1393-05-31 11:58
2036
0
1449
جمعی از دامداران گالیکش:

افزایش قیمت شیر نیز کفاف مخارج را نمی دهد

جمعی از دامداران شهرستان گالیکش گفتند با اینکه قیمت جدید برای خرید شیر از دامداری ها مشخص شده است، اما این میزان هم کفاف مخارج را نخواهد داد.

به گزارش گلستان ما ، چند تن از دامداران شهرستان گالیکش در گفت و گو با خبرنگار نیلکوه گفتند: افزایش قیمت نهاده ها را دلیل اصلی این موضوع اعلام کرده و افزودند: هم اکنون قیمت هر کیلو سبوس و کنستانتره در بازار بین 8500 تا9000 ریال است، درحالی که قیمت خرید شیر تنها 9000ریال می باشد.

براساس اعلام مسوولان، قیمت جدید خرید شیر بار میکروبی کمتر از پانصدهزار و چربی 2/3 درصد 14 هزارو 400 ریال تعیین شده است که پیش از این حدود 9000 ریال بود.

هنوز خرید شیر به قیمت جدید آغاز نشده است، اما برخی از دامداران گالیکش این مقدار افزایش را ناکافی اعلام کرده و از مسوولان امر خواستند که حداقل مانع افزایش قیمت خوراک دام شوند.

وحید بابایی که یک گاوداری صنعتی شیری 50 راسی دارد در این خصوص می گوید: افزایش قیمت خرید شیر در صورتی برای دامداران رضایت بخش خواهد بود که قیمت خوراک دام نظیر جو، سبوس و کنستانتره افزایش نیابد.

وی با یادآوری سال هایی که کار دامداریش رونق داشت، ادامه می دهد: در چند سال قبل هر کیلو شیر 4000 ریال فروخته می شد ودر همان روزها هر کیلو کنستانتره 2700 ریال بود ولی اکنون هر کیلو شیر حدود 9000 ریال فروخته می شود و به همان قیمت نیز خوراک دام خریداری می شود.

حاجی سلطان سرگزی یک دامدار دیگر که 6راس گاو شیری و 50 راس گوسفند دارد نیز بر همین قول است و می گوید: شیر را هر کیلو 8300 ریال می فروشم ولی سبوس را کیلویی 8500 ریال، کنستانتره را12000 ریال و جو را کیلویی 8500 ریال می خرم.

این دامدار تاکید می کند که اگر در کنار افزایش قیمت شیر، نرخ نهاده ها کنترل شود، شاید جبران خسارات چند سال گذشته دامداران بشود.

ذوالفقار علی خانه ششدری مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی گالیکش و مسوول مرکز خرید و جمع آوری شیر این شهرستان نیز چندان به افزایش قیمت شیر خوشبین نیست و معتقد است اقزایش قیمت نهاده های دامی نخواهد گذاشت دامداران آینده خوبی دراین شغل داشته باشند.

مرتضی خسروی مدیر عامل شرکت تعاونی دامداران گالیکش که عضو هیات مدیره اتحادیه گاوداران و اسبداران استان گلستان نیز است می گوید: این افزایش قیمت دردی از دامداران دوا نخواهد نکرد.

وی بابیان اینکه قیمت هرکیلو شیر در دیگر کشورهای رو به رشد، معادل سه کیلو جو است، می افزاید: اگر قیمت شیر آنقدر افزایش یافت که بتوان به ازای آن سه کیلو جو خرید، در آن صورت دامداری هم شغل با صرفه ای خواهد بود.

به گفته وی، درحالی که قیمت جدید برای هر کیلو شیر اجرایی نشده است، قیمت تضمینی خرید جو 9650 ریال می باشد که با هزینه های جانبی و حمل آن هر کیلو 10500ریال تمام می شود که این مبلغ در زمستان قطعا افزایش نیز می یابد.

خسروی دلیل رکود تعدادی از دامداری ها را، سبقت گرفتن هزینه ها بر درآمد این واحد ها اعلام کرده و می گوید: افزایش سود تسهیلات بانک ها هم مزید برعلت شده است.

از سوی دیگر رحیم دیر فرد رییس اداره امور تولیدات دامی مدیریت جهادکشاورزی گالیکش اعلام قیمت جدید برای خرید شیر را عاملی برای خارج شدن دامداری ها از رکود می داند.

وی می گوید: افزایش قیمت نهاده ها و پایین بودن قیمت شیر در سال های گذشته تعدادی از دامداری ها را تعطیل کرده بود اما اعلام قیمت خرید موجب امیدواری این بخش شده است.

به گفته دیر فرد، گالیکش یکی از قطب های تولید شیر در گلستان است بطوریکه هر سال 13هزارتن شیر خام تولید و به صنایع لبنی داخل و خارج استان ارسال می شود.

وی نگرانی دامداران از افزایش احتمالی قیمت نهاده های دامی را بی مورد اعلام کرده ومی افزاید: افزایش قیمتی هم اگر باشد به آن میزان نخواهد بود که موجب ضرر و زیان دامداران شود.

در گالیکش دو واحد دامداری صنعتی 50 راسی فعال است، در این شهرستان 20هزار راس گاو سنتی و دورگه و 80 هزار راس بز وگوسفند وجود دارد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.