1402-03-11 17:37
563
0
85173
میزگرد «خرداد، طلوع انقلاب»؛

«۱۵ خرداد» جوشش فرهنگی ملتی که استکبار را ذوب کرد

در میزگرد «خرداد، طلوع انقلاب» از ۱۵ خرداد به عنوان مبدا انقلاب یاد شد و به نقش رسانه‌ها به تبیین دستاوردهای این روز تاکید شد.

به گزارش گلستان ما، قیام ۱۵خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و مبدأ انقلاب اسلامی مردم ایران بود.  
جنبش پانزده خرداد، اگرچه واکنش طبیعی مردم مسلمان در برابر مصوٌبات خلاف اسلام رژیم و بازداشت امام خمینی(ره) بود، آزادی فوری ایشان را در برنداشت. از این رو، اعتراض‌ها از همه نقاط ادامه داشت و سرانجام علمای طراز اوٌل کشور، برای چاره جویی در تهران اجتماع کردند.  
۱۵ خرداد رمز و رازهای زیادی در تاریخ انقلاب اسلامی دارد به طوری که امام(ره) برای همیشه این روز را اعزای عمومی اعلام کرد، این روز حائز اهمیت در تاریخ انقلاب اسلامی به دلیل گذشته تقریبا ۶ دهه از آن گاهی مورد غفلت و فراموشی قرار می‌گیرد و برای اینکه با مولفه‌های این روز بیشتر آشنا شویم میزگرد جهاد تبیین «خرداد طلوع انقلاب» را با همکاری صدای مرکز استان گلستان در تحریریه گلستان ما برگزار کردیم.
در این میزگرد به موضوعاتی چون نقش رسانه در انتقال دستاوردهای ۱۵ خرداد، ارزیابی فرهنگی این روز تاریخی، مهمترین دستاوردهای ۱۵ خرداد و جایگاه و پایگاه ۱۵ خرداد در عصر حاضر پرداختیم.
علی منصوری رضی، یکی از پیشکسوتان رسانه‌ای در این خصوص اظهار کرد: محورهای نهضت امام خمینی(ره) بر پایه سه عنصر تکلیف‌مداری دینی، روشنفکری جامعه و توکل بر خدا بود، امام راحل معتقد بودند اگر قرار است در مقابل استبداد بایستیم جامعه باید به آگاهی برسد، اگر جامعه‌ای با اعتقادات دینی اسلام و مبانی فکری آشنایی پیدا کند در مقابل صدمات دشمن کمتر آسیب می‌بیند اما جامعه اگر خمیده باشد قطعاً تسلط بیگانه بر آن بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: در ۱۵ خرداد یک جوشش فرهنگی در جامعه اتفاق افتاد، البته قبل از ۱۵ خرداد و قبل از اینکه امام خمینی(ره) رهبریت جامعه را بر عهده داشته باشند نگاهی که در حاکمیت جامعه بود بحث جدایی دین از سیاست توسط عوامل مختلف القا می‎شد؛ اما امام(ره) آمد و بحث جدا نبودن دین از سیاست را مطرح کرد و فرمود سیاست ما عین دیانت ما است.
این مقام مسئول تاکید کرد: بعد از آن و اتصال به منبع عظیم فرهنگی انقلاب اسلامی ایران موضوع اسلام انقلابی مطرح شد، از طرفی اتصال این فرهنگ به فرهنگ شهادت و استفاده از این خیزش فرهنگی با که سخنرانی بعد از پانزده خرداد شکل واقعی به خود گرفت و توانست جامعه را روشن کند.

منصوری رضی یادآور شد: در حوزه انتقال مفاهیم فرهنگی این روز خوب است به تاریخ مراجعه کنیم، اینکه چه چیزی باعث شد مسیر اسلام بعد از ۶۰ سال به جایی رسید که به شهادت امام حسین(ع) ختم شود، حادثه‌ای که تاریخ مظلومانه‌ترین شهادت را در خودش دید. از طرفی باید تحریفاتی که نسبت به اصول انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی اتفاق افتاد مورد بررسی قرار دهیم تا اهمیت این رخداد را بیشتر بدانیم.

