1398-09-16 15:13
2196
1
66553
گزارش؛

آرامش بازار یا گرانی اجناس در گرگان/ تعلل «شهرداری» و «صمت» در استقرار کانکس تیم‌های نظارتی

حکایت این روزهای بازار گرگان از نگاه مردم و مسوولان کاملا با یکدیگر متفاوت است، در حالی که مردم از گرانی اجناس در بازار نگران هستند اما مسوولان بر این باورند که آرامش در بازار حکمفرماست.

به گزارش گلستان ما، کمبود نظارت و تفاوت قیمت اجناس در بازار، فروشنده‌مداری به جای مشتری‌محوری، پایین بودن حقوق مردم و قیمت‌های سرسام‌آور کالا از دغدغه‌های این روزهای مردم در بازارهای گرگان است که زیر بار فشار گرانی صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند، مردمانی که در واکنش به قیمت‌ها در پاسخ به خبرنگار فارس گاه اشک از چشمنان‌شان روان می‌شود و گاه نظارت جدی را از مسوولان و بازرسان مطالبه می‌کنند و اما تفاوت دیدگاه مردم و مسوولان از وضعیت قیمت‌ها در بازار جای تامل دارد، مردم نگران از نوسان قیمت اجناس و اما مسوولان از آرامش بازار سخن می‌گویند.

* سبد معیشتی دولت در تضاد با خانوارهای پرتعداد/ نظارت بر بازار جدی نیست

دولت پس از گرانی نرخ بنزین اجرای طرح «سبد معیشتی» را برای اقشار کم‌درآمد تدبیر کرد، اما این برنامه‌ریزی نتوانست لبخند امید را در دل مردم گرگان شکوفا کند چرا که کورس قیمت‌ها جلوتر از توان خرید عمومی است، به سمت خانمی که در بازار نعلبندان برای خرید آمده و چشمانش خیره به قیمت‌هاست می‌روم؛ فقط کافی بود خود را خبرنگار معرفی کنم تا سفره دلش را برایم باز کند.

آنقدر از وضعیت بازار گلایه دارد که سعی می‌کنم بیشتر شنونده صحبتهایش باشم، می‌گوید سه فرزند قد و نیم قد دارم و همسرم کارگر است حقوق ما کفاف زندگی با خانه استیجاری و سیر کردن شکم بچه‌هایم را نمی‌دهد، مسوولان از یک طرف سیاست‌های افزایش جمعیتی را تاکید می‌کنند و از سوی دیگر به خانواده‌های پرجمعیت سبد معیشتی کمتر می‌دهند آخر این چگونه حمایتی است؟ هر چند این حمایت‌ها پول چند کیلو گوجه و سیب‌زمینی را نمی‌شود، انگار فروشندگان بازار هم تابع سیاست‌های بنزینی شدند و قیمت‌ها بر اساس گرانی بنزین تنظیم می‌شود اگر شرایط به همین منوال پیش برود نمی‌دانم چه سرنوشت بدی در انتظار من و خانواده‌ام است.

این خانم جوان ادامه می‌دهد کافی است چند قدم در این بازار بردارید و یک جنس مشخص را از چند فروشنده بپرسید مثلا یک بسته کوچک چای با مارک معلوم در هر مغازه متفاوت است، یک فروشنده آن را 10 هزار تومان، یکی 11 هزار و خرده و دیگری 13 هزار تومان؛ از هر کدام علت را می‌پرسم یک جواب می‌دهد، این اتفاقات در نظر مردم یک چیز را نشان می‌دهد، «نظارت جدی نیست و بهتر بگویم اصلا نظارت نیست».

