1399-05-07 13:57
1697
0
69634
دانش آموخته حقوق بین الملل وزارت امور خارجه؛

استفاده نظامی از هواپیمای ماهان، بهانه ای بی اساس برای ایجاد فاجعه/ راهکارهای بین المللی برای محکومیت اقدام متجاوزانه آمریکا

به دنبال ایجاد مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای پرواز ماهان و اظهار نظرهای متعدد، سوالات فراوانی در خصوص ابعاد حقوقی و سیاسی واقعه و راه حل های پی گیری آن مطرح گردید، که به همین جهت سراغ مهدی احمدی دانش آموخته گلستانی وزارت امور خارجه رفتیم.

به گزارش گلستان ما، پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان در مسیر تهران - بیروت در ساعت ۱۸:۴۵ روز پنجشنبه دوم مرداد فرودگاه امام خمینی (ره) را به مقصد بیروت ترک کرد.

این هواپیمای غیر نظامی، پس از طی حدود دو ساعت پرواز درحالیکه بر فراز خاک سوریه قرار داشت مورد تهدید دو فروند جنگنده آمریکایی قرار گرفت و بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی شرکت ماهان، خلبان این پرواز بر اساس قوانین و مقررات هوانوردی برای پرهیز از هرگونه خطر احتمالی، پس از دریافت اخطار مبنی بر کاهش فوری ارتفاع، بلافاصله شروع به کم کردن ارتفاع کرد.

کاهش سریع ارتفاع و به سرعت دور کردن هواپیما از خطر احتمالی، منجر به آسیب رسیدن به تعدادی از مسافران و خدمه پروازی که مشغول خدمت رسانی بوده اند شد که بلافاصله پس از فرود هواپیما جهت درمان به بیمارستان منتقل شدند.

به دنبال ایجاد مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای پرواز ماهان و اظهار نظرهای متعدد، سوالات فراوانی در خصوص ابعاد حقوقی و سیاسی واقعه و راه حل های پی گیری آن مطرح گردید، که به همین جهت سراغ مهدی احمدی دانش آموخته گلستانی وزارت امورخارجه رفتیم.

احمدی در گفت و گو با گلستان ما، ضمن محکوم کردن این حادثه که هیچ وجاهت حقوقی نداشته، اظهار کرد: این رفتار جنگنده های آمریکایی از منظر حقوق بین الملل کاملا غیرقانونی بوده و درخواست دادخواهی برای دولت های متبوع از جمله جمهوری اسلامی ایران و مسافران هواپیما محفوظ است.

دانش آموخته حقوق بین الملل وزارت امور خارجه، خاطرنشان کرد: این اولین بار نیست که ایالات متحده آمریکا، از هواپیماهای غیرنظامی مسافربری برای رسیدن به اهداف خصمانه خود علیه سایر دولت ها و به خصوص جمهوری اسلامی ایران استفاده می نماید.

وی افزود: در نمونه اخیر و پس از ایجاد مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی، سخنگوی سازمان تروریستی سنتکام با وجود حضور غیر قانونی دولت متبوعش در خاک سوریه، در اظهار نظری مضحک مدعی شد جنگنده های آمریکایی در ماموریت هوایی روتین خود در مجاورت پایگاه التنف در سوریه صرفا اقدام به بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ماهان از فاصله‌ای ایمن کرده اند، اما ماجرا به همین جا ختم نمی گردد. 

احمدی با اشاره به مصدومیت مسافران این سفر، تصریح کرد: به دنبال همین بازرسی ایمن البته به قول آن ها، تعداد زیادی از مسافران از جمله کودکان و سالخوردگان دچار صدمات جسمی و روحی شدید شدند، درحالیکه سلامت هوانوردی همواره به عنوان خط قرمز و از اهداف اساسی معاهدات بین المللی هوانوردی بوده که آمریکا با زیر پا گذاشتن آن در آستانه رقم زدن فاجعه بزرگی قرار داشت.

دانش آموخته حقوق بین الملل وزارت امور خارجه  با اشاره به بند اول ماده 3مکرر کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری شیکاگو به عنوان مهم ترین سند بین المللی در این حوزه، اذعان کرد: سلامت و ایمنی هوانوردی و سرنشینان شرط غیر قابل خدشه ای است، به همین جهت اگر هواپیمای یک کشور قصد رهگیری و دنبال نمودن هواپیمای کشور دیگری را داشته باشد، نباید به گونه ای عمل نماید که ایمنی پرواز و مسافران آن را به خطر بیاندازد.

وی در ادامه سخنان خود اهمیت حفظ سلامت پرواز در سایر مواد این کنوانسیون از جمله ماده 44، را حائز اهمیت دانست و متذکرشد: همه این موارد در صورتی است که بنا بر شواهد موجود جنگنده های آمریکایی نه تنها فاصله ایمن را رعایت نکرده اند، بلکه قصد فریب دادن سیستم پدافندی سوریه را داشته اند، بدین ترتیب اقدام ایالات متحده نقض حقوق بین الملل و موجب مسئولیت حقوقی دولت آمریکاست.

