1399-07-24 20:05
936
0
71026
رئیس جهاد کشاوزی علی آباد کتول خبر داد:

کاهش 2 میلیونی جوجه ریزی در مرغداری های علی آباد کتول/ توزیع نهاده ها بر عهده تعاونی مرغداران است

رییس جهاد کشاوزی شهرستان علی آباد کتول با اشاره به کاهش 73 درصدی تخصیص نهاده ها میان مرغداری های این شهرستان گفت: در 6 ماه نخست امسال تعداد 2 میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های علی آباد کتول کاهش یافت.

به گزارش گلستان ما، سید صمد ضیایی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: 103 واحد مرغداری گوشتی دارای مجوز در شهرستان علی آباد کتول داریم که از این تعداد، 90 واحد فعال هستند و جوجه ریزی انجام می دهند.

وی افزود: 2 واحد مرغداری تخم گذار نیز در شهرستان با ظرفیت 250 هزار قطعه فعال است که سالانه 3 هزار و 800 تن تخم مرغ تولید می کنند.

ضیایی در ادامه با بیان اینکه هر قطعه مرغ در دوره رشد خود به 3/1 کیلوگرم نهاده نیاز دارد؛ به میزان نیاز مرغداری ها به نهاده های مرغی در این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: طبق فرمول، 15 هزار تن ذرت و 8 هزار و 500 تن کنجاله سویا نیاز داریم اما در 6 ماه نخست امسال 3 هزار و 300 تن ذرت و 2 هزار و 650 تن کنجاله سویا به این شهرستان تخصیص یافت.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان علی آباد کتول با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال 4 میلیون و 700 هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های شهرستان داریم؛ تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون، تنها 27 درصد نهاده ها به شهرستان تخصیص یافته است.

وی گفت: در سال های گذشته مرغداران می توانستند نهاده مصرفی چند ماه خود را در انبار ذخیره داشته باشند؛ اما با توجه به مشکلات تحریم، تنها می توانند نهاده مورد نیاز خود را برای 2 یا 3 روز و نهایت یک هفته در انبار ذخیره کنند.

ضیایی تشریح کرد: تا سال گذشته مرغداران برای دریافت سهمیه نهاده خود با ثبت درخواست در سامانه بازارگاه که مدیریت آن به عهده معاونت امور دام و معاونت پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بو؛ انجام می شد، اما از ابتدای سال 99، کار توزیع به تعاونی مرغداران شهرستان محول شد.

ضیایی با اشاره به نارضایتی مرغداران شهرستان از نحوه توزیع نهاده ها توسط تعاونی، اظهار کرد: ما نیز در زمینه آمارها و نحوه توزیع نهاده ها، با تعاونی اختلاف نظر داریم. نظر ما این است که نهاده باید بر اساس میزان جوجه ریزی، میان مرغداری ها توزیع شود و تا زمانی که یک دوره کامل نهاده میان همه ی مرغداری ها توزیع نشده، نباید به مرغداری های دیگر برای بار دوم نهاده تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت مرغداری های شهرستان در هر دوره جوجه ریزی، 2 میلیون و 581 هزار قطعه است؛ عنوان کرد: مرغداری ها در طول 6 ماه، به طور متوسط می توانند دو و نیم دوره جوجه ریزی داشته و به تولید 6 میلیون و 452 هزار و 500 قطعه جوجه دست یابند. اما به دلیل کمبود نهاده ها 6 ماه نخست امسال بیشتر مرغداری ها تنها یک دوره جوجه ریزی داشته و در مجموع 4 میلیون و 727 هزار و 580 قطعه جوجه تولید کردند.

ضیایی با اشاره به کاهش یک میلیون و 724 هزار قطعه ای جوجه ریزی 90 مرغداری فعال و غیر فعال شدن 13 واحد مرغداری شهرستان با ظرفیت جوجه ریزی حدود 300 هزار قطعه به دلیل مشکلات اقتصادی در 6 ماهه نخست امسال، گفت: به دلیل کمبود نهاده های مورد نیاز مرغداری ها، امسال حدود 2 میلیون قطعه جوجه ریزی در شهرستان کاهش یافته است.

رییس جهاد کشاورزی با بیان اینکه نهاده های دام و طیور بیشتر وارداتی است؛ تاکید کرد: اگر نهاده مورد نیاز تامین شود؛ مرغداری ها می توانند 5 دوره در طول سال جوجه ریزی داشته و بخش زیادی از نیاز مردم استان و شهرستان به مرغ را تامین کنند.

خبرنگار: نرگس تجری

 انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.