1393-08-26 06:01
5357
0
5870

گفتگو با رئیس کتابخانه میرفندرسکی گرگان / کتابدار خادم خواننده ها است

طاهره خیرآبادی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی رئیس کتابخانه میرفندرسکی گرگان اظهار داشت: کتابدار خادم خواننده ها است .

به گزارش گلستان ما به نقل از طوبی گلستان؛ طاهره خیرآبادی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی رئیس کتابخانه میر فندرسکی گرگان مصاحبه ای با خبر نگار ما انجام داده است.

لطفا خودتان را معرفی کرده و درمورد فعالیت خود توضیح دهید؟

بنده طاهره خیرآبادی هستم و کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دارم . در اریبهشت ماه سال 1380در کتابخانه پارک شهر (میرفندرسکی) گرگان با سمت کتابدار مشغول به خدمت شدم. از مرداد 1381 به مدت یک سال با سمت کتابدار در کتابخانه عمومی علی آباد کتول و از آن به بعد که می توان گفت بیش از ده سال به عنوان مسئول کتابخانه و سرپرست و رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان علی آباد کتول در خدمت مردم عزیز این شهرستان بودم . از سال 91 تا کنون مسئول کتابخانه مرکزی استان(میرفندرسکی ) در خدمت جامعه فرهنگ دوست گرگان مشغول به خدمت هستم. سال 86 به عنوان مسئول نمونه دبیرخانه انجمن استان ، 87 کتابدار نمونه استان و 87 به عنوان کتابدار برتر استان در هفته کتاب استان معرفی شده ام.

از کتابخانه میر فندرسکی بگویید اینکه چه کتابهایی در این کتابخانه موجود  و بیشترین علاقه به چه کتابهایی است؟

 کتابخانه میرفندرسکی دارای 4519 عضو که از این تعداد 694 نفرکودک و نوجوان و 74 نفر نابینا هستند و تا حدودی روانشناسی ، بیشتر طب سنتی و بیشترین علاقه به حوزه تخصصی رشته تحصیلی علم اطلاعات و دانش شناسی است.

آخرین کتابی که مطالعه کردید چه نام داشت؟

  کتابی در حال حاضر در دست مطالعه دارم "هنر بیان" از" برایان تریسی" است.

کتابخانه تا چه میزان پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان بوده است؟

 منابع با جامعه استفاده کننده تا حدودی فاصله زیاد دارد. ارسال منابع به عنوان یک کتابخانه مرکزی بسیار کم است و می توان گفت میزان دسترسی مخاطبان به کتب مورد نظر خود زیاد فاصله دارد. البته در برخی منابع نیز می توان گفت با در نظر گرفتن تمهیداتی نیز پاسخگویی نیاز مخاطبان دیگر استانها برای پژوهشگران نیز بوده ایم. و در بخش کودک و نوجوان منابع بسیار کم است.

ویژگی های یک کتابدارخوب چیست؟

-عشق و احترام به مردم اساس کار و از پتانسیل های تاثیرگذار در حرفه است که بر پایه آن ، اعتقاد و ایمان به کار به وجود می آید و گرنه بهتر است رنج کتابدار شدن را متحمل نشویم ، چرا که کاری بس یکنواخت و خسته کننده به نظر خواهد آمد.

- خوشرویی یکی دیگر از خصوصیات کتابدار خوب است .

- شناخت درست از جامعه و مخاطب داشتن رمز موفقیت در حرفه است.

- مردم دوستی ، صفتی است که علاقمندی کتابدار را به مردم به عنوان افراد انسانی و نه فقط جویندگان اطلاعات نشان می دهد.

- خوشرویی یکی دیگر از خصوصیات کتابدار است . در برخورد با مردم تنها با خوشرویی است که ممکن است راه به جایی برد . ملایمت و برخورد انسانی ، باعث دلگرمی و تمایل بیشتر مراجعه کننده به استفاده از کتابخانه می شود .

-  روحیه همکاری و احساس مسئولیت به مخاطب مبنا کار در کتابخانه و مراکز اطلاعاتی است و باید همانند یک دوست با همه ارتباط برقرار کرد و به همه مخاطبان یاری رسانده و از روحیه همکاری بالایی برخوردار باشد.

