1393-08-25 15:00
2583
0
5857

ساحل بندرگز با مشکل مالکیت رو به رو است / کمبود معبر عبور اتومبیل در مسیر راه آهن داخل شهر مشکل ساز است

شهردار بندرگز با بیان این که شهرداری بیش از 80 سال است که متولی ساحل دریای بندرگز است، گفت: ساحل بندرگز با مشکل مالکیت رو به رو است.

 به گزارش گلستان ما؛محسن دماوندی کمالی شهردار بندرگز درباره توسعه زیر ساخت های گردشگری در بندرگز گفت: بندرگز شهری زیبا بین ساحل و جنگل است که هر دو قابلیت گردشگری بسیار بالایی دارند.

وی افزود: شهرداری بندرگز بیش از 80 سال است که متولی ساحل دریای بندرگز است و هزینه های زیادی را نیز در این باره صرف کرده است تا ساحل دریا به شکل امروزی در بیاید.

ساحل بندرگز با مشکل مالکیت رو به رو است

وی اظهار کرد: در سال 88 اداره کل راه و شهرسازی سند مالکیتی برای اراضی حوزه ساحل گرفته است و این مشکلاتی را برای شهرداری به وجود آورده است، اراضی متعلق به اداره راه و شهرسازی و امکانات موجود در آن متعلق به شهرداری است، لذا پیگیر آن هستیم که این مشکل حقوقی مرتفع شود.

کمالی با بیان این که علی رغم این مشکل، خدمات دهی در این بخش در حال انجام است تا مشکل مالکیت عرصه نیز برطرف شود، خاطرنشان کرد: مالکیت اراضی ساحلی عملکرد شهرداری را به ویژه در جذب سرمایه گذار با مشکلات جدی رو به رو کرده است، در این زمینه هم رایزنی هایی درحال انجام است که اداره راه و شهرسازی حقوق مکتسبه شهرداری را در این 80 سال به رسمیت بشناسد و اقدامات انجام شده در آنجا را مد نظر قرار دهد.

250 هکتار از اراضی جنگلی باغو در اختیار شهرداری بندرگز است

وی بیان کرد: در جنگل باغو هم 250 هکتار از اراضی جنگلی در اختیار شهرداری بندرگز قرار گرفته است، در سال های اخیر یکسری امکانات و زیرساخت های اولیه در این منطقه مستقر شده و راه سازی و معابر، امکانات اولیه آب شرب و سرویس های بهداشتی فراهم شده است.

شهردار بندرگز تصریح کرد: در فاز بعدی پیگیر انتقال برق به پارک جنگلی باغو و درصورت امکان روکش آسفالت در این منطقه هستیم، تعدادی سرمایه گذار هم برای استقرار امکانات در این منطقه اعلام آمادگی کرده و در حال گرفتن استعلامات اولیه از سوی دستگاه های ذیربط هستند.

وی اظهار کرد: جا دارد از ریاست اداره منابع طبیعی بندرگز و مجموعه پرسنل تشکر ویژه ای داشته باشیم که همکاری بسیار خوبی در این حوزه با شهرداری داشته و دارند.

مرمت فانوس دریایی بندرگز اصولی نبود

دماوندی کمالی در باره وضعیت فانوس دریایی بندرگز و مرمت آن بیان کرد: فانوس دریایی در دهه 60 مرمت شد که با توجه به سستی خاک این منطقه و پی سازی نامناسب و همچنین سازه سنگین بنای فانوس این مرمت اصولی و براساس استاندارد های مرمت آثار باستانی نبوده است.

وی بیان کرد: ضمناً استفاده از سنگ مرمر علاوه بر سنگین کردن سازه سنخیتی با  ویژگی سنتی و تاریخی آن هم ندارد.

وی گفت: علاوه بر آن در سال 90 دوربین نظارت شهری هم در آنجا کار گذاشته شد که در پی احداث پایه این دوربین باز هم استاندارد های لازم رعایت نشد و به دلیل سستی خاک و سنگینی پایه دوربین، مشاهده شده که فانوس تاریخی بندرگز کج شده است.

کمالی اضافه کرد: در کار گذاشتن دوربین نظارتی در میدان فانوس علاوه بر مشکل عدم رعایت حریم قانونی بنای ثبت شده در میراث فرهنگی، مشکل کج سلیقگی را هم می توان افزود که ظاهر نازیبایی در این بخش از محدوده گردشگری ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیگیر آن هستیم که دوربین از آنجا برداشته شود و این اقدام هم باید اصولی و استاندارد انجام شود تا آسیب دیگری به فانوس وارد نشود.

وی ادامه داد: قرار است محاسبات فنی توسط کارشناسان فنی شهرداری و بخش خصوصی در این باره انجام شود تا هم این دوربین از این محل به طور استاندارد خارج شود و هم اینکه فانوس به حالت اولیه خود بازگردد که این طرح پس از تصویب در شورای شهر به مرحله اجرا خواهد رسید.

انتقال راه آهن به خارج از شهر در حوزه اختیارات شهرداری نیست

دماوندی کمالی درباره  راه آهن عبوری از داخل شهر بیان کرد: انتقال راه آهن به خارج از شهر در حوزه اختیارات شهرداری نیست، در تعدادی دیگر از شهرهای شمالی هم راه آهن از وسط شهر عبور می کند که بندرگز هم از این قضیه مستثنی نیست.

وی عبور راه آهن از داخل شهر را مشکلی جدی ندانست و افزود: این اتفاق امری عادی و پذیرفته است ولی متاسفانه به دلیل آنکه در طول مسیر راه آهن در شهر، تنها یک معبر عبور اتومبیل وجود دارد، در زمان بحران و حوادث قطعاً ما دچار مشکل و چالش می شویم.به طور مثال این احتمال وجود دارد که به هنگام آتش سوزی ها و حوادث دیگر خدمات رسانی به بخش جنوبی شهر در اسرع وقت انجام نپذیرد.

شهردار بندرگز در ادامه اضافه کرد: برای کاهش ترافیک در این ناحیه هم پیگیر ساخت 35 متری جانبازان هستیم که اشتباهاً به کمربندی شرقی معروف شده است.

وی مسیر این معبر را از مقابل ورودی روستای گز شرقی و تا نزدیک راه آهن اعلام کرد و افزود: این مسیر به صورت زیر سازی تا نزدیکی خط راه آهن انجام شده است ولی اداره راه آهن خط شمال اجازه احداث یک تقاطع هم سطح دیگر در محدوده شهر را به ما نمی دهد و ما به ناچار باید تقاطع غیر هم سطح را اجرا کنیم که در این صورت با پروژه ای پرهزینه و زمان بر روبه رو هستیم.

کمالی دماوندی خاطرنشان کرد: البته لازم به یاداوری است بخشی از این هزینه ها را اداره راه آهن متقبل می شود، در این خصوص مذاکراتی داشتیم که با توجه به نقل و انتقال مرکزیت راه آهن گلستان از ساری به گرگان در انتظار آن هستیم که این نقل و انتقال به طور کامل صورت بگیرد./مهر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.