1394-10-12 09:48
3167
0
8211
37 سال از واقعه 12 دی سال 57 گالیکش گذشت؛

دوازدهم دی‌ماه سال 57 سندی ماندگار از بیداری مردم گالیکش در تاریخ انقلاب اسلامی

دوازدهم دی‌ماه 1357 روزی مهم در تاریخ مبارزاتی مردم گالیکش است که طی آن هفت تن از مبارزان انقلابی دیار گنبد به شهادت رسیدند و 25 نفر از مردم گالیکش و گنبد توسط رژیم پهلوی مجروح شدند.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، دوازدهم دی‌ماه 1357 را باید نقطه عطفی در تاریخ گالیکش محسوب کرد، زیرا در این روز شش نفر از مبارزین انقلابی گنبد ( محمود پیری، صفرعلی گلستانی، عباس فرقانی، سیاوش ناصری، بشیر مهدی زاده و نریمان نظری) و علیرضا قزلسفلو از انقلابیون شهرستان مینودشت که به یاری مردم مظلوم گالیکش آمده بودند در حمله نیروهای رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

به گفته امام‌جمعه شهرستان گالیکش سید باقر موسوی در این روز همچنین 25 نفر از جوانان گنبدی و گالیکشی مجروح شدند.

یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که اعتراضات مردم به اوج خود رسیده بود، مردم گالیکش با هدایت آیت‌الله سید محسن موسوی و حجت‌الاسلام سید محمدباقر موسوی امام‌جمعه فعلی گالیکش ( معاونت سیاسی امنیتی استاندار اسبق گلستان عليرضا جمشيدی حجت‌الاسلام سید باقر موسوی شهید زنده‌ی واقع 12 دی گالیکش است) با برپایی تظاهرات مختلف، خواستار استقرار نظام اسلامی در کشور و بازگشت امام راحل می‌شدند و از طرفی نیز نیروهای شاهنشاهی که از این اعتراضات وحشت‌زده بودند، با خشونت تمام با این اعتراضات برخورد می‌کردند.

در کنار آرامش این روزهایمان باید جایی بازکنیم، برای خاطرات ماندگار، برای انسان‌هایی که از جنس آزادی و عدالت بودند.

چگونگی واقعاً 12 در را از زبان حاضرین در این واقعه می‌شنویم:

v12shgazsh 1

برات خسروی (برات کربلایی تقی) که در واقعاً 12 دی راننده یکی از ماشین‌های حمل مجروحین به بیمارستان شهداء گنبد بود به نیلکوه گفت: در پی انتشار اطلاعیه‌ها و نوارهای سخنان امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای از مردم گالیکش نیز در جریان حرکت نهضت امام خمینی (ره) قرار گرفتند.

جوانان گالیکش به‌اتفاق آیت‌الله سید محسن موسوی در روستاهای گالیکش به روشنگری نهضت امام (ره) و برملا کردن جنایات شاه می‌پرداختند دامنه این روشنگری به تظاهرات در مینودشت و گنبد نیز کشیده شده حرکت‌های تظاهر گونه جوانان گالیکش منجر به خشم رژیم پهلوی گردید.

رژیم با برپایی حکومت‌نظامی از عصر هرروز و شکستن شیشه‌های مغازه‌های که عکس امام خمینی را چسبانده بودند خشم خود را فرو می‌کشاندند.

صبح 12 دی حرکات انقلابی در گالیکش که آن زمان روستایی بیش نبود و به‌عنوان مرکز دهستان مطرح بود به اوج خود رسید.

در پی تظاهرات مردم به‌ویژه جوانان گالیکش علیه رژیم پهلوی در روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد مزاحمت‌های اشرار اجیرشده منطقه از سوی رژیم صبح روز 12 دی توسط عده‌ای از انقلابیون جلوی یکی از موتورسیکلت‌سواران شرور که شناسایی‌شده بود در مقابل مسجد جامع گرفته‌شده پس از کتک‌کاری فرد شرور موتورش را به آتش کشیدند.

اشرار اجیرشده بااطلاع از این خبر در ورودی شرق شهر گالیکش ( محل پمپ‌بنزین کنونی این شهر ) جلوی خودروهای که در حال وارد و خارج شدن از گالیکش بودن را می‌گرفتند رانندگان را وادار می‌کردند که جاوید شاه بگویند و به امام توهین کنند.

چند خودرویی که رانندگانشان پیروی نکرده بودند را با چوب و چماق و هر آنچه در دست داشتند کتک‌کاری کرده و شیشه خودروهایشان را شکسته بودند.

پس‌ازآن اشرار دسته‌جمعی به داخل خیابان (شهر گالیکش) آمدند و شروع به سردادن شعار جاوید شاه کردند.

