1393-10-18 07:59
2371
0
8536
هشدار به دام‌پروران شهرستان گالیکش؛

بیماری قانقاریا گوسفندی در برخی از روستاهای گالیکش شیوع یافته است

رییس اداره امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی گالیکش از مشاهده شیوع بیماری قانقاریا گوسفندی در برخی از روستاهای این شهرستان خبر داد.

به گزارش گلستان ما، مهندس رحیم دیرفرد در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: پیرو گزارش برخی از دامداران شهرستان مبنی بر تلف شدن گسترده گله‌هایشان و پس از بررسی توسط شبکه دامپزشکی گالیکش شیوع بیماری قانقاریا گوسفندی در گالیکش مشاهده‌شده است.

وی افزود: بیماری قانقاریا توسط باکتری کلستریدیوم نوایی رخ می‌دهد و یکی از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام است.

دیر فرد تصریح کرد: با توجه به اینکه نقطه هدف این عامل بیماری‌زا در گوسفند و بز کبد دام است، لذا تخریب بافت کبد دام و ایجاد شراِیط بی‌هوازی برای ایجاد بیماری الزامی است.

به گفته رییس اداره امور تولیدات دامی دام جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش عواملی از قبیل عفونت‌های انگلی کبد مانند انگل فاسیلولا، انگل دیکروسلیوم، کلونورکیس و ... می‌تواند در ایجاد شرایط مستعد این بیماری مؤثر باشند.

وی اظهار داشت: ازجمله اقدامات لازم درزمینهٔ کنترل و مبارزه با این عامل بیماری‌زا می‌توان به رعایت شرایط مدیریت بهداشتی دامداری‌ها، توجه به مبحث قرنطینه، مبارزه با انگل‌های کبدی دام و استفاده مرتب داروهای پیشگیری‌کننده، رعایت اصول ضدعفونی و انجام واکسیناسیون دام‌ها اشاره کرد.

دیرفرد افزود: با هماهنگی به عمل‌آمده با شبکه دامپزشکی شهرستان واکسن موردنیاز تأمین و اکیپ واکسیناسیون بخش خصوصی به روستاهای موردنظر ارسال شدند و از دامداران شهرستان خواهشمندیم جهت جلوگیری از تلفات نسبت به واکسیناسیون دام‌ها اقدام کنند و از جابجای دام به خارج روستا و شهرستان جلوگیری و شرایط قرنطینه اعمال‌شده را رعایت نمایند.

ویرفرد همچنین از دام‌پروران خواست تا از بیمه نمودن دام‌ها جهت جلوگیری خسارت‌های احتمالی غافل نشوند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.