وی تاکید کرد: نخستین گامی که برای تحریف برداشته شد جدا شدن ولایت از اسلام بود، یعنی طوری برنامه‌ریزی کردند که ولایت خانه‌نشین شود این نخستین گام بود تا انحرفات بعدی اتفاق بیفتد، موضوع مال‌اندوزی، تغییر رفتار جامعه به نفع خودشان و سایر اتفاقاتی که منجر به این قیام شد باید مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

این فعال رسانه‌ای متذکر شد: آنچه امروز باعث می‌شود همه اندیشمندان و دلسوزان انقلاب اسلامی گوش به زنگ باشند این است که چه شاخص‌های مهم عمده در پیروزی انقلاب اسلامی باید برای نسل جوان و جامعه تبیین شود، در وهله نخست موضوع رهبری همچنین ولایتمداری جامعه در این قضیه مهم بود، اگر مردم ۱۵ خرداد آمدند و به شهادت رسیدند به تبعیت از فرمایش ولی‌فقیه اتفاق افتاد.  
منصوری متذکر شد: اکنون وظیفه ما این است که یک بازنگری و بازشناسی از مسیر امام خمینی(ره)، ولایت فقیه و اثرات حرکت امام(ره) در جامعه را داشته باشیم، آغاز انحراف آنجایی است که جامعه خودش را از ولی فقیه جدا بداند؛ وظیفه رسانه‌ها این است که جایگاه ولایت فقیه و ولایتمداری را تبیین کنند، تکلیف‌مداری را تبیین کنند.  
وی گفت: از عمده مسائلی که می‌تواند مسیر حرکت نسل جوان ما را نسبت به انقلاب تضمین کند این است که بازنگری دقیق از ۱۵ خرداد پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون داشته باشیم و عواملی که باعث این پیروزی شد را برای نسل جوان تبیین کنیم.

زهره رجبی یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای در این جلسه نیز تاکید کرد: ۱۵ خرداد از آن جهت اهمیت دارد که نقطه آغاز نهضت امام خمینی(ره) بود امام(ره) از همان ابتدا نشان داد با توکل به خدا و انجام تکلیف الهی می‌توان در برابر جبهه باطل ایستاد، در آن زمان بسیاری از انسان‌های متدین و مذهبی حتی فکرش را نمی‌کردند بتوان با دست خالی بتوان در برابر این رژیم سفاک ایستاد.
وی ادامه داد: آنچه از خاطرات بزرگان برمی‌آید؛ تردید و دودلی در بین برخی از بزرگان جبهه انقلاب وجود داشت اما امام خمینی(ره) به همه ثابت کرد با توکل و استقامت در راه دین می‌توان بر تمام مشکلات فائق آمد.

 

رجبی تاکید کرد: امام خمینی(ره) حکومت پهلوی را به عنوان حکومت یزید نام برد ما اگر می‌خواهیم در حکومت اسلامی شاهد وقوع کربلای دیگر نباشیم رمز آن در ولایتمداری است، پرهیز از طاغوت و دشمن‌شناسی از مواردی هستند که نمی‌گذارند در برابر ترفند دشمن قدخم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در این زمینه همواره نشان دادند که پیش‌قراول هستند و در آگاهی جامعه به ویژه نسل جوان باید جهاد تبیین کنند تا انقلاب اسلامی به آرمان‌هایی که ترسیم کرده برسد، همواره یادمان باشد هزینه سازش از مقاومت بیشتر است و افزایش آگاهی منجر به دانایی جامعه می‌شود.
این فعال رسانه‌ای استان گلستان ابراز داشت: انقلاب اسلامی نتیجه تبیین بود که در جامعه اتفاق افتاد، امام راحل حقایق کشور و اسلام را تبیین کرد و واقعیاتی که در رژیم پهلوی اتفاق می‌افتاد و آن‌ها مخفی می‌کردند، بین مردم مورد روشنگری قرار می‌داد؛ فراموش نکنیم تبیین مبنای تفکر انقلاب اسلامی و امتداد آن است. اگر بخواهیم جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور مردم ممکن
نیست.  
رجبی متذکر شد: اگر بخواهیم مردم و جوانان با انقلاب باشند، باید این تبیین را به‌گونه‌ای فراگیر، مستند و مستدل انجام دهیم که رسانه‌ها در این زمینه رسالت سنگینی بر عهده دارند.