این در حالی بود که نیروهای ژاندارمری از آنان حمایت می‌کردند و اکثر اشرار چوب و چاقو در دست داشتند.

جوانان گالیکشی نیز با کوتول مولوتوف و سنگ بر روی پشت‌بام‌ها آماده بودند تا درصورتی‌که اشرار ایجاد مزاحمت و تحرکات غیراصولی کردند با آنان مقابله کنند.

با مداخله حاج‌آقا موسوی امام‌جمعه فعلی گالیکش اشرار پس از شعار دادن برگشتند و مشکلی پیش نیامد.

بعدازظهر همان روز جوانان خشمگین از حرکات صبح اشرار به خیابان آمدند و به سمت روستای کله‌خر ( سرچشمه فعلی ) برای مقابله با اشرار حرکت کردند.

جوانان ترک گنبدی در مسجد ترک آباد شنیده بودند که اشرار در گالیکش قصد اذیت و آزار مردم رادارند بنابراین به حمایت از مردم گالیکش پیوستند؛ جوانان گالیکش و گنبد با سردادن شعارهای مرگ بر شاه و درود بر خمینی رفتند که تا به منطقه‌ای که اشرار در آنجا زندگی می‌کردند رسیدند.

v12shgazsh 1

حاج قنبر خسروی (قنبر قصاب) یکی از مجروحین حادثه 12 دی گالیکش: بعدازظهر 12 دی شنیدیم که اشرار قصد دارند به گالیکش حمله‌ور بشوند چند چماق ( چوب‌دستی ) زیر بغل گرفتم و دوان‌دوان خودم را به مردم رساندم درحالی‌که غروب فرارسید و جوانان در تاریکی شب به سمت پمپ‌بنزین کسرایی رسیدند در این هنگام حجت‌الاسلام ابراهیمی یکی از روحانیون گنبد به‌اتفاق حاج‌آقا موسوی امام‌جمعه فعلی گالیکش جلوی حرکت جوانان را در این محل گرفتند و با سخنرانی آنان را به آرامش و جلوگیری از درگیری دعوت کردند.

در همین هنگام از مقابل پمپ‌بنزین توسط اشرار به سمت جوانان تیراندازی شد تعدادی از مردم به همراه خود من که از ناحیه پای راست تیر خوردم زخمی شدند.

پس از تیراندازی اشرار مردم برگشتند و تقریباً مقابل مسجد جامع جوانان گنبدی سوار بر خودروهای خود شدند و مردم گالیکش با آنان خداحافظی کردند.

روز بعد از حادثه 12 دی مأمورین رژیم پهلوی در تعقیب من بودند ولی یکی از شهروندان به نام حاج زکریا خسروی مرا نجات داد و مانع از دستگیری من شد.

v12shgazsh 1

جای گلوله مأمورین ستم‌شاهی بر روی دیوار منزل حاج قنبر خسروی

v12shgazsh 1

مأمورین ستم‌شاهی که موفق به دستگیری من نشدند منزلم را به تیر بستند جای تیری که به ساختمان بنده شلیک‌شده بود و شیشه‌های پنجره را خراب کرده بودن بر روی دیوار منزلم وجود دارد.

برات خسروی در خصوص رفتن جوانان گنبدی گفت: گنبدی‌ها وقتی با خودروهایشان مقابل پاسگاه ژاندارمری گالیکش رسیده بودند و توسط این نیروهای به سرکردگی سروان ابراهیمی فر که در این مکان گارد گرفته بودند متوقف سپس خودروهای حامل جوانان گنبدی به رگبار بسته شد.

جوانان گنبدی درحالی‌که تعداد زیادی از آنان مجروح شده بودند به زمین‌های کشاورزی و داخل کوچه‌های مقابل پاسگاه متواری شده بودند مردم گالیکش بااطلاع از تیراندازی نیروهای ژاندارمری به یاری جوانان گنبدی شتافتند و مجروحین را با خودروهای شخصی از جاده خط نو به بیمارستان شهداء فعلی گنبد منتقل کردیم و تعداد زیادی را نیز در منازل مردم گالیکش اسکان دادیم و روزهای بعد به گنبد فرستادیم.

شب 12 دی من با خودروی نیسانی که داشتم سه نوبت مجروحین را از خط نو به بیمارستان شهداء گنبد انتقال دادم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی سروان ابراهیمی فر و ستوان گلابی که این کشتار وحشیانه را انجام داده بودند شناسایی و دستگیر شدند و در دادگاه تشکیل‌شده در گنبد محاکمه و به سزای اعمالشان (اعدام) رسیدند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.