1393-06-11 15:59
1525
0
2144

جیکا زنی در تابستان، خاطرات جوانان دیروز بالاجاده کردکوی

در گذشته کشاورزی بالاجاده دارای رسوم و آداب خاصی بود یکی از آن رسومات جیکا زنی یا جیکا رم دهی بوده است.

به گزارش گلستان ما ، جیکا زنی برای محصول شالی مرسوم بود زمانی که شالتوک به مرحله نزدیک به برداشت می رسید و حیوانات پرنده از دانه ها به عنوان غذا استفاده می کردند.

کشاورزان برای حفظ محصولات و جلوگیری از خسارات وارده تمهیداتی را فراهم می ساختند که مهمترین آن جیکا زنی بوده است.

در این روش تعدادی از نوجوانان و جوانان را از طلیعه صبح تا دمدمای غروب به شالیزارها راهی می کردند.

جیکا زنها در اطراف زمین کشاورزی و شالیکاری از وسایلی که موجب فراری پرندگان میشده است استفاده می کردند در این روش ابتکاراتی نشان می دادند و ریسه هایی از قوطی های ۲ دو کلیویی روغن و با شیر خشک را به وسیله ریسمانی بهم وصل می کردند و با تکان دادن طناب به هم می خوردند و صدای بلندی از آنها برمیخواست که موجب فراری دادن پرندگان می شد.

و یا قوطیهای حلبی ۱۷ کیلویی (۱۷ کیلویی چلک ) را تعدادی سنگ ریزه می ریختند و به درختی آویزان و یا با طنابی در مسیر شالیزارها می گذاشتند و با تکان دادن آن صدا بلند می شد و موجب فراری شدن پرندگان می شده و یا همین ظرف حلبی را به کنار خود می گذاشتند و با چوب یا شلنگی و یا دسته ای فلزی به آن می زدند.

در این روش در مزرعه های کشاورزی که در مقاطع مختلفی شالیکاری می شد جوانان و نوجوانان دسته می شدند و با هم در کومه هایی دست ساز و موقت که نوعی از آن را در دو طبقه به نام تلاری هم می گفتند به جیکا زنی مشغول بودند.

Golestanema10

چای درون پارچ سیاه رنگ به عبارتی کله ور آن بسیار دلنشین بود و کباب گوجه (ریزگوجه) سر زمینها بسیار خوشمزه که با تکه ای نان محلی صرف می شد و دلهای بزرگ جیکا زنها که هر رهگذر را دعوت می کردند بر سفره آنها بنشینند خاطره انگیز بود.

صدای سرانهای مداوم جیکا زنها هم بسیار دلنشین بود و آرامش طبیعت را برهم میزد و پرندگان بواسطه آن صداها سرگردان در آسمان نیلگون پهن دشت بالاجاده پرواز می کردند و منتظر فرصتی برای پایین آمدن و دان برچیدن بودند بالاخص زمانی که پرندگان دسته ای جمع می شدند پرواز می کردند صدای جیکا زنها با هم به هوا برمیخواست سرانها یکی می شد و گاها تا منازل مسکونی هم به گوش اهالی می رسید و این کار در حدود ۴۰ روز از اوایل مردادماه تا پایان برچیدن محصول ادامه داشت./ سامانه اطلاع رسانی سورم سرا

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.