وی افزود: انقلاب اسلامی مسئله بود که از صدر مشروطه مردم ایران به دنبال آن بودند انقلاب اسلامی نه تنها وجه ملی دارد بلکه وجه دینی نیز دارد و ایرانی‌ها با انقلاب ۵۷ به دنبال احیای اسطوری‌های خود بودند و مفهوم فر در شاهنامه و بزرگی که در جهان داشتند می‌خواسنند برسند.
این فعال رسانه‌ای ابراز داشت: هر مقطع تاریخی شرایط خاص خود را دارد و هر نسلی با امکانات و فرصت‌ها و تهدیدهای خود رو به رو است و نسلی که انقلاب کرد زمینه سازی ثبات سیاسی ایجاد کرد و نسلی که در وقایع شام بسیاری از آنها دهه ۷۰ و ۶۰ بودند و این نشان می‌دهد مکتب امام محدود به نسل خاصی نیست و به ایران خلاصه نشده است.
رجبی ابراز داشت: گفتمان ما گفتمان جهانی است در کتاب کلادیوترهای قرن ۲۱ به حکم تاریخی امام(ره) اشاره شده و بیان شده امام(ره) این پیام را به جهان مخابره کرد که غرب به راحتی نمی‌تواند بر کشورهای سیطره کند.
غلامرضا خارکوهی، تاریخ‌نگار استان گلستان در خصوص رخدادهای ۱۵ خرداد و اثرات فرهنگی و سیاسی آن بر استان گلستان، گفت: ۱۵ خرداد بنا آن براساس محرم شکل گرفت و فرهنگ محرم زیربنا فکری همه ما مسلمانان خصوصا پیروان مکتب تشیع است.
وی افزود: پس از انقلاب مشروطه و نهضت ملی نفت، ۱۵ خرداد سومین انقلاب تاریخ معاصر ایران بود که در قم، تهران و برخی از شهرهای ایران شکل گرفت؛ اما قبل از اینکه به مرحله آخر برسد؛ ماموران مردم را سرکوب و به خاک و خون کشیدند.

این تاریخ‌نگار گفت: یک هفته قبل از شروع محرم سال ۴۲، حضرت امام خمینی(ره) با ارسال پیامی به برگزارکنندگان مراسم‌های محرم، خواستار باشکوه برگزار شدن مراسمات و بیان جنایات پهلوی در این مراسمات شدند که بصورت گسترده در بین مردم طوفانی به پا کرد که کم سابقه بود.
خارکوهی در بخش دیگری از این میزگرد اظهار کرد: قیام ۱۵ خرداد از آنجایی شکل گرفت که اسدالله اعلم نخست وزیر شده بود و این نخست وزیری توام با نوکری مطلق بود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اعلم هم کلاسی و هم مدرسه‌ای شاه بود؛ دلبستگی خاصی به وی داشت و وی را نسبت به دیگر نخست وزیران متمایز می‌کرد و سیاست این دو با هم، از بین بردن اسلام و فرهنگ تشیع بود؛ ضمن اینکه تابع مطلق آمریکا نیز بودند؛ چرا که به دستور کندی رئیس جمهور وقت آمریکا اصلاحاتی تحت عنوان انقلاب سفید در ایران، در حال اجرا و گسترش بود.
خارکوهی یکی از مهمترین موضوعات انقلاب سفید را اصلاحات ارضی عنوان کرد و گفت: اصلاحات ارضی ظاهری زیبایی داشت؛ ولی بنا بر این بود که مزارع از کشاورزان و روستاییان گرفته شود و به خود کشاورزان و روستاییان واگذار شود و زمین‌های شاه مدنظر نبود و با اجرای آن در گرگان، به برادر شاه بیش از ۷ هزار هکتار زمین داده شد که در این قانون اصل عدالت رعایت نشد و به کشاورزان و روستاییان نیم هکتار و به نورچشمی‌ها به میزان بالا زمین واگذار شد.

