1393-08-24 18:59
6893
0
5812

گفتگو با سیدعلی بنی عقیل مداح جوان کردکوی + عکس

با توجه به فرا رسیدن دهه دوم محرم، تصمیم گرفتیم با چند سوال کوتاه هم به معرفی اجمالی و هم به گفتگو با چندتن از مداحان جوان شهرستان کردکوی بپردازیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، با توجه به فرا رسیدن دهه دوم محرم، تصمیم گرفتیم با چند سوال کوتاه هم به معرفی اجمالی و هم به گفتگو با چندتن از مداحان جوان شهرستان کردکوی بپردازیم.

آقایان زهیر رحیمی، سید علی بنی عقیل، علی اکبر بسطامی، ایمان روشناسان نخستین مداحان مصاحبه شونده در این پایگاه خبری خواهند بود اما امکان دارد دیگر مداحان نوجوان و جوان جزو مصاحبه شوندگان این پایگاه خبری قرار بگیرند.

اولین شماره گفتگوی کوتاه با سید علی بنی عقیل:

سید علی بنی عقیل، متولد آبان ماه 1368 در شهرستان کردکوی از جمله مداحان و شاعرانِ جوان و خوش ذوق شهرستان کردکوی است که با توجه به سن و سالش جوانان زیادی در جلسات مداحی او حاضر میشوند،

از فعالین و نخبگان فرهنگی و هنری شهرستان کردکوی است که زمانی هم مشاور جوان ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردکوی بوده است.

همچنین امسال در ماه مبارک رمضان شاهد چهارمین سال متوالی حضور 30 شبی وی در شبکه استانی گلستان در ویژه برنامه های سحر و افطار بوده ایم،

سیدعلی بنی عقیل در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان گلستان هم مقام اول موسیقیِ متن با ساخت موسیقی تئاتر خنکای ختم خاطره با موضوع شهدای مفقودالاثر به او رسید.

هم اکنون هم مدت 3 ماه است که هر روز تیتراژ برنامه ” لحظه ی ملکوت” ویژه برنامه اذان ظهر شبکه گلستان با صدای وی بر روی آنتن این شبکه در حال پخش است.

همه این ها بهانه ای شد تا در این ماه محرم به سراغ این جوان فعال شهرستان کردکوی برویم و گفتگوی کوتاهی پیرامون ماه محرم و عزاداری ها با وی داشته باشیم.

عکس : امین حسینی

1- ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) میخواهیم بدون مقدمه های کلیشه ای معمول در گفتگوها از حال و هوای امسال خودتان در محرم بگویید:

* به نام خدا، سلام، محرم ارباب مگر میشود که بد باشد. 1400 سال از عاشورا میگذرد ولی هر روز شور و عشق حسینی در جهان بیشتر و همه گیر تر میشود. الحمدالله امسال برای ما که پر از خیر و نوکری بوده.

2- سوالات ما شاید محدود باشد ولی دوست داریم تخصصی تر در بحث محرم و مراسمات گفتگو کنیم، به نظر شما هیئت های مذهبی چگونه میتوانند در راستای ترویج شعائر عاشورا قدم بردارند؟

* مسلما” هیئت های مذهبی اصلی ترین مرکز ترویج فرهنگ عاشورایی هستند. چرا که در ایام سوگواری محرم دلها آماده تر از همیشه است.

از همین رو هیئت ها میتوانند با استفاده از محضر علما از این فیض استفاده کنند و هرچه بهتر در ترویج شعائر عاشورا بکوشند.

فرهنگ عاشورا فقط برای زمان عاشورا نیست . خودمان میگوییم فرهنگ یعنی یک مرام که همیشگی است و در زندگی جاری است.

3- در این بین البته نقش و وظیفه مداحان سنگین تر است، شما خودتان برای تلاش در شناخت معرفت حسینی چه تلاش هایی انجام داده اید؟

* به لطف خدا و آقا امام حسین (ع) همیشه از حضور شاعران مذهبی و مکتبی استفاده کردم ، تا خدایی نکرده مروج صرفا” شور نباشم.

برای مثال ما حدودا” 40 روز قبل از شروع دهه اول محرم با دوستان در این بخش جلساتی میگیریم و پیرامون سبک ها و شعرها بحث و تبادل نظر داریم که اشعار و سبک هایی که قرار است در ایام اجرا شود هم محتوا داشته باشد هم جذابیت.

4- ساعت مراسمات شما با اینکه کمی دیرتر از هیئت های دیگر در شهرستان است ولی با اینحال جوانان استقبال چشمگیری از این برنامه ها داشته اند. دلیل این استقبال آیا صرفا” سبک اینگونه هیئت هاست ؟

* فقط هیئت ما نبوده که مورد استقبال قرار میگرفته ، همه هیئت ها اینگونه بوده ، دوستان مداحم آقایان رحیمی ، بسطامی ، روشناسان هم جلساتشان از استقبال گسترده برخوردار بوده ، خیر صرفا” به دلیل سبک و سیاق نیست دلیلش روشن است همه لطف آقا امام حسین است.

ما حتی وسیله هم نیستیم ، هرچه هست لطف صاحب این مراسمات است. ولی وقت گذاشتن ازقبل مداحان برای اشعار این برنامه ها و اینکه مداحان این جلسات معمولا” جوانان هستند این نیز میتواند از دلایل استقبال جوانان باشد .

