1403-02-06 22:34
150
0
89739
زنگ خطر بیماری‌های غیرواگیر؛

کلینیک تخصصی دیابت در گرگان راه‌اندازی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از راه‌اندازی مرکز جامع پیشگیری، کنترل و بیماری‌های غیر واگیر با محوریت مراقبت و درمان دیابت در مرکز خدمات جامع سلامت گلها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، سعید گلفیروزی با اشاره به افزایش بیماری‌های غیرواگیر در استان اظهار کرد: در پنجمین روز از هفته سلامت، مرکز جامع پیشگیری، کنترل و بیماریهای غیر واگیر با محوریت مراقبت و درمان دیابت در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه‌اندازی شد.

وی ارتقای کیفیت مراقبت، پوشش درمان و مقابله با افزایش شیوع عوارض دیابت را از اهداف راه‌اندازی کلینیک دیابت ذکر کرد.

گلفیروزی با تاکید بر اینکه بیماری دیابت باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: بیماری‌های غیر واگیر باعث ۸۰ درصد مرگ و ۵۳ درصد بار بیماری‌ها در دنیا و کشور هستند و در این بین، دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک در دنیاست.

وی گفت: با توجه به تغییر در سبک زندگی و افزایش عوامل خطر ابتلا به بیماری دیابت خصوصا چاقی و کم تحرکی، روند ابتلای افراد به دیابت در دنیا رو به افزایش است و تخمین زده میشود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران دیابتی به حدود ۶۳۰ میلیون نفر برسد.

گلفیروزی از هزینه‌های بالای بیماری دیابت سخن گفت و افزود: حدود ۹ درصد از هزینه‌های بهداشتی در ایران صرف بیماری دیابت می‌شود.

وی بیان کرد: در راستای کاهش هزینه‌ها علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات در حوزه بهداشت در راستای تشخیص به هنگام بیماری‌های دیابت و فشار خون، باید جهت افزایش سواد سلامت مردم برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر برنامه‌ریزی و افراد را از دوران کودکی آموزش داد و ترغیب کرد تا سبک زندگی سالمی داشته باشند و با مدیریت وزن و فعالیت بدنی سلامت خود را حفظ کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به اجرای پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران دیابت و فشار خون در کشور اشاره کرد و گفت: در این پویش بیش از یک میلیون و دویست هزار بیمار دیابتی و فشار خونی شناسایی شد که درمان به موقع این بیماران، گام بسیار مهمی در پیشگیری از عوارض بیماری و کاهش هزینه‌های بسیار سنگین آن در حوزه درمان خواهد شد.

گلفیروزی در زمینه عوارض بیماری دیابت و اثرات آن بر سلامت افراد اظهار داشت: در بسیاری از بیماران دیابتی حداقل پنج تا ۱۰ سال پس از ابتلا به بیماری تشخیص داده میشود که در این زمان ممکن است فرد دچار حداقل یکی از چشمی، عصبی، قلبی یا کلیوی شده باشد، لذا جهت جلوگیری از افزایش عوارض این بیماری، هدف این است که با خدمات تشخیصی و درمانی مناسبی به افراد مبتلا ارائه و از عوارض این بیماری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی کلینیک‌های دیابت برنامه‌ای است که می‌تواند ضمن کنترل این بیماری، خدمات مناسبی به بیماران ارائه کند، افزود: در این مرکز جامع، علاوه بر خدمات مراقبتی سطح یک که شامل مراقبت پزشک و پرستار آموزش دیده دیابت، مشاوره روان و تغذیه می‌باشد، ویزیت متخصص داخلی به بیماران ارایه خواهد شد.

گلفیروزی خاطرنشان کرد: این مرکز مجهز به دستگاه‌های ازون تراپی، پلاسما تراپی، وکیوم زخم و خدمات درمانی با پانسمان‌های نوین می‌باشد که به بیمارانی دچار زخم دیابتی هستند ارایه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت بیمه‌ها و مردم بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای کنترل این بیماری در استان داشته باشیم.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.