1400-10-30 09:31
1797
0
78200
ضرورت ارتقاء امکانات آتش نشانی گرگان؛

فقدان قوانین؛ آیا پلاسکوهای دیگری در راه است

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری گرگان می‌گوید: براساس قوانین پس از پایان کار ساختمان وظیفه‌ای در خصوص بررسی تجهیزات اطفاء حریق در آپارتمان‌ها برعهده آتش‌نشانی نیست.

به گزارش گلستان ما؛ زیر آوارهای پلاسکو هنوز صداهایی به گوش می‌رسد، نقطه ایثار آتشنشانان آنجایی بود که زیر آورهای نیمه سوخته پلاسکو هم یک گام عقب نکشیدند.

گرچه فیلم‌های منتشر شده از این حادثه یادمان داد که اگر در آن لحظه یک فیلم هم کمتر گرفته می‌شد شاید امروز تعداد کمتری از هموطنان ما در این حادثه جان می‌سپردند.

اما راه‌بندان‌های طولانی خانواده‌های نگرانی که در خودروهای خود نشسته بودند و تراژدی ریختن پلاسکو را در روز حادثه تماشا می‌کردند مسیر خدمت‌رسانی را برای مردان ایثارگر و نقش نخست آن روز حادثه تلخ سخت کردند.

نکته حائز اهمیتی که باعث شده که آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در تاریخ ماندگار شود و بعد از پنج سال از آن یاد کنیم قهرمانانی بودند که در لباس آتش‌نشان به بالاترین درجه انسانیت رسیدند.

اما این حادثه تلنگری برای سیستم اطفاء حریق آتش‌نشانان در کلان شهرهای کشور بود، موضوعی که شاید مسئولان بعد از گذشته چند سال از آن درس‌های لازم را نگرفتند و براین اساس است که در شهری مثل گرگان پلاسکوهای زیادی وجود دارد که می‌تواند بحران آفرین باشد.

به دلیل نقض قوانین و عدم نظارت‌ها در مهمترین اماکن تجاری گرگان حتی یک کپسول آتش نشانی هم نیست و به این موضوع موسی‌الرضا صفری، رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری  گرگان اذعان دارد.

بدتر از آن فقدان امکانات آتش‌نشانی برای مهار آتش در ساختمان‌های بلندمرتبه است که اگر آتش در چنین ساختمان‌هایی گسترده شود شاید آتش‌نشان آن کارایی لازم را برای نجات ساختمان نداشته باشد و تنها کاریی که بتواند در آن زمان انجام دهد نجات جان انسان‌ها و مدیریت برای سوختن ساختمان باشد.

صفری می‌گوید: در شهر گرگان برای مهار آتش‌سوزی در ساختمان بلند مرتبه، بلندترین نردبانی که در اختیار داریم 32 متر است که توسط شهرداری خریداری شده ولی با توجه به رشد ساختمان بلندمرتبه در سطح شهر این نردبان 32 متر در برخی از ساختمان‌ها پاسخگو نیست و در برخی از خیابان‌ها به دلیل محدودیت‌های شبکه برق و میزان عرض خیابان نیز محمدویتی برای گردش این نردبان ها به وجود می‌آورد.

وی افزود: با توجه به این شرایط یک سری موارد قانون مندی براساس مقررات ملی ساختمان در نظر گرفته شده و ساختمان ها ملزم هستند که از طبقه پنج به بالا سیستم های اطفاء حریق داشته باشند و در زمان پایان کار آتش‌نشانی با تست تجهیزات آن را تایید می‌کند تا  در صورت بروز حریق بتوانیم از تجهیزات ساختمان استفاده کنیم.

این مقام مسئول متذکر شد: استقرار این تجهیزات در ساختمان بلندمرتبه را به جد در آتش‌نشانی در دستور کار قرار دادیم و یکی از افرادی هستم که بازدید از این تجهیزات را انجام می‌دهم و حتی ذره‌ای در خصوص آن کوتاه نمی‌آییم ولی این تجهیزات تا پایان کار ساختمان است و پس از آن وظیفه‌ای برعهده آتش‌نشانی نیست.

صفری خاطرنشان کرد: اینکه چه میزان ساختمان‌های تجاری و عمومی به این مسئله اهتمام دارند که این تجهیزات را حفظ کنند مسئله مهمی است و اعتقاد داریم خلاهای قانونی وجود دارد که باید پس از آن نیز بتواند آتش‌نشانی نظارت داشته باشد.

وی گفت: اگر کپسول‌های آتش نشانی در ساختمان مستقر باشد و در دقایق اولیه آتش سوزی اقدام شود آتش سوزی گسترده نمی‌شود، برخی از مراجع تجاری و مسکونی فاقد کپسول آتش‌نشانی هستند و  در برخی از ساختمان‌ها که این تجهیزات وجود دارد بسیاری از افراد نحوه استفاده از آن را نمی‌دانند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری گرگان متذکر شد: تنها نظارت ساختمان‌های طبقه چهار به بیشتر برعهده آتش‌نشانی است و آپارتمان‌های کمتر از چهار طبقه نظارت آن بر عهده شهرداری منطقه است که باید بررسی کنند این تجهیزات در ساختمان براساس ضوابط مستقر شده باشد.

صفری تاکید کرد: اکثر شهروندان آگاهی لازم را نسبت به حریق و کپسول‌های اطفاء حریق ندارند،کسانی که نسبت به فروش کپسول های اطفاء حریق اقدام می‌کنند باید دارای مجوز باشند و استانداردهای لازم را انجام دهند.

این مقام مسئول افزود: در آتش‌نشانی گرگان دو بخش اطفاء حریق و امداد نجات داریم که بیشترین مراجعه ما آسانسور است و گاهی ماموریت‌های ما در این بخش به 10 مورد نیز می رسد و در بخش حریق  در فصل زمستان بخاری و آبگرم کن بیشتری بار مراجعات ما را تشکیل می‌دهد و در فصل زمستان نیز حریق به دلیل سوختن دستگاه‌های برقی و یا سهل انگاری را بیشتر شاهد هستیم.

امیدواریم در راستای تجهیز و بررسی نقاط کانونی و پرخطر گرگان شهرداری و شورای شهر اسلامی قبل از آنکه شاهد حوادث ناگواری در گرگان باشیم وارد عمل شوند و به یاد مردانی که در چنین روزی سوختند تا نسوزیم کمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم در اختیار قرار دادن امکانات مناسب به مردان شماره یک بحران‌های گرگان است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.