تاریخ‌نگار گلستانی گفت: از طرفی ظلم بر این قانون حاکم بود و از طرفی دیگر دانشگاهایان، رانندگان و مردم هر یک به نوبه‌ای از مشکلات موجود، ناراضی بودند و از سویی امام(ره) نیز در خصوص مشکلات موجود به شخص شاه تذکرات زیادی دادند؛ اما شاه نه تنها توجه نکرد بلکه با اقدام بهم ریختن مراسم امام جعفرصادق(ع) در قم، به روحانیت و مسلمانان توهین کرد.
وی ادامه داد: چنین اتفاقاتی باعث صدور اطلاعیه‌ای از سوی امام راحل شد که شاه دوستی را غارت، اسلام‌زدایی و غیره عنوان کرده بودند و صدور این اطلاعیه باعث شد که شاه دستور دستگیری امام(ره) را صادر کند.
خارکوهی به سخنرانی امام در ۱۳ خرداد ۴۲ و افشاگری امام در خصوص خیانت‌های شاه به اسلام و مردم داشت و گفت: غروب ۱۴ خرداد یاران امام و صبح ۱۵ خرداد نیز امام(ره) توسط نیروهای شاهنشاهی دستگیر شدند و این باعث خروش مردم و قیام ۱۵ خرداد شد.
وی در بخش دیگری از این میزگرد که به موضوع جهاد تببین اختصاص داشت؛ گفت: نقش رسانه در انتقال واقعیات تاریخی و جهاد تبیین بی‌بدیل و غیرقابل انکار است؛ هر چند که در کنار رسانه، خانواده، نهادهای فرهنگی و دیگر تشکل‌ها نیز در حال فعالیت هستند؛ اما رسانه با توجه به اینکه حوزه قابل توجهی را تحت پوشش دارد؛ نقش محوری را در این خصوص ایفا می‌کند.
این تاریخ نگار برجسته استان گلستان افزود: رسانه می‌تواند با شرح اتفاقات در قالب یاداشت، مصاحبه، میزگرد و بازگو کردن خاطرات در ترویج آموزه‌های قیام ۱۵ خرداد در بین مردم و نسل جدید نقش‌آفرین باشند تا به واسطه آن زمینه بروز چنین قیامی برای نسل جدید بازگو و روشن شود.
محمد آذری نیز در بخش دیگری از این میزگرد گفت: با بررسی تاریخ بر اینکه در نظام سلطه هیچ تغییراتی دیده نمی‌شود؛ خواهیم رسید و وقتی رئیس جمهور کشوری سلطه‌گر دستور تغییرات در کشوری مثل ایران را می‌دهد که ظاهری زیبا دارد؛ تنها یک ولی فقیه و مسلط به امور و دین، توان تشخیص باطن این تغییرات و اهدف آن را داشت و آنهم امام خمینی(ره) بود.


خبرنگار گلستانی اتفاقات ۱۵ خرداد را اتفاقات قابل قبولی از نظر سیاسی و مردمی دانست و گفت: قطعا این اتفاقات از سوی مردم نمره قابل قبولی می‌گیرد؛ اما باید سوال مطرح شود که ما رسانه‌ها در جهاد تبیین چه نمره‌ای می‌گیریم.
وی تاکید کرد: اگر ما به داریت، تیزبینی و زمان‌شناسی ولی امرمسلمین ایمان و اعتقاد داشته باشیم؛ قطعا باید نهضت ۱۵ خرداد را استمرار دهیم و اگر در این خصوص غفلت شود؛ حاصل آن طبق فرمایشات رهبری، ناتوی فرهنگی و شبیه خون فرهنگی خواهد شد.

آذری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: ۱۵ خرداد زمینه زمینه‌ساز انقلاب شکوهمند اسلامی و ان شاالله زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت خواهد بود.
وی افزود: قیام ۱۵ خرداد درس‌ها، جایگاه و عبرت‌هایی دارد که اگر آن را به عنوان طلوع انقلاب اسلامی نگاه کنیم؛ خود این واژه بانگر این است که محور این حرکت یک ولی امر آگاه به زمان کسی که دشمن شناس است که در صورت نبود؛ این هدف به جایی نخواهد رسید.
وی ادامه داد: برخی خواستار برگزاری رفراندوم هستند؛ این در حالی است که باید هدف و باطن این خواسته روشن شود و مسلما همانطور که اصلاحات ارضی زمان شاه ظاهری زیبایی داشت؛ این توطئه (رفراندوم) نیز باطنی دارد که نیاز به بررسی و آگاهی از زمان دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: شهدا و رزمندگان به نحوی در استمرار انقلاب اسلامی نقش خود را ایفا کردند؛ حال باید ما به عنوان رسانه جایگاه خود که فاصله زیادی با رسانه هم‌تراز انقلاب دارد؛ را ارتقا دهیم.
حسین پایین محلی، نویسنده و تحلیگر مسائل سیاسی نیز در این میزگرد ابراز داشت: یکی از وجوه تمدن سازی و نهادینه سازی ارزش‌ها از طریق رسانه‌ها شکل می‌گیرد در حوزه رسانه با چند معقوله رو به رو هستیم تاکید مقام معظم رهبری بر این بود که جای شهید و جلاد در فضای مجازی در حال تغییر است و ما به عنوان اصحاب رسانه نباید اجازه دهیم حوادث بزرگ تاریخ ایران اسلامی در این مسائل غرق شود.


