1397-05-01 14:55
1914
0
55476
روایتی از عشق و ارادت اهل تسنن به امام مهربانی‌ها؛

بارگاه امام‌رضا (ع) مقصد ماه عسل زوج‌های ترکمن/ زائران رضوی ترکمن؛ خاری در چشم دشمنان وحدت

یکی از علمای اهل سنت با اشاره به ارادت اهل تسنن به امام رضا (ع) می‌گوید، سنت خوبی در بین زوج‌های جوان ترکمن وجود دارد، در واقع ماه عسل عروس و دامادهای ترکمن حرم امام رضا (ع) است و مالزی و ترکیه در بین زوج‌های ترکمن جایگاهی ندارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، آخوند قرجه به ما می‌گوید احترام به آل‎البیت (ع) در خون و رگ ترکمن نهفته است و مگر می‌شود ترکمنی در روز تاسوعا و عاشورا نذری در دل برای امام حسین (ع) نداشته باشد.

آخوند قرجه در پاسخ به این پرسش که اگر در حال حاضر در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) بودید چگونه با امام مهربانی سخن می‌گفتید، می‎گوید: هر بار که به دیدار امام رضا (ع) مشرف می‌شوم، نمی‌دانم چه اراده و چه لطفی در کار است که حتی در موج جمعیت دلداده این امام همام مسیر ضریح برای من باز می‌شود و دستانم به ضریح طلایی امام رضا (ع) می‌رسد، پس از یک زیارت کوتاه به گوشه‌ای از بارگاه ملکوتی این امام رئوف می‌روم و دعا می‌کنم.

وی می‎افزاید، مگر می‌شود امام مهربانی به دعاهای من آمین نگوید، بنده اطمینان دارم رزق و روزی و برکت در زندگی‎ام پس از این سفر همراه من خواهد بود.

در دل جمعیت زائر ترکمن امام مهربانی گفتیم کسی است که از امام رضا (ع) حاجت گرفته باشد، صداها بلند شد که نشان می‌داد نذرهایی زیادی این زائران ترکمن اهل سنت داشته‌اند که به آن رسیده‌اند.

مادری به ما گفت دو دختر داشتم اما علاقمند بودم فرزند پسر داشته باشم، از این رو به امام رضا (ع) متوسل شدم و خداوند به من فرزند پسری اعطا کرد و اسمش را رضا گذاشتم.

آخوند قرجه نیز در این‌باره گفت: در دوران بارداری عروسم شبی خواب دید که در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) حضور دارد و در مشهد مقدس فرزندش به دنیا آمده است، برای کاهش در وضع حمل تصمیم‌گرفتیم که یک هفته مانده به تولد فرزندش به مشهد مقدس مشرف شویم و پس از آن فرزند پسرش بدون هیچ مشکلی به دنیا آمد و عروسم اسمش را رضا نهاد.

این عالم اهل سنت به ما می‌گوید، سنت خوبی در بین زوج‌های جوان ترکمن وجود دارد، در واقع ماه عسل عروس و دامادهای ترکمن حرم امام رضا (ع) است و مالزی و ترکیه در بین زوج‌های جوان ترکمن جایگاهی ندارد.

صحبت‌های جذاب و شرین این آخوند اهل سنت در بین زائران امام رضا (ع) و تاخیر در رسیدن اتوبوس سبب شد تا دقایقی بیشتر با آخوند قرجه هم‌صحبت شویم.

آخوند قرجه ساکن شهر گمیشان که از سن 14 سالگی به زبان ترکمنی و پس از آن به زبان فارسی ابیاتی را سروده و بخشی از اشعار خود را به اهل البیت (ع) اختصاص داده است می‌گوید، سال 1360 به جبهه رفتم و اشعاری را برای رزمندگان اسلام سرودم و در سال 1376 اشعار برای اهل البیت (ع) نوشتم که تقدیم مقام معظم رهبری کردم و ایشان نیز این اشعار را قبول کرد و برای همسرم یک چادر و برای من یک چفیه فرستادند.

