1399-12-09 14:24
1606
0
73444
گرگان شهر عشاق؛

بسکتبال عاملی برای وحدت اقوام گرگانی/ تماشاگران؛ شکارچیان اصلی"قلعه عقاب ها"

گاهی برای کاهش یک نابهنجاری اجتماعی ساعت ها وقت و تمرکز گذاشته می شود تا آن را کاهش دهیم یا از بین ببریم اما این اتفاق را ورزش بسکتبال در گرگان رقم زده است.

به گزارش گلستان ما، روز بازی که می شود از ساعت ها قبل هواداران خود را برای تماشای مسابقه به قلعه عقاب ها می رسانند تا از لیگ برتر بسکتبال برای جدول امتیازات لیگ شکار داشته باشند.

یکی از بهترین تیم‌های حال حاضرلیگ برتر بسکتبال شهرداری گرگان است که تنها ستاره اش در آسمان لیگ برتر هواداران پر شور شهر گرگان هستند.

هوادارانی که فرقی ندارد بازی گرگان باشد یا هر شهر دیگر، خود را به آسمان می سپارند و برای اینکه تیم در شهرهای دیگر احساس غربت نکند به هر شهری با هر میزان دوری از گرگان سفر می کنند تا بازیکنان گرگان در هر شهری احساس میزبانی کنند.

گرگان در حال حاضر قطب شماره یک بسکتبال ایران از نظر عشق و علاقه هواداران به این رشته به شمار می رود و شاید در هیچ شهر دیگری دو ساعت قبل از بازی درب سالن را نمی بندند.

بی شک بسکتبال در گرگان را باید از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار داد، به همین جهت سراغ جامعه شناس گرگانی رفتیم تا از تاثیر این ورزش در نشاط اجتماعی جویا شویم.

بسکتبال گرگان کاهش دهنده ناهنجاری های اجتماعی

کوروش غلامی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: نشاط اجتماعی در این دهه به یکی از دغدغه های اصلی برنامه ریزان و سیاست گذاران شهری تبدیل شده و مسوولان در تمام دنیا بر این موضوع کار می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان با بیان اینکه اهمیت موضوع به دلیل نقش مهم نشاط اجتماعی در افزایش سرمایه اجتماعی است، خاطرنشان کرد: نتیجه افزایش نشاط اجتماعی بهبود رفتار شهروندی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی است.

وی افزود: نشاط اجتماعی عامل عزت نفس است که در این موضوع ورزش می تواند نقش عمده ای را ایفا کند.

این جامعه شناس با اشاره به نقش عمده ورزش در افزایش عزت نفس شهروندان، تصریح کرد: ورزش کاران و ورزش دوستان امید به آینده بیشتری را نسبت به سایر افراد جامعه خواهند داشت.

غلامی بیان کرد: در ورزش های تیمی مثل بسکتبال با توجه به شرایط رشته می توان روابط خوبی بین ورزشکاران و طرفداران رقم زد که در گرگان می توان از تماشاگران به عنوان عضو اصلی تیم نام برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان با اشاره به شکل گیری همبستگی اجتماعی به دلیل گسترش رشته بسکتبال بین شهروندان، عنوان کرد: این عامل موجب می شود وقتی گرگان در رشته بسکتبال رتبه ای را کسب می کند یا به مراحل پایانی راه پیدا می کند جوانان به گرگانی بودن خود می بالند.

وی افزود: هرچه در حوزه ورزش هزینه شود کم است چرا که این هزینه ها برای جلوگیری از هزینه در عرصه های دیگر است.
غلامی، گفت: برخی از ورزش ها وارد فرهنگ جامعه شده اند، بسکتبال چنین نقشی در گرگان دارد چرا که بسکتبال باعث می شود شما اقوام مختلف که دارای نظرات مختلف هستند را با یک موضوع به وحدت برسانید.

بسکتبال ریشه در فرهنگ گرگانی ها دارد

سعید رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: بسکتبال گرگان صرفا ورزش نیست بلکه ریشه در تار و پود مسائل اجتماعی گرگان دارد.

رییس کمیته ورزش شورای شهر گرگان با بیان اینکه بسکتبال گرگان ریشه 40 ساله در شهر دارد، خاطرنشان کرد: زمان بازی این تیم تمام اقشار با تمامی فرهنگ ها از ساعت ها قبل برای دیدن بازی به ورزشگاه می آیند که این نشان از اهمیت موضوع دارد.

وی، افزود: مدت زمانی که همشهریان ما مشغول تماشای بازی ها یا تمرین هستند خودش بیانگر این موضوع است که بسکتبال می تواند در حل ناهنجاری های شهری بسیار تاثیر گذار باشد.

