1401-05-10 08:58
968
2
81016
رنج شالیکاری گلستان به گنج تبدیل نمی‌شود

یک بام و دوهوای جهاد برای حمایت از شالیکاران گلستانی/ خروج نیمی از شالی گلستان توسط دلالان به مازندران

رنج شالیکاری گلستان به گنج تبدیل نمی‌شود و تقریباً نیمی از شالی استان توسط دلالان به استان مازندران صادر می‌شود و کشاورزان نیز می‌گویند که از قیمت‌های آنچنانی برنج در بازار سودی نمی‌برند.

به گزارش گلستان ما-داود خاندوزی؛ در روز گذشته در حالی معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش قیمت برنج ایرانی خبر داده که دلالان برای خرید برنج با قیمت‌های بالا اشتیاق نشان می‌دهد.

دولت بنا دارد با افزایش تولید محصول برنج داخلی که امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود نسبت به میانگین تولید سال‌های گذشته ۲۰ درصد رشد نشان دهد و میزان تولید برنج کشور از دو میلیون تن به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.

و همچنین با توجه به اینکه دولت امسال طرح خرید تضمینی برنج را نیز آغاز کرده ادامه واردات برنج در فصل برداشت نیز برخلاف سال‌های گذشته رقم خواهد خورد و دولت تصمیم دارد در ۴ ماه منتهی به آبان که همزمان فصل برداشت برنج و عرضه محصول داخلی به بازار است واردات برنج را تداوم دهد.

اما کشاورزان گلستانی می‌گویند که گرانی قیمت برنج نیمه پنهانی را دارد و سود رنج کشاورزان به جیب دلالان بازر می‌رود و دولت باید فکری برای تنظیم بازار و در نظر گرفتن سود منطقی از خرید و فروش برنج داشته باشد.

تاثیر نرخ تورم بر هزینه تولید برنج

در این رابطه الله قلی‌ایمانی، دبیرخانه کشاورز استان گلستان می‌گوید: در کشوری زندگی می‌کنیم که متأثر از تورم بالا قرار دارد و وقتی تورم فزآینده است هزینه تولید نیز متأثر از آن افزایش می‌یابد.دبیرخانه کشاورز استان گلستان ادامه داد: اینکه چرا برنج گران است به تولید‌کننده بر نمی‌گردد و به دلال واسطه‌های بازار مرتبط است، قیمت تولید هر کیلو شلتوک بین ۳۲ تا ۴۵ هزار تومان است ولی برنج در بازار در مرز ۱۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و این دلال و واسطه است که برنج را با قیمت گزاف و سود آنچنانی به فروش رسانده است.

ایمانی بیان کرد: نمی‌گوییم دلال و واسطه را از بین بریم ولی باید بازار برنج نظام‌مند شود و با سود منطقی این مهم اتفاق بیفتد ولی می‌بینیم که به جایی دلال با ۲۰ درصد سود برنج را در بازار به فروش برساند سودی ۱۰۰ درصدی می‌برد.

وی اعتقاد دارد که با در نظر گرفتن یک سود ۲۰ درصدی قیمت خرید برنج‌های محلی از کشاورزان باید ۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شود ولی در بازار شاهد هستیم که برنج با قیمت ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان معامله می‌شود و از این سود چیزی عاید کشاورزان نمی‌شود.

این مقام مسئول یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت برنج را نرخ بالای کارخانه‌های شالیکوبی دانست و افزود: نرخ بالای کارخانه‌های شالیکوبی باعث شده که کشاورزان شالی خود را به دلالان بفروشند و دلالان نیز این شالی را به استان‌های همجوار مازندران می‌برند و ارزش افزوده برنج در استان گلستان از بین می‌رود.

ایمانی افزود: گرچه ما در استان کارخانه‌های مدرن شالیکوبی هم داریم ولی بسیاری از کارخانه شالیکوبی استان به صورت سنتی هستند و خشک کن مناسب ندارند.

۴۳۰ هزار تن شلتوک در گلستان تولید می‌شود

بنا به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان گلستان بالغ بر ۴۳۰ هزار تن شلتوک در استان تولید می‌شود که از این میزان تنها ۲۶۰ هزار تن آن در کارخانه‌های شالیکوبی استان تبدیل به برنج می‌شود.

کشاورزان هم از کارخانه‌های شالیکوبی دلی پردردی دارند و می‌گویند که بسیاری از این کارخانجات خشک کن ندارند و یا راندمان تبدیل شالتوک به برنج در این کارخانجات پایین است و این مسأله با توجه به افزایش قیمت برنج به آن‌ها خسارت بالایی وارد می‌کند.

۳۰ درصد برنج تولیدی استان گلستان شامل نمونه‌های محلی مانند طارم هاشمی، طارم سنگی و دم سیاه و مابقی آن را محصولاتی با راندمان بالا مثل فجر و ندا و شیرودی تشکیل می‌دهد.

محمدرضا عباسی، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید: سال گذشته ۷۵ هزار تن سطح زیر کشت شالی در استان داشتیم که به دلیل شرایط خشکسالی ۳۸۰ هزار تن شلتوک از این اراضی شالی برداشته شده است.

عباسی بیان کرد: امسال سطح زیر کشت شالی در استان ۶۷ هزار هکتار است و پیش‌بینی می‌شود که ۴۳۰ هزار تن شلتوک از این اراضی برداشته شود.

وی افزود: ۱۰۰ کارخانه شالیکوبی در سطح استان داریم که ظرفیت تبدیل شلتوک آن‌ها به برنج نزدیک به ۲۶۰ هزار تن است و مابقی شالتوک استان به دیگر استان‌ها منتقل می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: بسیاری از کارخانه‌های شالیکوبی استان توان خشک کن پایینی دارد و بار‌ها اعلام کردیم که خشک کن‌های آن‌ها باید تغییر کند.

با توجه به شرایط کارخانه‌های شالیکوبی استان و خروج نیمی از برنج استان به استان همجوار مازندران باعث می‌شود که قیمت نهایی برنج در استانی مثل مازندران برای گلستان مشخص شود و به نظر می‌رسد که با یک بام و دو هوا نمی‌توان دولت تولید برنج را مدیریت کند.

یکی از اقدامات اساسی در خصوص مدیریت بازار در اختیار قرار دادن امکانات مناسب برای استان‌های مثل گلستان برای تولید برنج مورد نیاز استان است ولی در این سال‌ها با وجود اینکه بالغ بر ۶۰ هزار هکتار شالی در استان کشت می‌شود ولی سیاست‌های دولت متناسب با آن پیش نرفته است و کشاورزان انتظار دارند که دولت به ازای خرید تضمینی شالی خدمات مناسب با آن را نیز به کشاورزان ارائه کنند.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.