پایین محلی ابراز داشت: ۱۵خرداد یکی از معقوله‌های مهم تاریخ انقلاب اسلامی است، استقلال و آزادی و پس از دوران مشروطه با مفوهم جمهوری آشنا شدند 
وی متذکر شد: اصلاحات ارضی در سال ۴۱ مطرح شد، آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که کشورهای مستمر آن هستند سیاست‌های کلان آنها را دنبال کنند و بحث اصلاحات ارضی و انقلاب سفید مطرح شد و این مسئله استقلال ما را زیر سوال می‌برد
این مقام مسئول یادآور شد: در مقاله‌ای عنوان شده بود که ایران صادر کننده گندم بود ولی با این اصلاحات به وارد کننده گندم تبدیل شد و باید در رسانه‌ها در این خصوص روشنگری کنیم.
پایین محلی بیان کرد: در انقلاب سال ۵۷ ما سه شعار اصلی داشتیم و جریان غرب گران به دنبال واژگون سازی نظام ارزشی و این شعارها بود و مسائلی از رخداد تاریخی بیان می‌کنند که با وقایع تاریخی ما در تضاد است.
وی ابراز داشت: در فروع دین مفاهیم مثل جهاد تولی و تبری داریم و اگر این مباحث را بسط دهیم می‌توانیم در این مسیر جهاد فکری و رسانه‌ای داشته باشیم، امام علی(ع) در دوران خود با سه گروه ناکثین و قاسطین و مارقین جنگید، مارقین کسانی بودند که با امام علی(ع) بیعت نکردند و شمشیر به دست نگرفتند که با امام(ره) بجنگند و در بازارها بر حکومت وقت تبلیغ منفی می‌کردند و امروز همین وضع را شاهد هستیم و در جهاد تبیین باید به این مسئله اشاره کنیم و در این خصوص روشنگری کنیم.

پایین محلی با اشاره به دستاوردها و پیامدهای قیام ابراز داشت: در جامعه شناسی سیاسی انقلاب‌ها چندین مولفه دارد و ایدئولوژی رهبری و حرکت مردمی از جمله مولفه‌های مهم یک انقلاب به شمار می‌رود که در انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم.
وی افزود: در اصلاحات ارضی از سوی آمریکا به شاه تحمیل شد در آن زمان ایران صادر کننده گندم بود و ۶ میلیون تن گندم به شوروی صادر می‌کرد و در انقلاب سفید ما وارد کننده گندم شدیم و این مسئله باعث نابودی کشاورزی و حاشیه نشینی کشاورزان شد.
این مقام مسئول ابراز داشت: در ۱۵ خرداد ایدئولوژی یعنی اسلام، رهبری امام(ره) و در متن حوادث تاریخی حضور پررنگ مردم را شاهد هستیم و شما می‌بینید بسیاری از کسانی در انقلاب پژوهی کار کردند انقلاب اسلامی را نه تنها برای مردم بلکه برای خدا معرفی کردند.
پایین محلی متذکر شد: جنس خیزش مردم ایران با انقلاب فرانسه و حرکت‌های دیگر متفاوت است و مردم از هویت تاریخی خود دفاع کردند و ارزش‌هایی را احیاء کنند و این در حالی است که در غرب به زدودن مسائل دینی و مذهبی می‌پردازند.
البته جا دارد به نقطه عطف تاریخ معاصر بیش از گذشته بپردازیم و قطعا توجه به مولفه‌های پیروزی انقلاب اسلامی ما را با اهداف بزرگ این اهرم تمدن ساز عصر نوین بیشتر آشنا می‌کند.
انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.