رحیمی، تصریح کرد: این ورزش بین تیم و مردم شهر گرگان وحدتی را ایجاد کرده تا نام گرگان را بلند آوازه کند، اینجاست که می توانیم اعلام کنیم تیم شهرداری در موضوعات مرتبط به مشکلات اجتماعی تاثیر گذار بوده است.

رییس کمیته ورزش شورای شهر گرگان، ابراز کرد: در این دوره شورا سعی کردیم به ورزش محلات بیشتر توجه کنیم تا از ظرفیت های محلات برای شور و نشاط همان محله استفاده کنیم تا این بحث به نوعی پشتیبان ورزشی شهر نیز باشد.

وی، متذکرشد: اگر بخواهیم شور و نشاط اجتماعی را ایجاد کنیم باید در محلات سطح شهر گرگان افزایش تجهیزات ورزشی بسکتبال و احیای زمین های ورزشی را داشته باشیم.

رحیمی، گفت: سعی داریم هیئت های ورزشی دیگر را نیز کمک کنیم تا برای دیگر رشته های ورزشی نیز اقدامی داشته باشیم.

بسکتبال در گرگان یک پروژه اجتماعی است 

هادی ایزدپناه در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: رشته های مختلفی هستند که برای هر شهری تبدیل به برند ورزشی شده اند، برای مثال وقتی نام کشتی به میان می آید ناخودآگاه ها ذهن ها به سمت جویبار می رود.

پیشکسوت بسکتبال گرگان با بیان اینکه در مسابقات ورزشی اقوام مختلف برای تشویق گرگان می آیند، ابراز کرد: از محله ها و گروه های مختلف برای اینکه فقط شهر گرگان را تشویق کنند به سالن می آیند و و در آن ساعت فقط گرگان اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه بسکتبال در گرگان یک پروژه اجتماعی است، افزود: تماشاچی ها به عنوان نیروی بیرون زمین استرس را برای تیم حریف ایجاد می کنند که قوا و نیروی بیرون زمین است که روحیه بازیکنان میزبان را در شرایط حساس بالا می برد.

مربی سابق شهرداری گرگان بسکتبال گرگان را فراتر از شهر دانست و عنوان کرد: وقتی گرگان مسابقه ای را برگزار می کند یک استان تحت تاثیر شرایط ورزشی قرار می گیرد.

ایزدپناه، تصریح کرد: جوانان دوست دارند افتخار کسب کنند و برای این اتفاق نیز تلاش می کنندف زمانی که این اتفاق ها در شهر رخ می دهد و جوانان به سمت ورزش حرفه ای می روند باعث می شود تا ناهنجاری های اجتماعی نیز کاهش داشته باشد.

پیشکسوت بسکتبال گرگان، گفت: زمانی که بازیکنان در جمعی حضور پیدا می کنند و با احترام با آن ها برخورد می شود نشان از اهمیت بسکتبال در شرایط اجتماعی گرگان دارد برای مثال سال 78 در ثانیه آخر بازی گلی زدم که باعث پیروزی شد، هنوز هم حتی در برخی از محافل حاضر می شوم آن خاطره را عنوان می کنند که باعث می شود پس از 20 سال حس خوب آن روزها همراه من باشد.

هزینه در بسکتبال سرمایه گذاری اجتماعی است 

زمانی که یک ورزش مورد توجه یک مردم قرار می گیرد دیگر نمی توان به آن با نگاهی صرفا ورزشی برخورد کرد بلکه بخشی از زندگی و فرهنگ مردم است.

این روزها با افزایش نگاه قشرهای گوناگون در حوزه های مختلف کمتر موضوعی را مانند ورزش بسکتبال در گرگان می توان یافت که همه زیر آن پرچم دست در دست یک دیگر قرار می دهند.

گاهی برای کاهش یک نابهنجاری اجتماعی ساعت ها وقت و تمرکز گذاشته می شود تا آن را کاهش دهیم یا از بین ببریم اما این اتفاق را ورزش بسکتبال در گرگان رقم زده است.

در زمانی که تیم در حال بازی یا حتی تمرین کردن است می توان با یک نگاه ساده جمعیت جوانان حاضر در ورزشگاه که در حال تماشا کردن هستند را نسبت به روزهای گذشته و اتفاق های ناخوشایند دیگر مقایسه کرد تا متوجه این شد سرمایه گذاری بر روی بسکتبال گرگان تا چه اندازه موفق بوده است. 

می توان این ادعا را داشت که مسوولان هر چه برای ورزش و علاقه جوانان هزینه کنند بیشتر سرمایه گذاری صورت گرفته تا اینکه نام هزینه را بر آن گذاشت.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.