- در جهت تعالی افزایش دانش و مهارت های حرفه ای خود و فناوریهای نوین اطلاع رسانی تلاش نمایند.

- کتابداری ترکیبی است از دانشوری ، مهارت فنی و انسان گرایی .

-  کتابدار باید خود اهل مطالعه باشد تا الگویی برای خوانندگان گردد .

- کتابدار باید متعهد باشد و در پاسخگویی به پرسشها سماجت به خرج دهد و دسترسی آسان را امکان پذیر سازد .

- کارکنان کتابخانه باید به فلسفه خدمت به استفاده کننده ایمان داشته باشند و آن را دنبال کنند . در هر شرایطی برای خدمت به مردم باید مشتاق ، مبتکر ، دقیق و با پشتکار بوده ، انتقادپذیری و تواضع را از یاد نبرند.
- حافظه خوب نیز یکی از خصوصیات مورد نیاز کتابدار است .

- صبوری و پایداری نیز صفاتی است که نتیجه مطلوب ببار می آورد . کتابدار باید در برخورد و پیگیری پرسشها صبور باشد و از انرژی و استقامت جسمانی برخوردار باشد . بدون انرژی و بنیه قوی ، دشوار است که بتوان استاندارد ارائه خدمات را در سطح بالایی نگهداشت . او باید همیشه در دسترس بوده ، مؤدب ، کمک رسان و مایل به ارج نهـادن به آراء و نظرات دیگــران باشد و این بر خـــلاف آن است که بعضی از مردم خیال می کنند که کتابداران با کار در محلی ساکت و آرام وقت زیادی برای مطالعه در اختیار دارند !

- قوه تخیل و خلاقیت و تکاپوی ذهنی و قابلیت تشخیص نیازهای اطلاعاتی مراجعه کننده و توانایی برقراری ارتباط مؤثر با مراجعه کننده نیز از اصول یک کتابدار خوب و نمونه است.

- کتابداران باید در نظر داشته باشند خشنودی و رضایتمندی مراجعان ، کامیابی نهایی حرفه کتابداری است و استفاده کننده باید شخصیت برجسته و درخشان کتابدار را احساس کند .

با داشتن این خصوصیات ، کتابدار می تواند در هر شرایطی ، حتی از میان چهار دیواری محقری در یک روستای دورافتاده ، فضل و معرفت را به درون جامعه اش انتقال دهد ، چرا که رسالت کتابدار و دلیل وجود کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی مانند هر نهاد فرهنگی دیگر کمک به اعتلای فرهنگ و دانش جامعه است .

مخاظبین شما چه کسانی هستند؟

گروه های مختلف جامعه مخاطبان کتابخانه های عمومی هستند و به طور فصلی مخاطبان در کتابخانه های عمومی متغیر است اما بیشترین استقبال را قشر نوجوان و محصلین به علت خواندن کتاب های کنکور و یا دانشگاهی است.

چه پیشنهادی برای افزایش فرهنگ کتابخوانی دارید؟

پیشنهاد برای ارتقاء فرهنگ کتابخوانی را می توان در بازنگری نظام آموزشی در مدارس و به خصوص به نقش سازمان بهزیستی در مهد کودک ها و پیش دبستانی ها در معرفی کتاب و انگیزه مطالعه در خانواده یاد کرد.

کدام کتابها در سال جاری بیشترین متقاضی را داشتند؟

در سال 93 کتاب های پرطرفدار به ترتیب آناکارنینا، کلیدر، فرهنگ آکسفورد و ای کاش گل سرخ نبود بیشترین امانت را در هشت ماهه اول سال در بر داشته است و هر کدام از کتاب ها ی مذکور بیش از چهل بار به امانت رفته است.

به عنوان سخن پایانی مطلبی را بفرمایید.

کتابدار خادم خواننده ها است (گاردنر) وهمچنین فرا رسیدن بیست و دومین دوره کتاب جمهوری اسلامی ایران را به اساتید محترم علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابداران عزیزدر کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به ویژه کتابداران عزیز کتابخانه های عمومی استان تبریک عرض نموده و آرزوی توفیق و بهروزی همه خدمتگزاران در حوزه کتاب و کتابخوانی را از خداوند مهربان خواستارم .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.