5- من خودم بارها دیده ام که از مراسمات شما و یا دیگر ذاکران اهل بیت که به این سبک و سیاق هیئت میگیرند استقبال فراوانی میشود خصوصا” از قشر جوان دلیل این علاقه مردم چیست؟

* دلیلش واضح است عشق مردم و جوانان به اهل بیت(ع).

من خودم دیدم طرف هیچ چیزی را قبول ندارد ولی به اهل بیت(ع) که میرسد به شهدا که میرسد بغضش میترکد؛ دگرگون میشود.

روشنفکران و سیاستمدارانی که میخواهند اینها را از مردم بگیرند خیلی کوچک و کوته فکر هستند.

مردمی که افتخارشان این است که امام حسین دارند.هربار که حال ما بد میشود این اهل بیت(ع) هستند که تسکین دردهای ما میشوند با آنکه شاید ما وفای خوبی نداریم.

اینها دریای رحمت هستند؛ جوانی که در ساعت ۱ بامداد در فاطمیه قرآن به سر میگیرد و ایمان دارد که لیله القدر شب عشق بازی او با معبودش خداوند و مرادش اهل بیت(ع) هست گواهی به حرفهای من است.

ما کاره ای نبودیم حتی وسیله هم نیستیم. همه را خود اهل بیت(ع) می آورند.
6- تفاوتی در مداحی در مساجد و مداحی در هیئت های این چنینی وجود ندارد؟

چرا وجود دارد ولی نه به این مضمون که مداحی ها امروزی و دیروزی دارد.

من وقتی در هیئت خودمان مداحی میکنم مستمعین خودم را میبینم که اغلب جوان هستن پس بیشتر ترغیب میشوم که مداحیم در حوصله آن جمع بگنجد ولی وقتی مثلا پامنبری حاج آقا شاعری را میخوانم و حضور بزرگان و پیرغلامان اهل بیت(ع) را در آن محفل میبینم مسلما” اشعار و مداحی خود را با متانت بیشتر انتخاب و اجرا میکنم که اینها همه برای اهل بیت (ع) است.

7- در همه کارهای اجتماعی و فرهنگی رقابت هم وجود دارد،آیا این رقابت بین مداحان هم وجود دارد؟

* وجود رقابت در بین مداحان اصلا” عیب است. رقابت در دستگاهی با این شان و منزلت اصلا” معنی نمیدهد.

8- اینکه در شهر چندین هیئت به این سبک و اغلب با حضور جوانان کار میکنند از نظر تو چگونه است؟

* به نظر من مایه افتخار و آبروی شهر است. مثلا” امسال محرم خیابان پاسداران (گرگان قدیم) شاهد برپایی چندین هیئت مذهبی بود.

مجمع شباب در مسجد جامع،امامزاده مجید، هیئت حسینی در مسجد امام حسین، هیئت بیت العباس در خیابان بازار روز، هیئت منتظران ظهور در مسجد مسلمی و ما هم در فاطمیه و جالب ترین نکته اینکه زمان های برگزاری این مراسمات هم باهم فرق داشت.

این خیلی خوب است چرا که اگر مثلا” شخصی بخواهد به هیئت برود اگر نتواند ساعت 11 شب برود میتواند ساعت ۸ شب به روضه برودو یا بالعکس.

این جای بسی تقدیر دارد که شهر ما به فضای مذهبی اهمیت میدهد.این بسیار عالیست.

9- آیا تسلط یک مداح بر موسیقی در  اجرای مداحی شما  اثری داشته ؟

* مسلما” اگر مطلق به موسیقی فکر کنیم میتونه اثرات سوئی داشته باشه ولی یک مداح معمولا در دستگاههای موسیقی باید تسلط نسبی داشته باشد.

برای مثال در دستگاههای قرآن معمولا” دستگاه نهاوند و صبا در اغلب اوقات جوهره سبکهای مداحی است و همینطور دستگاه موسیقی سنتی و پاپ هم میتونن به یک مداح کمک کنن به فرموده مقام معظم رهبری مداحی یک هنره پس ما وظیفه داریم هنرمندانه تر به بیان مناقب و مراثی اهل بیت بپردازیم.

نمونه این نوآوری رو میشه در آلبوم ارزشی و زیبای آقای کویتی پور و برخی آثار آقای آهنگران و آقای  عبدالرضا هلالی و حامد زمانی اشاره کرد که با همراه سازی و دراختیار قرار دادن موسیقی در عرصه نوکری اهل بیت توانستند آثار تاثیرگذاری رو به جا بذارن.

این نیمچه تسلط من روی موسیقی تونسته خیلی در روند مداحیم موثر باشه که البته تاثیراتش رو هم در هیئت خودمون و هیئت های دیگه میبینیم.

ایشالله که اهل بیت همیشه دست کرامتشون رو به دل نوکراشون بکشند

* در پایان اگر صحبت خاصی دارد بفرمائید:

* تشکر از سایت محترم و پرمخاطب رادکانا و سپاس از همه مردم فهیم و ارادتمند به اهل بیت(ع) شهرستان کردکوی که در دهه اول محرم در عزای ارباب بی کفن سنگ تمام گذاشتند.

آرزوی سلامتی و آرامش و عاقبت بخیری برای همه مردم  و طول عمر و سلامتی برای رهبرم که اولین شخصی هستند که برای عزای سیدالشهدا روضه برپا میکنند .

اللهم عجل لولیک الفرج

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.