1393-08-28 16:04
3130
0
5979
در خصوص کتاب و کتابخوانی انجام شد ؛

گفتگویی خواندنی با رئیس شورای شهر گنبدکاووس

با توجه به قرارگرفتن در هفته کتاب و کتابخوانی به سراغ رئیس شورای شهر گنبد رفتیم و از وی خواستیم  تا ضمن اینکه آقای رئیس شورا از ارتباط  خود با کتاب می گوید ، نظر خود را  خصوص ضرورت های حمایت از حوزه کتاب و کتابخوانی برایمان بازگو کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه ٰ شرح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

سلام ٰ لطفا کمی بیشتر خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید.

علی پورمندی هستم متولد ۱۳۵۲ ، دارای مدرک کاردانی فن آوری اطلاعات  و سلامت ٰ کارشناسی ٰ مدیریت بازرگانی و در حال حاضر نیز دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی هستم ٰ متاهل و دارای دو فرزند پسر ۱۲ ساله و ۵ ساله .

در مورد اهمیت کتاب بگوئید و اینکه آقای رئیس شورا ء چقدر کتاب می خواند؟

به نظر من اهمیت خواندن با توجه به شروع آیات نازل شده بر پیامبراکرم (ص) ، که با کلمه اقراء بوده خود کاملا گویای اهمیت خواندن و یادگیری هست.از طرفی نیز رهبر معظم انقلاب بر کتاب و کتابخوانی تاکید فراوانی دارند و از کتاب به عنوان ارزشمندترین فرآوده های بشری یاد می کنند که این نشان دهنده جایگاه مهم فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

اما در مورد اینکه چقدر کتاب می خوانم ٰ زمان مشخصی برای مطالعه ندارم و بیشتر مطالعات من مربوط به مجلات و روزنامه است و بخاطر مشغله زیاد شاید روزی نیم ساعت وقت برای مطالعه کتاب داشته باشم. اما در گذشته بیشتر وقت مطالعه داشتم و برای  کتابی که دوست داشتم شاید ۱۲ ساعت هم وقت می گذاشتم و باید در یک روز تمامش می کردم.

Ali-Pourmandi01نام کتاب شما را به یاد چه چیزی می اندازد؟

(بالبخند ) کتابهای مدرسه و شب امتحان

اولین کتابی را که خوانده اید به یاد دارید؟

دوران ابتدایی بودم اما نامش را به یاد ندارم ولی یک کتاب داستان بود که معلممان  – در شهر اینچه برون که در آن زمان در آنجا زندگی می کردیم – از ما خواست تا آن را خلاصه نویسی کنیم.

ظاهرا رابطه شما با کتاب به دو دوره مجزا تقسیم می شود! پس لطفا بگوئید چه کتابهایی می خواندید و چه کتابهایی در حال حاضر می خوانید؟

قبلا بیشتر رمان می خواندم ٰ رمان های عاشقانه و تراژدی و مدتی هم به رمان های پلیسی علاقه مند بودم و می خواندم . در حال حاضر هم بیشتر کتابهای مرتبط با رشته تحصیلیم که مدیرت اجرای است  مطالعه می کنم.

نظر شما در مورد وضعیت کتابخانه ها ی شهرستان چیست؟

عملکرد خوبی دارند و امکانات نسبت به گذشته افزایش یافته اما با توجه به پراکندگی جمعیت در گنبد و وسعت آن هنوز نیاز توجه بیشتر دارد و باید توسعه متوازن در توسعه کتابخانه ها لحاظ شود.

شورای شهر و شهرداری حمایت های خوبی از کتابخانه ها می کند شما در این راستا چه توصیه ای به دیگر نهادها می کنید؟

همه ما می دانیم که اگر فرهنگ کتابخوانی رواج پیدا کند بسیاری از معضلات اجتماعی کاهش خواهد یافت و اگر نهاد های مختلف فرهنگی وارد گود شوند و حتی از تریبون نمازجمعه بر اهمیت کتابخوانی بیشتر تاکید شود گام های موثری در این راستا برداشته خواهد شد.

اما در مورد نهاد ها ٰ به نظر بنده باید کتابخانه های ادارت تقویت شود و حتی در ارزیابی کارمندان و ارتقاء آنان در کنار دیگر مواردی که لحاظ می شود با برگزاری مسابقات خلاصه نویسی کتاب برای کارمندان ٰ کتابخوانی نیز مد نظر قرار گیرد و به آنها امتیاز داده شود.

بنظر شما راهکار عملی برای گسترش کتابخوانی و علاقه مند کردن فرزندان به کتاب چیست؟

نمی توان الگوی واحدی برای همه ارائه کرد اما باید از بطن خانواده ها شروع شود .

بنظر بنده بهترین روش آموزش مطالعه از کودکی است و رفت و ٱمد با کسانی که با کتاب انس دارند.برای مثال در خانواده خودمٰ همسرم با کتاب انس فراوانی دارد و من تاثیر آن را در فرزندانم می بینم.به عنوان سخن آخر اگر پیشنهادی در این حوزه دارید بفرمائید؟

با توجه به گذر زمان و حرکت جوامع از سنی به مدرنیته  ٰ بهتر است مسائل روز در هر حوزه ای من جمله کتاب و کتابخوانی بومی سازی شود تا قومیت های مختلف که وابستگی بیشتری با سنت ها دارند از آن استقبال کنند.

تشکر میکنم از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.

من هم به خاطر این مصاحبه و پرداختن به این موضوع از شما متشکرم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.