنها ساحل شنای گلستان افزود: با توجه به عقب‌نشینی دریا از اکثر مناطق ساحلی گلستان که در محدوده خلیج گرگان قرار دارند، این منطقه متصل به دریاچه خزر، قابلیت مناسب برای افرادی است که به شنا علاقه دارند.

وی اذعان کرد: با تمهیدات به عمل آمده امکانات زیرساختی این ساحل در حال تکمیل است و غریق نجات نیز در این ساحل مستقر شده‌اند.

همچنین فرماندار گمیشان در بازدید از ساحل توماجلر چارقلی اظهار کرد: سواحل شهرستان ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، امیر شیر توماج در این بازدید آرام و ماسه ای بودن را از ظرفیت‌های مهم سواحل شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: اولین و مهم‌ترین نیاز سواحل شهرستان توسعه زیرساخت‌ها به ویژه راه دسترسی است.

توماج تصریح کرد: بحث ساماندهی سواحل مقوله‌ای است که همه دستگاه‌ها باید براساس برنامه‌ای جامع و هدفمند در مسیر دستیابی به آن اقدام کنند.

رییس ستاد ساماندهی سواحل گمیشان ادامه داد: سواحل شهرستان نعمت ارزنده‌ای برای منطقه است که باید از آن به صورت اصولی در جهت توسعه گردشگری و رونق اقتصادی استفاده کرد.

فرماندار گمیشان یادآور شد: انشاالله با برنامه‌های در نظر گرفته شده و حمایت‌های ویژه دولت و ورود سرمایه‌گذاران به این سواحل، شاهد جهشی عظیم در جهت تبدیل شدن شهرستان گمیشان به عنوان قطب گردشگری استان باشیم.

سواحل گمیشان، به عنوان مهم‌ترین مزیت‌ توسعه این شهرستان نیازمند توجه جدی مسئولان استانی است تا بتواند در شوره‌ز‌ارمحرومیت این منطقه، روزهای بهتری را برای توسعه این شهرستان مرزی رقم بزند.

اصلاح زیرساخت‌ها، توجه به امکان دسترسی به راه اصلی، برنامه‌ریزی برای حضور سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به حضور در این منطقه هستند و حتی ایجاد بازارچه ساحلی ‌می‌تواند، شرایط اقتصادی و معیشتی این منطقه بکر و فقیر را متحول سازد.

مسئولان استان گلستان با توجه به نگاه مثبت استاندار و با طرح جدی موضوع سواحل گمیشان در موضوع ساماندهی سواحل و تزریق اعتبارات می‌توانند بستر مناسب توسعه را در این شهرستان کم‌توسعه یافته مهیا سازند و این منطقه گمنام را شهره کشور سازند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.