از این عالم اهل سنت در خصوص جایگاه امام رضا (ع) در بین اقوام ترکمن پرسیدم و او از گذشته‌ها برایمان تعریف کرد، آخوند قرجه که متولد سال 1344 است، می‌گوید در دوران کودکی از این منطقه به دلیل آنکه شرایط جاده مناسب نبود سالی یک بار زوار ترکمن با یک دستگاه مینی‌بوسی به حرم امام رضا (ع) مشرف می‌شدند و آن زمان که پدرم پیش‌نماز مسجد بود، می‌گفت: زیارت امام رضا (ع) برابر با 70 حج اکبر است و این مهم در کتاب بخارایی نیز آمده است.

وی ادامه می‎دهد،  90 سال است که پدرم مرحوم شد و جلوتر از اینها نیز ترکمن‌ها به زیارت امام رضا (ع) می‌رفتند و این موضوع نشان می‌دهد که زیارت امام رضا (ع) در اقوام ترکمن نهادینه شده است، امام رضا (ع) در بین ترکمن‌ها جایگاه والایی دارد.

وی ادامه داد که خوشبختانه در این سال‌ها به همت آستان قدس رضوی از اقوام ترکمن افرادی که بیش از 10 سال است که به زیارت امام رضا (ع) به دلیل بضاعت مالی نرفته‌اند را شناسایی می‌کنیم و به دیار امام مهربانی می‌فرستیم و این مهم خود سبب وحدت بین اقوام می‌شود، در واقع خاری در چشم دشمنانی است که نمی‌توانند وحدت ما را ببینند.

این آخوند اهل سنت می‌گوید، برخی از بزرگان اقوام ترکمن گرچه با اسامی دیگر خوانده می‌شوند ولی در شناسنامه اسمشان رضا و یا محمدرضا است، دشمنان خیلی تلاش می‌کنند از این ارادت بکاهند ولی ترکمن‌ها ارادت خاصی به امام رضا (ع) دارند و این مهم وحدت بین شیعه و سنی را نشان می‌دهد.

 یکی از بانوان اهل ترکمن که برای زیارت امام مهربانی شوق زیادی داشت، گفت من تصور می‌کنم حضورم به عنوان زائر در مشهد مقدس خاری در چشم دشمنان است و عاملی برای استحکام وحدت بین شیعه و سنی به‌شمار می‌رود.

بانوی دیگری نیز عنوان کرد خانمی در اقوام ترکمن بود که سال‌ها صاحب فرزند نمی‌شد و پس از سال‌ها با توسل به امام رضا (ع) فرزند پسری به دنیا آورد اما وقتی فرزندش به دوران جوانی رسید تصادف کرد و باردیگر این بانو به بارگاه علی‌بن موسی‌الرضا (ع) متوسل می‌شود و حتی کیلومترها پیاده به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) حرکت می‌کند و از این امام مهربانی حاجتش که سلامتی فرزندش بود به‎دست می‌آورد.

آنا محمد دانش‌بر، بازنشسته فرهنگی که برای دومین بار به زیارت امام مهربانی مشرف می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید، که اهل سنت ارادت خاصی به امام رضا (ع) دارند و در زمان تولد فرزندانشان به مشهد مقدس می‌روند.

وی به هفته کرامت و میلادت حضرت معصومه (س) اشاره کرد و گفت: بسیار خوشحالم که در این ایام به زیارت این امام مهربان مشرف می‌شوم، اهل سنت نیز همانند برادران اهل تشیع به امام رضا (ع) لطف دارند و همان‌کارهایی که اهل تشیع برای میلاد این امام همام انجام می‌دهند را در مناسبت‌ها انجام می‌دهند.

===============

گزارش از فاطمه رائیجی

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.