1400-06-29 20:25
2030
0
76206
یادداشتی به قلم محمدرضا بهرامی

مدیریت اسلامی آغازگر دولت مردمی

در اشغال مدیریت‌ها به هیچ وجه نباید ویژگی‌های دانش‌گرایی، امانتداری و شایسته‌سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی، فدای شیوه‌های خودخواهانه‌ی بومی بودن، مسائل حاشیه‌ای شرق و غرب و یا سهم‌خواهی حزبی، قومی و وابستگی فامیلی و نیز برخی شبکه‌های آشکار و نهان قدرت در استان‌ شود.

به گزارش گلستان ما؛ محمدرضا بهرامی پژوهشگر و کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی در باب انتخاب و انتصاب استاندار و مدیران طی مطلبی نوشت: بر این باورم که به قول سهراب چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید و من تاکید می کنم با نان به نرخ روز خوردن و از غیر خدا ترسیدن نمی توان جور دیگر دید. معتقدم آنان که فانوس شان را بر پشت می برند، سایه هاشان پیش پایشان می افتد.

به نظر من نگرانی امروز ما در انتخاب استاندار و مدیران نباید این باشد که افراد غیر بومی بعضا از مازندران، سمنان، خراسان و سیستان و یا شخصیت هایی از شرق و غرب استان به منصب مسئولیت می نشینند. یقینا مطرح کردن موضوعات این چنینی، حساسیت های غیرمنطقی است. بلکه نگرانی ما این باشد که مبادا افراد بی تعهد و بی تخصص، با نادیده گرفتن شایستگی ها و ترجیح روابط حاشیه ای، زمامداری و مسئولیت استانداری و مدیریت اجرایی در استان را بدست آورند.

مدیران و مسوولان در هر رده ای حال بومی یا غیربومی،از غرب یا شرق استان باید بدانند کاری که به عهده شان هست به مانند طعمه ای برایشان نیست که بر روی آن چنبره بزنند و هرگونه که بخواهند رفتار کنند. بلکه آن امانتی است برگردنشان و در برابر نگهبانی از آن مسئولند.
باید از آن به خوبی حراست و پاسداری کنند و در خدمت آن امانت باشند نه مسلط برآن. یعنی باید آن را به بهترین و
سالم ترین شکل ممکن به فرد بعدی تحویل بدهند. چراکه باید بدانند و آگاه باشند که در برابر خدا و وجدان آگاه جامعه مسئولند و فردای قیامت باید پاسخگو باشند.

آموزه‌هاي ديني و عقلي ما نیز در باب مديريت، فارق از احساسات ناسيوناليستي را نشانه‌گذاري مي‌کند. اگر جستجو و تدبیری به قرآن داشته باشیم قرآن در همه انتخاب‌های خود به توانایی و لیاقت افراد از طرفی و بصیرت و هوشیاری از سوی دیگر اهمیت ویژه ای می‌دهد و در این راستا معیارهای خود را در معرض دید ما قرار داده است.

آنگاه که حضرت موسی(ع) رسالت نجات بنی اسرائیل را بر دوش می گیرد از خداوند درخواست نمود تا برادرش هارون را نیز وزیر او قرار دهد و به این وسیله به او پشت گرمی عطا کند و وی را در کارش شریک گرداند. (طه:29-34) بدین روی، او پس از استعانت الهی و شرح صدر، داشتن همکار و نیروی زبده را در انجام مأموریت‌های محوّله مورد نظر قرار داد.

حضرت موسی (ع) می‌فرماید:«وَأَخِی هَارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِسَانًا فَأَرْسِلْهُ مَعِیَ رِدْءًا یُصَدِّقُنِی إِنِّی أَخَافُ أَن یُكَذِّبُونِ ؛ و برادرم هارون زبانش از من فصیح‏تر است، پس او را همراه من كمك و پشتیبان فرست، تا مرا تصدیق كند زیرا مى‏ترسم مرا تكذیب كنند (و من نتوانم هدفم را به روشنى بیان كنم)» (قصص:34)

او می‌ فرمود: اگر می‌گویم هارون وزیر من باشد به این دلیل است که او افصح است و از فصاحت و قدرت بیان بیش‌تری نسبت به من برخوردار است و در این مأموریت، که نیاز به ارائه دلایل و حقایق است، برخوردار بودن از فصاحت ملاک شایستگی است. خداوند هم درخواست او را اجابت نمود و فرمود: « سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِیكَ وَنَجْعَلُ لَكُمَا سُلْطَانًا... ؛ به زودى بازویت را به وسیله برادرت محكم سازیم و براى شما دو تن (در محاجّه و مبارزه) تسلّط و غلبه قرار دهیم.»(قصص: 35)

یا در سوره یوسف علت انتصاب حضرت يوسف(ع) به خزانه‌داري را امين بودن و دانستن علم مربوطه بیان می دارد: چون امانت دار و دانا هستم مرا به خزانه داري منصوب كن. (يوسف 55) در حالیکه یوسف کنعانی بود و این سرزمین جدا از مصر بود و شاید به زعم مصریان افراد ضعیف و عقب مانده به شمار می آمدند؛ البته بماند که بعدها زیرسلطه مصر در آمد، ولی پادشاه مصر ایشان را بنا به دلایلی که عرض کردم به عنوان خزانه دار منصوب کرد.

