1393-10-19 13:58
2396
0
8599
طی 10 روز گذشته؛

9 گوسفند، و یک سگ قربانی حمله پلنگ در کیارام / محیط‌ زیست خسارات مردم را پرداخت کند و مانع از خسارات بیشتر شود

دهیار روستای کیارام گفت: طی 10 روز گذشته حمله پلنگ به گله‌های دامداران کیارامی باعث تلف شدن 9 رأس گوسفند و یک قلاده سگ شد.

به گزارش گلستان ما، علی‌اصغر ملکان در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: حمله پلنگ به 5 گله از دامدارهای روستای کیارام طی 10 روز گذشته باعث تلف شدن 9 رأس گوسفند و یک قلاده سگ شد.

وی افزود: چند سالی است كه با توجه به شرایط خشک‌سالی و تهدید محیط‌زیست و چراگاهی حیوانات وحشی، این حیوانات در محل چرای دام‌ها روستای کوهستانی کیارام مشاهده می‌شوند.

وی اضافه كرد: با توجه به تعداد زیاد گوسفندان تلف‌شده احتمال می‌رود تعداد پلنگ‌ها نیز زیاد باشد.

ملکان اظهار داشت: با توجه به این‌که سیاست محیط‌زیست حفظ گونه‌های وحش به‌ویژه گونه كمیاب پلنگ ایرانی است برای جلوگیری از صدمه زدن این حیوانات به دام‌ها و دامداران و ایجاد خطراتی برای آن‌ها مسئولان مربوط تمهیداتی بیندیشند.

وی ادامه داد: محیط‌زیست می‌تواند با شناسایی زیستگاه این‌گونه حیوانات وحش و ایجاد و حفظ شرایط زیستی برای آن‌ها مانند آب و غذا ازاین‌گونه حوادث جلوگیری كند.

دهیار روستای کیارام بیان كرد: در مورد مسائل امنیتی و حفاظتی نیز دستگاه‌های مربوط می‌توانند برای حفظ جان و سرمایه دامداران اقداماتی انجام دهند.

وی ادامه داد: خسارت سنگینی از ناحیه پلنگ به دامداران منطقه واردشده که تنها راه معیشت آنان نیز دامداری است که امیدواریم از سوی مسئولین ذی‌ربط موردتوجه قرار گیرد.

به گفته ملکان گوسفندان تلف‌شده در منطقه "تاشنه ی رمدان" و "دولار" روستای کیارام بوده است.

وی تصریح کرد: اکبر آرامیان از جوانان روستای کیارام سال گذشته درحالی‌که سوار بر موتورسیکلت خود برای سرکشی از گله گوسفندانشان در حال عزیمت بوده، در مسیر راه موردحمله پلنگ قرارگرفته و به‌شدت مجروح شده است.

لازم به ذکر است با نزدیک شدن به فصل زمستان که فصل جفت‌گیری پلنگ‌هاست و این حیوان به دلیل سردی هوا و نیز عدم یافتن تغذیه مناسب به سمت پایین‌دست می‌آید و هرساله باعث برزو خسارات و حوادثی برای مردم شهرستان گالیکش می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.