1399-03-04 22:46
1154
0
68764
به بهانه طرح پیش فروش خودرو؛

صدها میلیارد پولی که بی دردسر نصیب خودروساز می شود/ مردم مظلومی که گرفتار مافیای خودرو شدند

از زمان ثبت نام تا قرعه کشی و برگشت پول متقاضی در این طرح، 20 روزی صدها میلیارد پول بدون چون و چرا به حساب دو خودروساز واریز می شود و نتیجه آن سرخوردگی و نارضایتی مردمی است که در این آشفته بازار خودرو باز سرشان بی کلاه می ماند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا، سال هاست که مردم از وضعیت آشفته بازار خودرو گله مند و شاکی اند؛ از بی کیفیتی تولیدات دو گروه بزرگ خوردروساز که به بهانه های پوشالی، اندک قدمی در برآورده شدن رضایت مردم برنداشته اند تا دلالان و سودجویان خودرو که آنقدر قدرت مافیایی پیدا کرده اند که با زد و بندهای خود با همان خودروسازها، تعیین کننده قیمت روز خودرو شده اند و با بی کفایتی و نالایقی ناظران این امر، سال هاست که در حال جولان دادن و پر کردن جیب خود از این آب گل آلوداند.

وقتی قیمت پراید به عنوان ارزان ترین خودروی کشور طی دو سال از 23 میلیون تومان به بیش از 80 میلیون در بازار می رسد و خودروسازها به بهانه سود کم حاصل از فروش، با انبار کردن بی کیفیت ترین خودروی کشور در پارکینگ های خود، عملا وارد بازی پر سود دلالان می شوند؛ این وسط مردم مظلوم فقط باید نظاره گر این بی تدبیری مسئولان باشند و دست به دعا برای اینکه برای خرید همان خودروی بی کیفیت، باید این بار چقدر هزینه کنند؟
این آشفته بازار خودرو شاید تیر خلاص خود را به رضا رحمانی، وزیر صمت زد و او را با کارنامه ای پر از سوال و ابهام از سمت خود برکنار و مدرس خیابانی را به سرپرستی این وزارتخانه پر هیاهو نشاند. رئیس جمهور روحانی، در اولین روزهای سرپرستی وزیر جدید، در تماسی تلفنی از او خواست تا با جدیت تمام بازار خودرو را سامان بخشد و به او تاکید کرد «به هیچ وجه از سوی مردم و مسئولان قابل تحمل نخواهد بود که با جهش های غیرمنطقی و کاذب در بازار خودرو، خودروهای تولیدی کشوربا قیمتی گزاف به دست مردم برسد. »

بر همین اساس و به بهانه عید فطر، دو گروه خودروساز ایران خودرو و سایپا، با دستور وزارت صمت، در طرحی پیش فروش خودروهای خود را با تحویل فوری سه ماهه اعلام کردند.
حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح ضوابط فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو در روز عید سعید فطر گفت: «شرایط خاصی در ضوابط فروش و اولویت‌های تحویل در نظر گرفته شده تا بتوان خودرو را تنها به مصرف‌کنندگان واقعی فروخت و تقاضای کاذب را حذف کرد و بر اساس سیاست گذاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و هماهنگی به عمل آمده با خودروسازان، فروش ویژه ۲۵ هزار دستگاه خودرو شامل ۱۵ هزار دستگاه خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو و ۱۰ هزار دستگاه خودروهای تولیدی گروه خودروسازی سایپا، در ایام عید سعید فطر انجام می‌شود».

پیش ثبت نام این طرح از 4 خرداد آغاز ودر یک بازه ده روزه متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت های معرفی شده، ثبت نام کنند. با پایان مهلت ثبت نام ، با استفاده از سازو کار قرعه کشی در حضور نهادهای نظارتی، ثبت نام کنندگان نهایی مشخص خواهند شد. طبق تصمیمات اتخاذ شده، پس از گذشت 72 ساعت از اتمام دوره زمانی ثبت نام فهرست اسامی انتخاب شدگان با ارسال پیامک به مشتریان اطلاع رسانی خواهد شد.
مدرس خیابانی به همراه تیم خود، ضوابط و مقررات نسبتا سختی برای متقضیان خرید این طرح اعلام کردند تا جای کمترین امکان سواستفاده را قطع کنند. شرایطی مانندعدم ثبت نام و یا تحویل خودرو طی ۳۶ ماه قبل، به مدت یک سال سند خودروی فروش های فوق العاده ۳ ماهه در رهن خواهد بود، اولویت تحویل در طرح های فروش فوق العاده با افراد فاقد پلاک انتطامی فعال خواهد بود، عدم امکان صلح در تمامی شرایط فروش، ابطال گارانتی خودرو در صورت عدم پیمایش در طی سه ماه، سود مشارکت در طرح های فروش فوق العاده و پیش فروش کمتر ازیک ساله صفر و برای پیش فروش های مشارکت در تولید یک ساله ۶ درصد و ۲ ساله ۱۲ درصد است و موارد دیگری که به گفته مدرس خیابانی همه این ها برای این در نظر گرفته شده تا بتوان خودرو را تنها به مصرف‌کنندگان واقعی فروخت.

نکته گل درشتی که در این طرح به چشم می آید این است که متقاضی این طرح بایستی در زمان ثبت نام 50 درصد مبلغ خودروی درخواستی را به حساب خودروساز واریز کند و این پول نزد شرکت باقی خواهد ماند تا پس از مهلت ثبت نام و زمان قرعه کشی؛ (یعنی یک بازه 10 روزه) طبق تصمیمات اتخاذ شده، پس از گذشت 72 ساعت از اتمام دوره زمانی ثبت نام، فهرست اسامی انتخاب شدگان با ارسال پیامک به مشتریان اطلاع رسانی خواهد شد. مشتریان انتخاب شده ملزم خواهند بود تا ظرف مدت 48 ساعت اقدام به تکمیل وجه از طریق سایت فروش اینترنتی شرکت مذبور کنند. وجوه متقاضیانی که جزو ثبت نام کنندگان نهایی نیستند نیز ظرف مدت 7 روز عودت خواهد شد. یعنی کسانی که در قرعه کشی نگون بخت بوده اند، عملا در یک بازه 20 روزه مبلغ واریزی آن ها در حساب دو شرکت خودروساز بدون هیچ سودی باقی خواهد ماند.

با یک حساب سرانگشتی، می شود حدس زد که برای 25 هزار خودرو چند نفر در این مهلت زمانی ذکر شده در این طرح ثبت نام کرده و چند صد میلیارد پول ناقابل در حساب خودروسازان در این بازه 20 روزه، چه سودی بی چون و چرا نصیب آن ها خواهد کرد و سوالی که باقی می ماند این است که چرا هنگام ثبت نام باید این پول به حساب خودروساز واریز شود؟ چرا بعد از قرعه کشی و مشخص شدن نهایی متقاضیان از آن ها 50 درصد مبلغ درخواست نگردد؟ و آیا هیچ تضمینی برای وعده هزارباره خودروسازها در تحویل خودروی پیش فروش در زمان ذکر شده وجود دارد؟ و در آخر خودروهایی که چندین ماه در زیر سقف آسمان و در پارکینگ های خودروسازان به حال خود رها شده اند، قرار است با منت سهم مردمی مظلوم و گرفتار این دو خودروساز شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : راه دانا

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.