همچنين امیرمومنان حضرت علی (ع) درعهدنامه مالک اشتر{درنهج البلاغه} به عنوان فرمانروای مصر(استاندار) مي‌فرمايد: ای مالک در بکارگیری کارمندان و مدیرانی که باید زیر نظر تو کار کنند هیچ گونه واسطه و شفاعتی را نپذیر مگر شفاعت «کفایت» و امانت را.

و یا بعد از فتح مکه (در سال هشتم هجرت) پیامبر اسلام، جوانی به نام «عتاب ابن اسید» را که سن او بیش از بیست و یکسال نبود به عنوان نماینده خود در مکه منصوب کرد و مدیریت اداره ی آن شهر (فرمانداری) را به او واگذار نمود و فرمود:« اگر برای اداره کردن و مدیریت مکه بهتر از تو کسی را می‌شناختم او را برای این کار بزرگ انتخاب می‌کردم.» (اسدالغابه، ج 3، ص 358)

بگذاریم و بگذریم اگر تحقیقاتی در عصر کنونی هم داشته باشیم بسیاری از گلستانی ها و ایرانیان در خارج از استان و کشور کار می‌کنند و هرجا که امکان کمک به مسلمانان وجود داشته باشد، باید کار و خدمت کنیم.

به عنوان مثال طبق آخرین آماری که گرفته شده و در روزنامه ها چاپ شده، 43 درصد ازکارمندان ناسا، پژوهشگران و بعضا مدیران ارشد ایرانی می باشند یا بسیاری از ایرانیان در خاورمیانه و برخی از کشورهای دنیا، خدمات مهندسی و علمی و پیشرفت‌های صنعتی را انجام می‌دهند و صنعت و کشاورزی تولید می‌کنند و یا در جبهه حق علیه باطل و تهاجمی که عراق به مرزهای غرب و جنوب داشت فقط بومی های منطقه درمقام ارشد و فرماندهی جنگ قرار نگرفتند، بلکه از جای جای ایران، افراد شایسته و کارآمد و بعضا جوانان نخبه در این مقام، خدمت کردند و اعتقادمان بر این باشد که همه جای ایران که نه، بلکه همه جای جهان به ویژه بلاد اسلامی سرای ماست.

بنابراین دانش گرایی، امانتداری و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی جزء معیارهای مهم مدیریت است و در اشغال مدیریتها به هیچ وجه نباید این ویژگی ها، فدای شیوه های خودخواهانه ی بومی بودن یا مسائل حاشیه ای شرق و غرب  و یا سهم خواهی حزبی،  قومی و قبیله‌ای و  برخی شبکه‌های آشکار و نهان قدرت در استان‌ نمود؛ چراکه این حسایست نشان دادن ها برخلاف رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب است و این حاشیه پردازی کردن بی شک به توسعه استان لطمه و آسیب می‌زند و رسیدگی به مشکلات و نیازهای مردم را کُند و یا متوقف می‌کند؛ البته مسئولان برای اقدامات خود باید شاخص تعیین کنند و ملاک داشته باشند و براساس حجتی روشن و سندی جامع عمل کنند و در اداره امور از اعمال نظر بی مبنا و خودرایی و خودمحوری بپرهیزند.

از اهداف مسئولان ما امروز می بایست کم کردن دغدغه های رهبر فرزانه انقلاب آنهم به ویژه در حوزه فرهنگ و اقتصاد باشد؛ با عزم راسخ و مدیریت جهادی درمسیر تحقق مولفه های گام دوم انقلاب،کمرهمت ببندند و با صلابت، پا به پای دولت مردمی تلاش نمایند و به دور از حاشیه پردازی و تاسی از مکتب سردار حاج قاسم سلیمانی در کنار یکدیگر جمع و متحد شوند و زیر پرچم ولایت به مردم استان خدمت کنند.

در پایان امید است خداوند متعال به همگان توفیق روزافزون، عطا و در تحمل سختی های مسئولیت، شرح صدر عنایت فرماید و یاری كند كه وظیفه‌ ها را بهتر بشناسند و با بهره مندی از ظرفیت عظیم جامعه‌ی نخبگانی و انقلابی در مسیر تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها و نیز ریل گذاری توسعه استان به خوبی گام بردارند و ان شاء الله بتوانند نارضایتی های عمومی  و عقب ماندگی‌های استان را که ناشی از برخی غفلت‌ها، غرض‌ورزی‌ها و فاصله گرفتن‌های تدریجی از خط انقلاب بوده، جبران کنند.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.