* مسوولان گفتند که نمی‌گذارند کالایی گران شود/ رسانه‌ها صدای مردم باشند

مرد دیگری که چند نایلون پلاستیکی در دست دارد، از میانه خریداران با ما همکلام می‌شود و می‌گوید این چه وضعی است که در بازار ایجاد کردند فکر می‌کنید همین چند قلم جنس را چند گرفته باشم خوب است، یک کیلو گوجه، دو کیلو سیب‌زمینی، یک مرغ و سه کیلو برنج را 120 هزار تومان پول دادم، هنوز نصف خرید خانه را انجام ندادم، قیمت‌ها هر روز تغییر می‌کند، مسوولانی که می‌گفتند نمی‌گذارند هیچ کالایی گران شوند کجا هستند، یا اصلا به بازار نمی‌آیند و خرید نمی‌کنند یا منتظر گزارش کردن ناظران نامعلوم در ناکجاآباد هستند.

این مرد گرگانی از خبرنگار فارس می‌خواهد تا رسانه‌ها صدای مردم باشند و بازار را آنگونه که هست برای مسوولان گزارش کنند شاید کسی پیدا شود و صدای آنها را بشنود، ما چیز زیادی از مسوولان نمی‌خواهیم فقط مثل مرد روی حرفی که می‌زنند بیاستند، نظارت را جدی کند تا هر فروشنده‌ای در بازار حرف خودش را نزند.

* کانکس اکیپ‌های بازرسی در بازار گرگان مستقر نشد/ تعلل شهرداری و سازمان صمت

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان گرگان در ارتباط با ساماندهی بازار گفت: قرار بود شهرداری محل استقرار کانکس اکیپ‌های بازرسی را در اختیار بگذارد و اکیپ بازرسی از بازار را سازمان صمت مستقر کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

کلثوم کریم‌آبادی با اشاره به افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن روی وضعیت بازار تصریح کرد: به واسطه افزایش نرخ بنزین؛ وضعیت بازار دچار تلاطم شده که دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از افزایش گرانی فعال هستند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان گرگان افزود: طبق قانون نظام صنفی؛ اتاق اصناف موظف است نظارت کافی در بازار را داشته باشد و در این زمینه به سازمان صمت گزارش دهد.

کریم‌آبادی بیان کرد: متأسفانه شهرهای مرکز استان در لایه کارهای استانی نادیده گرفته شدند، یکی از دستگاه‌هایی که باید به کمک ما در ستاد تنظیم بازار بیاید اداره صنعت، معدن و تجارت گرگان است که همکاری ما با سازمان انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان گرگان بر لزوم تشکیل اکیپ‌های نظارتی مستمر تاکید کرد و گفت: لازم است سرکشی از صنوف به طور مداوم صورت بگیرد.

کریم‌آبادی بیان کرد: قیمت اقلام اساسی و مورد نیاز مردم باید بررسی شود تا تأثیرگذاری روند دقیق نظارت‌ها را در سطح شهرستان داشته باشیم.

وی گفت: قرار بود اکیپ نظارتی در قالب کانکس‌هایی در نقاط مختلف بازار گرگان فعال شود که شهرداری محل آنرا بدهد و اکیپ را سازمان صمت مستقر کند که ظاهرا این اتفاق نیفتاده است.

* مردم نظارت‌ها را ملموس‌تر ببینند

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در خصوص روند نظارت‌ها در بازار پس از گرانی بنزین اظهار کرد: سیاست‌های استانی در کارگروه تنظیم بازار مشخص شده است جلوگیری از عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی با جدیت پیگیری می‌شود.

درویشعلی حسن‌زاده با اشاره به فعال سازی اکیپ‌های بازرسی در دو نوبت صبح و عصر تصریح کرد: بازرسان سازمان صمت با لباس‌های متحدالشکل در سطح بازار گرگان و شهرستان ها حضور یافتند هدف ما این است که مردم نظارت‌ها را ملموس‌تر ببینند تا نگرانی و دغدغه آنها کمتر شود.

وی یکی از دغدغه‌های اساسی پس از افزایش نرخ بنزین را در مسافربرهای شخصی روستایی عنوان کرد و گفت: در این راستا باید از ظرفیت دهیاران و بخشداران استفاده کرد، ساماندهی سوخت برای جلوگیری از افزایش نرخ کرایه مسافران روستایی در حال انجام است.

