1393-06-07 04:35
1263
2
1879
سازمان محیط زیست پاسخگو باشد؛

خاکستر شدن منابع ملی در سایه تاخیر در انجام وظیفه / احیای نخستین پارک ملی کشور 100 سال زمان می خواهد

بیش از 75 مورد حادثه آتش‌سوزی طی یک سال گذشته درپارک ملی گلستان رخ داده است و طی دو هفته گذشته بیش از یک‌هزار هکتار از این زیست‌گاه مهم جهانی در آتش به خاکستر تبدیل شده است / همزمان با آغاز آتش سوزی محیط زیست گلستان درخواست بالگرد داد اما مانند آتش سوزی های هفته گذشته بالگردی به محل اعزام نشد / بر اساس پیش بینی ها احیای مجدد گونه های از بین رفته به حدود 100 سال زمان نیاز دارد.

به گزارش گلستان ما ، بیش از 900 هکتار از جنگل های پارک ملی گلستان طی یک ماه در آتش سوخت. در دو ماه گذشته پارک ملی گلستان هفت بار دچار آتش سوزی شده که دو مورد آن در هفته اخیر رخ داده است. هفتیمن دور آتش سوزی پارک ملی گلستان با تلاش محیط بانان استان های گلستان، خراسان شمالی، ماموران منابع طبیعی و نیروهای سپاه و بسیج استان گلستان به سختی اطفا شد.

بر اثر این آتش سوزی حدود 100 هکتار از جنگل و مرتع پارک ملی گلستان در آتش سوخت و گونه های گیاهی بسیار ارزشمندی نیز چون درخت ارس از بین رفتند. بررسی های اولیه از میزان خسارت های این آتش سوزی بیش از 30 میلیارد تومان برآورد شده است.

اسماعیل مهاجر مدیرکل محیط زیست استان گلستان می گوید که با وجود اینکه پارک ملی گلستان به عنوان ذخیره گاه زیست کره از طرف یونسکو انتخاب شده اما تجیهزات لازم برای اطفای حریق را ندارد "همزمان با آغاز آتش سوزی محیط زیست گلستان درخواست بالگرد داد اما مانند آتش سوزی های هفته گذشته بالگردی به محل اعزام نشد و نیروها با دست و ابزاری که در اختیار داشتند آتش را خاموش کردند، در واقع اعزام بالگرد به محل شبیه به افسانه شده است".

عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس دباره آتش سوزی های پارک گلستان با تذکر به سازمان کل محیط زیست، کم کاری ها و همچنین دوگانگی در مسئولیت ها را دلیل این خسارت میلیاردی می داند "متاسفانه یک راهبرد مشخص و تجهیزات مدرن که بتواند در چنین وضعیتی با سرعت عمل بالا از حوادث زیان‌بار آتش‌سوزی جلوگیری کند، وجود ندارد. از طرفی دوگانگی در مسئولیت و اعتبار میان معاونت راهبردی و ستاد بحران در وزارت کشور باعث شده که این مسئولیت و ماموریت کند شود".

این نماینده مجلس معتقد است که تاخیر در انجام وظیفه توسط سازمان محیط زیست باعث خسارت بیشتر و از بین رفتن گونه های نادر گیاهی شده است "در این حادثه محیط ‌زیست با تاخیر در انجام وظیفه و کم‌کاری باعث خسارت زیادی شده است و خانم ابتکار باید هر چه سریع‌تر ماموریت نامبرده را پایان دهد".

پارک ملی گلستان با 92 هزار هکتار وسعت یکی از ذخیره‌گاه‌های نادر جنگلی کشور و نهمین ذخیره‌گاه زیست جهان است و وجود یک هزار و 362 گونه گیاهی که یک پنجم فلور گیاهی ایران را شامل می شود و هم چنین وجود 302 گونه جانوری و 149 گونه پرنده نشانه اهمیت حیاتی این پارک است. اما با توجه به اهمیت پارک ملی گلستان بیش از 75 مورد حادثه آتش‌سوزی طی یک سال گذشته در آن رخ داده است و طی دو هفته گذشته بیش از یک‌هزار هکتار از این زیست‌گاه مهم جهانی در آتش به خاکستر تبدیل شده است.

کم کاری، تاخیر در اطفا حریق و نبود امکانات لازم همچون بالگرد از عمده ترین دلایل گشترش آتش سوزی پارک گلستان است و به گفته کارشناسان وجود یک پایگاه دائم اطفای حریق با تجهیزات مدرن برای حفاظت از این زیستگاه، ضروری به نظر می رسد. بر اساس پیش بینی ها احیای مجدد گونه های از بین رفته به حدود 100 سال زمان نیاز دارد. / 598

*سید وحید قریشی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

سید محمدرضا موسوی

با سلام مدیر باید تکنوکرات باشد و کار بلد نه سیاسی . با پوزش از همه مدیران در سطح استان . در دوره جدید باید بگویم مدیران و فرمانداران دولت جدید در استان گاستان همه سیاسی و لابی گر هستند تا مدیر کار بلد . نتیجه ان همین فجایع که هست می بینیم. یکی بزرگترین پارک جنگلی دنیا طعمه حریق می شود کسی هم ککش نمی گزد.. و در کل بایکوت خبری می شود .

0
0
پاسخ
1393-06-07 12:56

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.