1402-08-09 12:22
438
0
87236
تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی:

امام(ره) کاپیتولاسیون را سند بردگی ملت ایران می‌دانست

تاریخ‌نگارانقلاب اسلامی گفت: امام(ره) کاپیتولاسیون را سند بردگی ملت ایران می‌دانست.

به گزارش گلستان ما؛ غلامرضا خارکوهی در میزگرد ۱۳ آبان با محوریت نظم نوین جهانی با نسل آرمانی گفت: فصل خونین مبارزه حضرت امام(ره) ۱۵ خرداد بود و اگر در جریان ۱۵ خرداد امام در زندان نبود رژیم پهلوی سقوط می‌کرد.

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی ادامه داد: امام(ره) در آن زمان در زندان بود و کسی در کشور توانایی رهبری این قیام را نداشت و لذا پس از یک هفته این قیام سرکوب شد.

خارکوهی بیان کرد: امام(ره) تا فروردین سال ۱۳۴۳ در پیام‌هایی که با مردم داشت جنایات رژیم پهلوی را افشا می‌کرد.

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی ادامه داد: کاپیتولاسیون موضوع ساده‌ای نبود و امام(ره) آن را سند بردگی ملت دانست چرا این لایحه در کشورهایی اجرا می‌شد که قوانین آن‌ها بسیار ساده بود و آمریکا آن قوانین را عقب‌مانده می‌دانست.

وی افزود: از مهر سال ۵۷ که حضرت امام (ره) از نجف اخراج شد و هیچ کشور اسلامی نپذیرفت که امام(ره) به آنجا برود مجبور به عزیمت به فرانسه شد و در مکاتبه این کشور با رژیم پهلوی بنا شد در این کشور بماند و تصور شاه این بود که می‌تواند امام (ره) محصور می‌شود و در فرهنگ غرب تفکرات امام (ره) زمین‌گیر می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: اما در آنجا علاوه بر مصاحبه‌های مختلف به صورت تلفنی پیام امام (ره) به ایران مخابره می‌شد.

وی افزود: دانش آموزان در حمایت از انقلاب هر روز راهپیمایی می‌کردند و حتی معلمان نیز از آنها حمایت می‌کند و لذا شاهد هستیم که در انقلاب و پس از آن ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز داریم.

خارکوهی تاکید کرد: در استان گلستان ۵۳۰ دانش‌آموز شهید داریم و بیشتر آن در وقایع دفاع مقدس نقش فعالی داشتند.

وی متذکر شد: در پایتخت نیروهای پهلوی وارد دانشگاه تهران شدند و ۶۵ دانش‌آموز که در آنجا تجمع کرده بودند به شهادت رسیدند.

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی یادآور شد: ستون فقرات رژیم پهلوی آمریکا بود درست است رضا خان به کمک انگلیس کودتا کرده بود ولی پس از برکناری آمریکا، انگلیس و روسیه پسرش محمدرضا را به قدرت نشاندند.

خارکوهی بیان کرد: از انتصاب محمدرضا پهلوی به حکومت آمریکا دخیل بود و در ۲۸ مرداد آمریکا حکومت ملی مصدق را برکنار کرد و حکومت پهلوی را برقرار کرد.

وی افزود: چند روز مانده به انقلاب آمریکا می‌خواست در صورتی که بختیار نتواند انقلاب را سرکوب کند کودتا کند ولی درایت امام (ره) و آگاهی مردم باعث شد که این رژیم سقوط کند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.