* گزارشی از افزایش غیر منطقی قیمت‌ها نداشتیم

این مقام مسوول افزود: در حوزه ناوگان داخل شهری؛ تاکسی‌های زرد، شهرداری و سازمان حمل و نقل شهرداری مدیریت لازم را در این زمینه انجام می‌دهد، آژانس‌های تلفنی نیز باید نسبت به بروزرسانی اطلاعات در سامانه اعلام شده اقدام کنند.

به گفته حسن‌زاده؛ برای دوره دو ماهه ابلاغیه پیشنهادی به وزارت کشور از سوی استان ارائه شده است که سهمیه آژانس‌های تلفنی و وانت‌بارها افزایش پیدا کند و سهمیه ویژه به آنها بدهند که البته این مهم پس از بروزرسانی اطلاعات و پیمایش سهمیه‌بندی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رصد و پایش بازار به صورت مداوم انجام می‌شود، گفت: کمبودهای احتمالی و افزایش‌های غیر منطقی را بررسی می‌کنیم، در حوزه کالا تاکنون گزارشی از افزایش غیر منطقی نداشتیم، در حوزه کمبود کالا به خصوص برنج، روغن خوراکی، چای خشک و سایر اقلام هیچ کمبودی در گرگان مشاهده نشده است.

حسن‌زاده افزود: با توجه به ظرفیت خوب تولید طیور در استان گلستان قیمت مرغ با درصد کمی برای مصرف کنندگان کاهش پیدا کرده است.

* کاهش 2 درصدی قیمت گوشت مرغ و افزایش 6 درصدی قیمت تخم مرغ

وی در خصوص استقرار کانکس تیم‌های نظارتی در محل بازارهای گرگان ابراز کرد: بحث‌هایی در این زمینه صورت گرفت که در مکان‌های پر تردد استقرار این کانکس‌ها در دستور کار است.

حسن‌زاده از دو نگرانی در سطح بازار یاد کرد و ادامه داد: عرضه کم یا امتناع از عرضه از مبادی تامین مثلا از تهران به سمت استان‌ها جزو نگرانی‌های ما است که به علت سهمیه ناوگان بنزین‌سوز ایجاد مخاطراتی کرده و افزایش قیمت کرایه را دامن می‌زند.

وی با اعلام قیمت برخی کالاها گفت: لیست ۴۴ قلم کالای اساسی به صورت هفتگی در سطح بازار جمع‌آوری و تغییرات را مشخص می‌کنیم؛ گوشت مرغ دو درصد کاهش یافته، دام زنده سه درصد، افزایش قیمت تخم مرغ ۶ درصد که این میزان افزایش به دلیل صادرات بوده است و در سایر اقلام تغییرات چندانی نداشتیم.

*گرانی گوجه ربطی به بنزین ندارد فصل تازه‌خوری تمام شده

حسن‌زاده در خصوص گرانی گوجه فرنگی بیان کرد: این افزایش قیمت ربطی به بنزین نداشت بلکه به علت تغییرات آب و هوایی که با آن مواجه بودیم ضمن آنکه مصرف تازه خوری گوجه گذشته و قیمت این محصول گلخانه‌ای بالاست.

وی با اشاره به اقدامات نظارتی گفت: در مرکز استان حدود 30 نیروی نظارتی پای کار هستند نزدیک ۱۶ الی ۲۰ نفر نظارت از سوی اتاق اصناف انجام می‌شود در این راستا از نیروهای نظارتی بهداشتی، راهداری و حمل و نقل شهرداری استفاده کردیم

حسن‌زاده با بیان اینکه از ظرفیت دهیاران و بخشداران نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم، گفت: بخشداری و دهیاری اهرم‌های خوبی هستند که می‌توانند بخشی از وظایف نظارت و اجرا را پیگیری کند، نباید فکر کرد نظارت فقط به عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است، نظارت را باید آنقدر گسترده کنیم که هر دستگاهی نظارت‌های مرتبط با حوزه خود را تقویت و ساماندهی کند هر کدام باید نیروهای نظارتی باشیم.

