1402-10-11 13:45
651
0
88182
روزهای پایانی فرصت یک‌هفته‌ای؛

«ارور» نظارت بر موجودی بذر انبارهای گلستان به کجا می‌رسد؟

نظارت بازرسان صنعت، معدن و تجارت بیانگر عدم تطبیق موجودی انبار بذر است و جهاد کشاورزی برای اینکه موجودی بذر انبار را به‌روزرسانی کند یک هفته فرصت خواسته است.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ بر اساس قانون همه فعالان تجاری ملزم به ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا به آدرس www.nwms.ir هستند و چنانچه هرکدام از فعالان اقتصادی در سامانه‌های مذکور ثبت‌نام نکنند، مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز متخلف صنفی شناخته می‌شوند.

همچنین کلیه بهره‌برداران باید تمام کالاها را در سامانه جامع انبارها ثبت کرده و هرگونه سهل‌انگاری فعالان تجاری در ثبت اطلاعات انبار و ورود و خروج کالا از انبار طبق قوانین و مقررات جاری، منجر به محکومیت نگهداری کننده کالای بی‌هویت و سپس جریمه نقدی است.

مطابق ماده ۱۳ آیین‌نامه اجرایی مواد پنج و شش قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف است از صدور بارنامه برای مبادی و مقاصدی که در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا ثبت نشده‌اند، جلوگیری به عمل آورد و همچنین هر مکان یا به عبارتی دقیق‌تر هر مرکز نگهداری کالایی که کالا یا بار در آن نگهداری یا به آن وارد یا از آن خارج می‌شود باید در این سامانه ثبت‌نام کند. این مکان ممکن است انبار، واحد تولیدی، واحد صنفی، واحد کشاورزی، معدن، سردخانه، واحد بهداشتی و درمانی یا واحد دامی باشد.

کاربران باید توجه و دقت کافی جهت ثبت اطلاعات انبار خود را داشته باشند؛ زیرا پس از انجام مراحل ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها اطلاعاتشان از سوی سامانه مذکور تأیید شود تا بتوانند فعالیت معمول خود را داشته باشند.

اما مسئله‌ای در روزهای گذشته خبرساز شد و آن این بود که بنا به گفته جعفر کرامتی، جهاد کشاورزی در سامانه ۱۸ هزار تن بذر ثبت کرده؛ اما بازرسان ۷ هزار تن را رویت کردند.

رئیس بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در ششمین کارگروه تنظیم بازار و کمیته اقدام مشترک استان گلستان گفته: ۱۵ انبار طرف قرارداد با جهاد کشاورزی گلستان به همراه کد پستی انبار و کد ملی مالک انبار به صمت معرفی شده که بازرسی‌های دوره‌ای در حال انجام می‌شود و در بررسی ما از مجموعه این انبارها حدود هشت انبار فرایند ثبت سامانه را انجام ندادند.

کرامتی تأکید کرد: بر اساس سامانه انبارها در هفت انبار باقی‌مانده حدود ۱۸ هزار تن بذر به‌عنوان موجودی ثبت شده و اما در بازرسی‌ها فقط هفت هزار تن بذر به رویت کارشناسان رسیده است.

وی ادامه داد: مکاتباتی با سازمان جهاد کشاورزی انجام شده تا ظرف یک هفته این موارد بررسی و برای اختلاف آمارها بین سامانه و موجود به صنعت معدن تجارت گزارش دهد.

درویشعلی حسن‌زاده نیز در این راستا بیان کرده که باتوجه‌به اینکه کارشناسان معرفی شده از سازمان جهاد کشاورزی، امکان رویت و رصد میزان بذرهای ثبت شده در سامانه جامع ثبت انبارها را دارند؛ لذا انتظار است در مهلت تعیین شده، علل اختلاف میزان سامانه با موجودی انبارها مشخص شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان عنوان کرد: باهدف نظارت بر روند تأمین و توزیع بذر موردنیاز گندم‌کاران فعالیت‌های راستی‌آزمایی و بازرسی انبارها و شرکت‌های توزیع‌کننده بذر از سوی کارشناسان اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان همچنان ادامه دارد.

مسئولان جهاد کشاورزی در این باره به بازرسان پیشنهاد دادند که موجودی بذر بروز شود و پس از آن گزارش تهیه شود و اعتقاد دارند که جابه‌جایی بذر بر اساس برنامه‌ریزی وزارتخانه اتفاق افتاده است و به دلیل خشکسالی گلستان ارسال بذر به ۶ استان کشور داشته است.

محمد برزعلی دراین‌رابطه تأکید کرده که برای کشت پاییزی گندم در استان گلستان به ۸۰ هزار تن گندم نیاز داریم که تلاش شده با تمهیدات لازم و همکاری سایر دستگاه‌ها این بذر تأمین شود، بر اساس ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی تأمین ۴۰ درصد بذر موردنیاز برای گندم پاییزه بر عهده سازمان جهاد کشاورزی گلستان گذاشته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ هزار تن گندم در انبارها آماده کرده‌ایم که پس از بوجاری و جداسازی دانه‌های شکسته و انجام آزمایش جوانه‌زنی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

برزعلی بیان کرد: بذر استحصالی از گندم‌های موجود در انبار حدود ۳۴ هزار تن می‌شود که دو هزار تن بالاتر از برنامه تکلیفی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: سال گذشته در بخش‌های شمالی استان گلستان شاهد خشکسالی شدید بودیم به همین دلیل برخی از کشاورزان نتوانستند بذر خودمصرفی خود را تأمین کنند.

وی عنوان کرد: حدود ۹ هزار تن گندم مازاد هم ذخیره کرده‌ایم که در صورت نیاز به شبکه بوجاری تزریق خواهد شد تا به بذر تبدیل شود.

برزعلی گفت: ۱۴ شرکت بذری مورد تهدید سازمان جهاد کشاورزی گلستان در حال فعالیت هستند و همکاران صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات بر عملکرد آنها نظارت دارند.

برای روشن شدن مسئله و اینکه آیا تخلفی صورت‌گرفته و یا خیر نیاز است پس از به‌روزرسانی آمار انبارها گزارش نهایی به سمع و نظر مردم برسد.
 
 انتهای خبر/
 
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.