استفاده نظامی از هواپیمای ماهان، بهانه ای بی اساس برای ایجاد فاجعه

احمدی ادامه داد: مدت هاست که مقامات آمریکایی اتهام های بی اساسی را مبنی بر استفاده نظامی ایران از هواپیماهای مسافربری و به خصوص هواپیمایی ماهان مطرح می کنند، که در یک تحلیل سیاسی به نظر می رسد این گام اول از بازی خطرناک آمریکا در تئوریزه نمودن و جا انداختن این مطلب در مجامع سیاسی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از طریق گزارش های متعدد غیر قانونی و غیر واقعی رژیم صهیونیستی، دولت سعودی و برخی دیگر مبنی بر حمل سلاح و استفاده نظامی از هواپیماهای مسافربری در حال انجام است.

دانش آموخته حقوق بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه این گام نقش مشروعیت سازی برای اقدامات احتمالی بعدی در هدف قرار دادن هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران بازی می کند، تصریح کرد: این در حالیست که مسئولان ماهان بارها اعلام نموده اند که هیچ هواپیمای نظامی نداشته اند و آمریکایی ها از ارائه اسناد خودداری نموده اند.

وی متذکرشد: بر اساس بند دال  ماده 3 حتی در صورت آن که یک هواپیمای غیرنظامی در حال انجام یک ماموریت نظامی باشد، در زمان اتخاذ تدابیر لازم بر علیه آن نباید سلامت سرنشینان و ایمنی هواپیما تحت الشعاع قرار گیرد.

احمدی با اشاره به ماده 26 کنوانسیون شیکاگو، ابراز کرد: صرفا دولتی که تصادم در خاکش اتفاق افتاده، حق انجام تحقیقات و ارائه گزارش را دارد، یعنی فقط دولت سوریه نه ایالات متحده، همچنین بر اساس ماده 35 کنوانسیون یک هواپیمای غیرنظامی به شرطی می تواند جابجایی تسلیحات انجام دهد که از تمام کشورهایی که قصد عبور از آسمان آن ها را دارد، اقدام به اخذ مجوز نماید، در هیچ یک از ابعاد موضوع هیچ نقشی برای ایالات متحده نمی توان متصور بود.

دانش آموخته حقوق بین الملل وزارت امور خارجه  در خصوص راه کارهای دادخواهی و جبران خسارت این حادثه نیز تصریح کرد: بر اساس ماده 54 کنوانسیون شیکاگو، رسیدگی به هر موضوع مرتبط با کنوانسیون از الزامات شورای ایکائو، سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی، می باشد.

وی افزود: ماده 55 این کنوانسیون نیز رسیدگی به موضوعات مانع بر توسعه هوانوردی را از اختیارات شورای ایکائو می داند، حال مسئله اینجاست که شورای ایکائو این اقدام جنگنده های آمریکایی را چگونه توصیف می نماید؟ امری مربوط با کنوانسیون یا مانعی بر توسعه هوانوردی؟

احمدی، خاطرنشان کرد: در این مرحله سازمان هواپیمایی کشوری ایران بخصوص  و دستگاه دیپلماسی کشور باید تلاش نمایند تا تفسیر شورا، امری مرتبط با کنوانسیون و جزء الزامات آن برای رسیدگی قرار گیرد.

دانش آموخته حقوق بین الملل وزارت امور خارجه اذعان کرد: در غیر اینصورت ماده 84 کنوانسیون شیکاگو مقرر می دارد در صورتی که طرفین، یعنی ایران و ایالات متحده، اختلافاتی راجع به اجرا و یا تفسیر کنوانسیون داشته باشند، ابتدا باید از طریق مذاکره پی گیری شود که با توجه به اوضاع و احوال روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا و ممکن نبودن مذاکره اینجا شورای ایکائوست که باید تصمیم نهایی را بگیرد و در صورتی که این تصمیم رضایت طرفین یا یکی از آن ها را تامین ننماید، طرف ناراضی فرصت دارد ظرف 60 روز این مسئله را نزد یکی از داوری ها یا دیوان بین المللی دادگستری مطرح نماید.

وی با اشاره به راهکارهای داخلی این حادثه اشاره و بیان کرد: به دنبال نقض حقوق بین الملل و بر اساس ماده واحده صلاحیت محاکم دادگستری در دعاوی مسئولیت مدنی دولت های خارجی، دادگستری تهران این صلاحیت را دارد برای افرادی که دچار صدمات نه تنها مادی و جسمانی بلکه روحی و روانی از جمله تشویش،اظطراب  شده اند، ادعای جبران خسارت بنماید.

 لزوم پی گیری اقدام آمریکا به عنوان یک اقدام تروریستی

احمدی با اشاره به بند 1 ماده1 کنوانسیون ضد تروریستی، گفت: جلوگیری از اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری، موسوم به کنوانسیون مونترال، تصریح می نماید اگر سرنشین هواپیمای در حال پرواز به عمل عنف‌آمیزی مبادرت کند که طبیعت آن عمل امنیت هواپیما را به مخاطره افکند، مجرم شناخته می شود.

دانش آموخته حقوق بین الملل وزارت امور خارجه، اظهار کرد: در صورتی که با تفسیر موسع با این ماده برخورد کنیم با توجه به مواضع مقامات آمریکایی، مزاحمت جنگنده های آمریکایی و آسیب وارده به سرنشینان هواپیما را می توان به عنوان یک عمل تروریستی و تحت همین ماده بررسی نمود هر چند که در این صورت مسئولیت برای دولت نیست بلکه برای مباشر آن یعنی در اینجا خلبان یا مقام دستوردهنده می باشد.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.