1393-10-12 19:58
1796
0
8254

نشست صمیمی فرماندار و مسئولین ادارات گالیکش با مردم پادلدل / اراضی شیبدار روستای پادلدل به باغ تبدیل می شود + تصاویر

فرماندار گالیکش طی دو هفته گذشته برای دومین بار از نزدیک با اهالی روستای پادلدل دیدار کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه،  در این بازدید مهندس لطفی معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش، رئیس و کارکنان منابع طبیعی گالیکش، معاون امور آب منطقه‌ای گنبد و گالیکش و بخشدار مرکزی نیز حضور داشتند.

این دیدار در مسجد جامع روستای پادلدل با محوریت تبدیل اراضی شیب‌دار این روستای به باغات مثمر در قالب طرح جامع حوزه آبخیز اوغان که به‌صورت پایلوت در پادلدل اجرا خواهد شد با اهالی روستا به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

فرماندار گالیکش در این جلسه گفت: مردم کمک کنند تا خود و دولت را در بحث مشکلات پیش رو با منابع طبیعی. مردم باید باور داشته باشند که اداره منابع طبیعی می‌خواهد به آن‌ها کمک کند.

حسن خسروی افزود: افرادی که اراضی آن‌ها با اداره منابع طبیعی اختلاف مالکیت دارد و این اداره مدعی ملی بودن اراضی هستند تنها راه واگذاری این اراضی به مردم کاشت درخت در این زمین‌ها است.

وی تصریح کرد: در این طرح درخت به‌صورت رایگان توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کاشته می‌شود و تا یک سال توسط پیمانکاران آبیاری خواهد شد و در قالب یک قرارداد 99ساله به افراد واگذار می‌شود.

وی خطابت به مردم پادلدل گفت: افرادی که زمین‌هایشان جزو مستثنیات است به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کرده و قرارداد کاشت درخت ببندند تا از تسهیلات این اداره استفاده نمایند.

معاون اداره کل منابع طبیعی گلستان نیز در جمع روستاییان این روستا گفت: بستر تولید، خاک است. اگر خاک از بین برود کاری نمی‌توان در روستاها انجام داد.

مهندس عبدالرحیم لطفی تصریح کرد: خاک اراضی شیب‌دار کشاورزی باید حفظ شود و تنها راه آن تبدیل این اراضی به کشت دائمی (باغ) است.

وی هدف از اجرای طرح جامع حوزه آبخیزداری اوغان را علاوه بر توانمندسازی جوامع محلی، تثبیت خاک عنوان کردند و گفت: فرسایش خاک و سیل دشمن ملت‌هاست. در بعضی از کشورها مسئله سیل و فرسایش خاک تحت مدیریت ارتش است و وظیفه ارتش است که در مقابل دشمن مقابله کند.

لطفی با دیدن عکس شهید روستا در مسجد و اشاره به حضور تعدادی از رزمندگان پادلدل در جنگ 8 ساله تحمیلی گفت: مردم ما جنگ 8 ساله را تحمل کردند، مردم کاری کنند تا با فرسایش خاک نیز مقابله کنیم.

معاون اداره کل منابع طبیعی گلستان در خصوص اراضی اختلافی روستانشینان با اداره منابع طبیعی گفت: به‌منظور کاهش این اختلافات علیرغم هزینه‌بر بودن تجدید ممیزی، مجدداً عکس‌های هوایی سال 1342 که مبنای نقشه قانون منابع طبیعی است را موردبررسی قرار می‌دهیم و امید است تا با یک تجدید ممیزی اختلافات کاهش یابد.

به گفته لطفی بدون دخالت انسان به‌صورت طبیعی در اثر دو اقلیم خشک استان سمنان و صحرای ترکمنستان جنگل‌های این منطقه تحت‌فشار و در حال نابودی است و ما نیز نباید به این نابودی کمک کنیم.

وی در پایان گفت: ما آمده‌ایم که مشکلات را کاهش دهیم و اهالی روستا نیز کمک کنند تا این طرح به مرحله اجرا برسد. منابع طبیعی نیز با تنظیم قراردادهای 99 ساله اراضی اختلافی را در صورت کاشت درخت به اهالی بدون کوچک‌ترین مشکلی واگذار می‌کند و منابع طبیعی تا اجرای کامل این طرح در تمامی زمینه‌ها تا رسیدن به اهداف مشخص‌شده در کنار اهالی روستا خواهد بود و با دعوت از کارشناسان خبره دانشگاهی به‌صورت علمی و فنی مشکلات روستا را حل خواهیم کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش در این جلسه گفت: زمین‌هایی که جزو مستثنیات است می‌توانند با انعقاد قرارداد با جهاد کشاورزی در سال جاری به زیر کشت درختان مثمر بروند.

مهندس حبیب‌الله زارع گفت: تمامی نهال‌های قابل‌واگذاری به باغداران به‌صورت یارانه‌ای و شناسنامه‌دار خواهد بود.

وی افزود: نهال‌های توزیع‌شده بین 3 الی 4 سال به باردهی اقتصادی خواهند رسید و جهاد نیز در سال اول به‌صورت رایگان 5 مرحله توسط پیمانکاران اقدام به آبیاری نهال‌ها خواهد کرد.

زارع به کشاورزان پادلدلی توصیه کرد: با تقسیم‌بندی زمین فعلاً برای شروع کار درصد کمی از زمین را به کشت درخت اختصاص دهیم.

معاون آب منطقه‌ای گنبد و گالیکش نیز در جمع روستاییان پادلدل گفت: درصورتی‌که کشاورزان مدارکی دال بر حق آبه از منابع آبی دارند چه به‌صورت سنتی و یا قانونی، به مدیرت آب منطقه‌ای تحویل نمایند تا نسبت به تخصیص حق آبه اقدام شود.

مهندس کوچکی افزود: در بحث تبدیل اراضی شیب‌دار این اداره با نظر مساعد به تخصیص حق آبه اقدام خواهد کرد و در صورت تخصیص حق آبه درصورتی‌که طرح تبدیل اراضی شیب‌دار به باغات انجام گیرد امور آب منطقه‌ای هم در قالب پروژه‌های عمرانی نسبت به کانال انتقال آب و بند انحرافی به یاری این طرح خواهد آمد.

گزارش و عکس: مهدی پیاده کوهسار

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

nsmshbmrp 1

انتهای پییام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.