1400-02-21 21:31
886
0
74563
دبیرجمعی از معتمدین وتحصیلکرده های سیستانی:

ظرفیت نخبگانی و پایگاه اجتماعی معتمدین سیستانی در جهت رفاه و اصلاح ذات البین است

دبیرجمعی از معتمدین وتحصیلکرده های سیستانی با جعفری معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان گلستان گفت: ظرفیت نخبگانی و پایگاه اجتماعی معتمدین سیستانی همواره در جهت رفاه واصلاح ذات البین بوده و گفتمان جدید ریش سفیدی سیستانی در کنار نخبگان در همین راستا است.

به گزارش گلستان ما؛ در ادامه دیدارهای مجمع فرهیختگان سیستانی با مسئولین ارشد کشور و استان گلستان، گرگیج دبیر مجمع به اتفاق جمعی از معتمدین و تحصیلکرده ها به دیدار احمد جعفری معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان رفتند.

در این دیدار، رسول گرگیج با اشاره به ظرفیت های موجود در بین مجمع و بخصوص جایگاه ریش سفیدی و اهمیت زندگی مسالمت امیز و تلاش برای اصلاح بین مسلمین و همسایگان و به عبارتی اصلاح ذات البین، گفت: از گذشته های دور معتمدین و ریش سفیدان سیستانی ملجا و پناه مردم به ویژه کسانی که به انها ظلم و تعدی شده ؛بودند و در همین خصوص در امر قضاوت یک معتمد سیستانی، اگر بین فرزند و یا برادر خودش با یک غریبه در شال مردمداری اقدام به قضاوت می کرد؛ برای وی هیچ فرقی نمی کرد و چه بسیار اقربا و خویشاوندانی که با جریمه و الزام به جبران خسارت مادی و معنوی از سوی ریش سفید، معتمد و بزرگتر طایفه خودشان محکوم شده اند.

وی افزود: اکنون ظرفیت نخبگانی و تحصیلات عالیه و دانشگاهی به مدد ریش سفیدان و معتمدین امده است و ضمن اینکه نسل جدیدی از معتمدین که تحصیلات دانشگاهی دارند وارد عرضه خدمت اجتماعی شده اند؛ آن دسته از بزرگان و معتمدین و طوایف که تحصیلات دانشگاهی ندارند در تمام قضاوت ها و شال مردمداری که شرکت می کنند از تحصیلکرده ها بعنوان مشاورین امین استفاده می کنند و یکی از رموز ماندگاری شال مردمداری سیستانیها شاید همین بروزرسانی ها و اجتهاد های متناسب با شرایط و مقتضیات بوده است که ضمن حفظ اصول بی طرفی، عدالت، صلابت وحق طلبی و غیره توانسته اند متناسب با پیچیده تر شدن امور، خودشان را به روز کنند و هنوز جوانان و تحصیلکرده ها برای حل و فصل موضوعات به ریش سفید ها مراجعه می کنند.

احمد جعفری معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری نشست، گفت: ظرفیت های اجتماعی بزرگان و معتمدین سبب می شود که ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی کاهش یابد و این هم از طولانی شدن زمان رسیدگی می کاهد و هم  زمینه حل و فصل موضوعات در محیطی مردمی تر را فراهم می کند که به واسطه آن باعث کاهش هزینه و وقت می شود.

رئیس شورای حل اختلاف استان با اشاره به ظرفیت بالای جامعه ریش سفیدی سیستانی، خاطر نشان کرد: بنا داریم که به صورت پایلوت؛ نسبت به ایجاد صلح یاوران و یاوران صلح در چند محله گرگان اقدام کنیم که از این طریق به معتمدین محلات فرصت بیشتری داده شود تا بتوانند از ظرفیت اجتماعی و نفوذ کلامشان برای حل و فصل موضوعات در مرحله اولیه شکل گیری پرونده استفاده کنیم و در این مسیر قطعا به همراهی شما عزیزان نیز نیازمند هستیم.

وی گفت: در قانون نهادهایی همچون شوراهای حل اختلاف، داوری و میانجیگری پیش بینی شده تا مشکلات مردم را به وسیله خود مردم حل کنند و پرونده ها وارد چرخه قضایی مدت دار و هزینه بر محاکم نشود.

جعفری افزود: میانجیگرها بصورت بی طرفانه در پرونده های کیفری که از طرف مقام قضایی ارجاع می شود ورود و برای حل و فصل خصومت ها تلاش خواهند کرد.

رئیس شورای حل اختلاف گلستان گفت:  صلح و سازش بهترین و ماندگارترین راه برای حل و فصل اختلاف و خصومت بین افراد است و اولویت همکاران ما در شعب شورای حل اختلاف، صلح و سازش است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.