1402-04-30 21:41
674
0
85792
یادداشت؛

خرمهره‌های فساد و سندرم استکهلم در استان گلستان!؟

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی و سیاسی استان در یادداشتی به حواشی اقتصادی گلستان گریزی زد و نوشت چه کسانی مانع جدی برنامه پیشرفت توام با عدالت در استان گلستان هستند؟

پیشرفت اقتصادی توام با عدالت راهبرد و اصلی ترین اولویت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیش از یک دهه اخیر بوده و در پنج سال آینده است.همچنانکه معظم له در ابلاغ برنامه هفتم (اولین برنامه گام دوم و برنامه پیشرفت و عدالت) بر این موضوع تاکید نمودند :" سیاست‌های کلی برنامه هفتم که با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» تعیین شده است، ابلاغ می‌گردد" بنابراین "پیشرفت اقتصادی و توام با عدالت " می بایست دال مرکزی تفکر و گفتمان اعتقادی مدیران عالی از جمله در استان گلستان با بسامد غالب و جریان ساز آن باشد.

 

بر همین اساس نه تنها در تهیه و تدوین "اسناد پنج ساله پیشرفت توام با عدالت" استانی و برش های شهرستانی(۱۴۰۲_۱۴۰۷) با رویکرد مدیریت نظام حل المسایل(دوری از سند نویسی های سنتی و لیبرالی در گام اول) می بایست اهتمام داشت و از هر گونه التقاط فکری و مدیریت لیبرالی آنرا مصون داشت بلکه پیش از همه نیز به مبارزه با فساد اقتصادی بصورت همه جانبه اهتمام عملی از بالا تا پایین داشت و نه بالعکس چراکه 

 

الف : هر گونه فساد اقتصادی در هر سطحی با برنامه پیشرفت توام با عدالت در تعارض و مانع تحقق آن است.

 

ب: مدیریت نظام حل المسایل اقتصادی استان متوقف بر مبارزه با فساد اقتصادی و بعبارتی حل ابرمساله آن به دلیل شناور بودن سایر مسائل حول آن در بیش از ۴۰ سال گذشته و مفصل بندی آنان بوده و هست.

 

ج: با توجه به فضای دو حکمرانی فیزیکی و مجازی و اقتضائات حکمرانی متعالی بدون مبارزه همه جانبه با فساد اقتصادی ،گفتمان پیشرفت و عدالت بعنوان دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی در فضای رسانه ای و مجازی حاکم نمی شود و در سطح یک سند و برنامه باقی می ماند.

 

با وجود و تحقق آثار مورد انتظار یادشده در مبارزه همه جانبه با فساد اقتصادی بعنوان مقدمه واجب در راهبری برنامه پیشرفت اقتصادی توام با عدالت ، می توان شاهد باورمندی و امید واقع بینانه به چنین پیشرفتی بود. اما سوال اصلی این است که در تمام این سالها چرا چنین باور و امیدی شکل نگرفته است!پاسخ دقیق به این سوال از این جهت بسیار مهم است که خود بخشی از راه حل و مقدمه واجب یاد شده محسوب می شود و بدون دریافت پاسخ دقیق و تصمیم جدی برای تعریف آن در مدیریت نظام حل المسایل و اهتمام مدیریت عالی استان بدان ،نمی توانیم "حکمرانی اقتصاد پیشرفت توام با عدالت در استان گلستان" را راهبری کنیم و اینجاست که تعارضات و اختلالات شناختی و ادراکی در دو محیط فیزیکی و مجازی شکل می گیرد.

 

در محیط فیزیکی بین بخش مدیریت دولتی و ذینفعان و فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ارتباط کارآ و سالمی شکل نمی گیرد و خرمهره های فساد متولد و به حیات رانتی و نفوذ اقتصادی خود ادامه می دهند و راه را بر نسل جدید می بندند و از سوی دیگر در محیط مجازی نامحدود بخشی کوچکی از فعالین مجازی استانی به خدمت این خرمهره های فساد متولدشده در می آیند و بر اساس مواجب دریافتی برای توسعه موهوم اقتصادی ریل گذاری های کاذب می کنند و بخشی از مخاطبین خود را اغوا و همسو می کنند ! بخشی دیگر هم بدون درک اولویت ها و گفتمان اعتقادی با دال مرکزی پیشرفت توام با عدالت صرفا از شخص و یا اشخاص بدون توجه به حقانیت گفتمانی دفاع کاذب می کنند و دو قطبی های کاذب و فريبنده را شکل می دهند و در چنین میدانی با وجود هجمه های مستمر و هوشمند خارجی و ایادی داخلی آنان علیه سرمایه ایمان و امید مردم استان ،هیچ افق چشم اندازی شکل نمی گیرد و هر چه روایت پیشرفت و اردوی پیشرفت ارائه می شود یا دیده نمی شود و یا به باور عمومی تبدیل نمی شود!

 

درک و فهم این ابرمساله اقتصاد استان گلستان و آسیب ها و تهدیدات آن بسیار مهم است و چه بسا بعضی از مدیران عالی به این حقیقت رسیده اند اما به سندرم استکهلم گرفتار شده اند و چشمان خود را به هر دلیلی بر گروگان گیران برنامه پیشرفت توام با عدالت بسته اند و به زیست عرفی سیاسی و اداری با آنان ادامه می دهند و همچنان بر ریل التقاطی و انحرافی توسعه حرکت می کنند ! چون به هر تقدیر غالبا از توسعه(دال مرکزی گفتمان جریان لیبرال) سخن می گویند و کسی از پیشرفت توام با عدالت سخن نمی گوید! و در چنین فضای اتمسفری هر پدیده اجتماعی و سیاسی با قابلیت امنیتی قابل پیش بینی است؛ تکرار و تکرار ...

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.