1402-04-27 22:54
500
0
85764
رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی:

مصمم به تصویب و ابلاغ قانون اصلاح انتخابات در روز‌های آینده هستیم

رئیس کمیسیون مجلس گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات به زودی تصویب و به انتخابات پیش رو می‌رسد؛ مجلس هم چندین بار جلسات مختلفی در این خصوص برگزار کرده و این قانون می‌تواند قانون منسجمی باشد.

به گزارش گلستان ما؛ محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: چند ماهی می‌شود که طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس مطرح شده است و ۶۰ ماده دارد که بار‌ها شاهد بررسی جزئیات آن توسط نمایندگان مجلس و همچنین شورای نگهبان بودیم؛ شورای نگهبان بر این طرح اشکالاتی در خصوص تناسبی شدن انتخابات تهران گرفت و در نهایت شاهد برگشت این طرح به کمیسیون شورا‌های مجلس بودیم.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بر تناسبی شدن انتخابات تهران اصرار کردند، اما مجددا اشکالاتی به این موضوع توسط شورای نگهبان وارد شد و روز گذشته در کمیسیون شوراها، شورای نگهبان این مصوبه مجلس را در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، تایید کرده بود.

به گفته این نماینده مجلس، هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع تناسبی‌شدن انتخابات در تهران را رد کرده بود، اما مجلس بر نظر خود در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس پیرامون این بند اصرار کرد. 

جوکار افزود: در جلسه دیروز کمیسیون شورا‌ها از آنجا که مجددا هیات عالی نظارت مجمع نسبت به این مصوبه ایراد گرفته بود، بار دیگر بحث برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در تهران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت کمیسیون تصمیم گرفت این بند را از طرح حذف کند.

رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که این طرح چه مزایایی نسبت به قانون قبلی دارد، تاکید کرد: این قانون اصلاح انتخابات اولین بار براساس سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵ توسط رهبرمعظم انقلاب ابلاغ شد و بحمدالله طرح قانون اصلاح انتخابات یک استحکام خوبی در راستای رعایت سیاست‌های کلی نظام دارد و لذا می‌تواند در بحث بررسی صلاحیت، و کاهش چشمگیر ثبت‌نام‌های بی ضابطه، افزایش توان اقناع شورای نگهبان درباره دلایل رد یا عدم تایید صلاحیت کاندیداها، حفظ حقوق شهروندان، نامزد‌ها و کاندیدا‌ها و همچنین بررسی صلاحیت ها، افزایش مهلت اعتراض و رسیدگی به اعتراض‌ها، ارتباطات و پاسخگویی مسئولانه هیئت‌های اجرایی و نظارت در راستای ساماندهی وضعیت گروه‌های سیاسی برای اخذ تصمیم درست شرکت در انتخابات و تکمیل فهرست کاندیداها، سلامت انتخابات و ... در انتخابات پیش رو موثر واقع شود. 

جوکار تاکید کرد: تلاش داریم که طرح اصلاح قانون انتخابات به زودی به تصویب برسد و به انتخابات پیش رو برسد؛ مجلس هم چندین بار جلسات مختلفی در این خصوص برگزار کرده و این قانون می‌تواند قانون منسجمی باشد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوار هستیم این طرح در روز‌های آینده به تصویب نهایی برسد چرا که از نظر اجرایی، تا زمان انتخابات وقت زیادی نداریم و امیدواریم که هر چه زودتر این طرح تصویب شود و برای اجرا شدن، ابلاغ گردد.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.