وی ابراز کرد: بیشترین آسیب‌هایی را که رصد کردیم با ثبت ۸۰ درصد شکایت مربوط به شهرستان گرگان است که نشان می‌دهد ما زمینه‌های ارتباط با مردم را برقرار کردیم تعداد گشت‌های نظارتی و پرونده‌ها نسبت به همه شهرها معدل گرگان بالاتر است.

حسن‌زاده با بیان اینکه ۹۰ درصد خودروهای سازمان صمت استیجاری است، گفت: برای نظارت و اقدامات اجرایی نیاز به تقویت ناوگان لجستیکی داریم.

* پرونده تخلف گرانفروشی خارج از نوبت بررسی می‌شود

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گلستان از اجرای طرحی با عنوان «پیشگیری و مقابله با گرانفروشی و احتکار» خبر داد و گفت: پرونده‌ای که در زمینه تخلف گرانفروشی به بهانه افزایش بنزین تشکیل ‌شود خارج از نوبت بررسی می‌کنیم.

حسین حسن‌پور با بیان اینکه گشت‌های نظارتی در دو نوبت صبح و عصر فعال است، افزود: روال بازرسی گشت‌های نظارتی از گذشته پابرجاست، علاوه بر آن تیم‌های نظارتی دیگری با همکاری سازمان صمت، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی فعال است که نسبت به بازدید از واحدها و شرکت‌های تولیدی، عمده‌فروش‌ها، بنکداران، شرکت‌های پخش و واحدهای توزیع اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: تیم‌های نظارتی سه‌گانه تا ساعت 20 فعالیت دارند در راستای عرضه مایحتاج کالاهای اساسی جلسه‌ای با حضور دادستان در اداره کل تعزیرات استان انجام شد، نماینده اتاق اصناف در آن جلسه اعلام کرد که گرانی بنزین روی قیمت کالاهای اساسی تاثیری ندارد، وضعیت بازار آرام است، مشکل خاصی به وجود نیامده و فقط جنبه روانی پس از گرانی بنزین در جامعه دیده می‌شود.

* با متخلف فروش خارج از شبکه فرآوردهای سوختی طبق قانون قاچاق برخورد می‌شود

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گلستان در خصوص استقرار کانکس تیم‌های نظارتی و قاضی کشیک در بازارهای گرگان گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار استان صحبت‌هایی شد و قرار بود شهرداری گرگان مکانی را در این زمینه مشخص کند ولی جانمایی هنوز محقق نشده؛ تعزیرات حکومتی آمادگی دارد پس از استقرار کانکس در بازار نسبت به حضور قاضی تعزیرات اقدام کرده و تخلفات را در محل بازار بررسی کند تا مردم به نظارت‌ها را ملموس ببینند.

حسن‌پور بیان کرد: مکان استقرار کانکس تیم‌های نظارتی در گرگان معلوم نیست اما در گنبدکاووس و دو شهرستان دیگر کانکس تیم‌های نظارتی استقرار یافته و فعالیت خود را در بازارها انجام می‌دهند.

به گفته وی سامانه ۱۳۵ در تعزیرات حکومتی و ۱۲۴ در سازمان صمت فعال است و مردم می‌توانند از طریق این دو سامانه تخلفات را گزارش کنند.

حسن‌پور در خصوص فروش خارج از شبکه فرآوردهای سوختی تاکید کرد: اگر فردی فرآورده‌های نفتی را خارج از شبکه تعیین شده به صورت آزاد بفروشد و سرویس به مردم ارائه نکند در صورت اثبات و احراز وقوع تخلف ناوگان حمل و نقل عمومی برخورد جدی طبق قانون مبارزه با قاچاق برخورد می‌شود، اما تاکنون گزارشی مبنی بر این تخلفات نداشتیم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : فارس

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.