1393-07-17 15:35
1194
0
4065

آیا ۱۷ مهر تاریخ مناسبی برای گرامیداشت روز کردکوی می باشد؟

مدتی است که در مجامع اداری سخن از تعریف روزی به نام روز کردکوی در میان است و تاریخی که در حال حاضر مورد نظر است 19 تیرماه 1319 می باشد که در آن روز کردمحله به کردکوی تغییر نام یافت.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا ، مدتی است که در مجامع اداری سخن از تعریف روزی به نام روز کردکوی در میان است و تاریخی که در حال حاضر مورد نظر است 19 تیرماه 1319 می باشد که در آن روز کردمحله به کردکوی تغییر نام یافت.

گرچه این تغییر نام اتفاق شاخص و تاثیرگذاری در شناسنامه یک شهر نیست و فاقد وجاهت علمی برای نامگذاری یک روز برای یک شهر می باشد و فقط واژه محله به کوی تبدیل شده است و تغییر معنایی و یا تقسیمات کشوری و یا ارتقای جایگاهی خاصی اتفاق نیفتاده و کوی و محله و برزن همگی به یک معنایند و باعث نمی شود تا تغییری در جغرافیا، فرهنگ، تقسیمات کشوری و… یک شهر یا شهرستان اتفاق افتد.

شاید اگر تاریخ تبدیل آبادی کردمحله یا کردکویبه شهر(1328/7/28) مورد استناد قرار میگرفت ، دلیل موجه تری برای استناد و نامگذاری روزی به نام روز کردکوی می بود.چه اینکه یک روستا یا قصبه وآبادی به تعریفی جدید و سطحی از توسعه دست یافته است و تاسیس یک شهرداری برای یک شهر باعث تطور و حرکت تکاملی یک جمعیت یکجانشین از روستانشینی به شهرنشینی خواهد شد.

سده هایی از کوچ اجباری کردهای کردستان بزرگ به این سرزمین می گذرد و سرزمینی که نام کردمحله را به خود گرفت امروزه دچار تغییرات وسیعی در حوزه فرهنگ، زبان، جمعیت و……شده است به شکلی که دیگر نه کسی به کردی سخن می گوید و نه جمعیت آن یکدست و بکر باقی مانده است.

امروزه تنوع قومیتی فراوانی را در این جغرافیا می توان مشاهده کرد و دیگر کردمحله و یا کردکوی واژه دقیقی برای این حوزه به شمار نمی رود چه اینکه نسبت جمعیتی آن به شدت دچار دستخوش شده و طبری ها در مقایسه با کردها از درصد بسیار بالاتری در ترکیب جمعیتی آن برخوردارند.

 
شاید بتوان گفت که کردها در مقیاس شهری هنوز از نسبت جمعیتی خوبی برخوردارند اما نامگذاری یک شهرستان و انتصاب آن به یک قوم می بایست در بردارنده ترکیب جمعیتی کل شهرستان باشد.

چه بسا همین مساله در آینده باعث گردد تا تغییر نام کردکوی در دستور کار متولیان قرار گیرد و در آن صورت این سوال پیش می آید که آیا می بایست روز جدیدی را برای این حوزه جغرافیایی تعریف کرد؟؟

بدون شک پاسخ مثبت نیست و به همین دلیل است که نگارنده اصرار بر آن دارد تا تغییر نام کردمحله به کردکوی مبنای نامگذاری قرار نگرفته بلکه روز تبدیل آن به شهر مورد توجه قرار گیرد.

شاید گزینه برتر در این میان آن باشد که بجای انتخاب تاریخ انتصاب اولین شهردار برای روز کردکوی تاریخ ارتقاء سطح از بخش به شهرستان را برگزینیم تا در برگیرنده کل وسعت جغرافیای آن باشد، گرچه پیگیری تغییر نام شهرستان نیز فرصتی دیگر می خواهد.

محمد مهدی برهانی: مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کردکوی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.