1399-11-28 08:30
1407
2
73238
به قلم شبیر دائمی ؛

گلستان ما زیر ذره بین منتقدین

یک فعال مطبوعاتی استان گلستان ، گلستان ما را در آستانه نه سالگی اش زیر ذره بین برده است که با هم می خوانیم .

به گزارش گلستان ما ؛ 28 بهمن مصادف است با نهمین سالروز آغاز فعالیت پایگاه اطلاع رسانی گلستان ما و بنا به درخواست مدیر مسول این سایت تصمیم گرفتم یادداشتی در خصوص این پایگاه خبری تحلیلی بنویسم ؛ این مطلب را با مرور بخش درباره ما این پایگاه خبری شروع می کنم در این بخش آمده است که :

مخاطب گرامی ، سلام پایگاه خبری تحلیلی " گلستان ما " ، پربازدیدترین و بروزترین پایگاه اطلاع رسانی استان گلستان به شما خوشامد عرض می کند .این پایگاه خبری تحلیلی در بهمن ماه سال 1390 ، به همت جمعی از جوانان و دانشجویان گلستانی علاقمند به فعالیت در زمینه کار خبری و اطلاع رسانی و با هدف نقش آفرینی و پوشش خلأ عرصه رسانه ای استان در فضای مجازی و برای ارائه آخرین اخبار ، تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز استان ، ایران و جهان پایه گذاری گردید  .

در برنامه ها و فعالیت این پایگاه خبری تحلیلی 2 رویکرد مهم مورد نظر است :

الف : رویکرد ملی و کلان :در این رویکرد ؛ همراهی با نظام و انقلاب اسلامی و رهبری معظم انقلاب و توجه داشتن به ارزش ها و معارف دینی و آرمان های بلند امام راحل و شهدای عزیز مورد توجه و اهتمام قرار دارد

ب : رویکرد استانی و بومی :در این رویکرد ؛ شناسایی و معرفی استعدادها و ظرفیت های استان در زمینه های گوناگون ، انعکاس و بیان دستاوردها و فعالیت های ارزنده ادارات و دستگاه های مختلف ، تلاش در جهت برطرف کردن مشکلات و معضلات فراوان موجود در استان ، برقراری رابطه متقابل میان مردم و مسئولین ،  ارزیابی و نقد عملکرد ادارات و دستگاه های مختلف استان و ... مد نظر است  .این پایگاه خبری تحلیلی ، خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و وابستگی فکری و سیاسی به هیچ فرد ، گروه یا جریان خاصی ندارد.

1.  بخش درباره ما کاملا واضح و گویا به معرفی این پایگاه خبری پرداخته است و تداوم فعالیت 9 ساله این سایت قابل تقدیر  است اما ای کاش حامی یا حامیان مالی این دانشجویان جوان نیز رسما مشخص و معرفی شوند.

2.  این پایگاه خبری در رویکرد ملی نسبتا موفق بوده و توجه ویژه ای ارزشها و آرمانهای انقلاب دارد اما در رویکرد استانی و شناسایی و معرفی استعدادها و ظرفیتهای استان به نظر می رسد جناحی عمل کرده و توجه ویژه ای به جریان اصولگرای استان داشته و سعی در کتمان ضعفها و نواقص این جریان داشته و در مقابل به جریان اصلاح طلب روی چندان خوشی نشان نمی دهد و در انعکاس و بیان دستاوردها و فعالیتهای ادارات و دستگاههای مختلف نیز بعضا با پیش داوری به استقبال و بدرقه این دو جریان می رود  و همین امر مستقل بودن این پایگاه خبری را زیر سوال می برد.

3.  گلستان ما در عصر قهر جوانان  با رسانه های مکتوب و پایگاههای خبری و روی آوردن آنها به کانالهای تلگرامی و .... می توانست بسیار موفق تر از  الان  عمل کرده و با راه اندازی بخش اخبار علمی و دانشگاهی مخاطبان جوان بسیاری را از بین دانشجویان جذب کند ، اما متاسفانه در این مسیر هم چندان موفق عمل نکرده است .

4.  گلستان ما ، در بعضی مواقع می توانست و می تواند  رسانه جریان ساز و مردمی و مطالبه گر باشد اما به علت سطحی نگری و توجه بیش از حد به سیاست ، اعتماد بخشی از مخاطبان خود را از دست داده است .

5.  اخبار اختصاصی گلستان ما به عنوان یکی از معدود پایگاههای خبری استان باید بسیار بیشتر از حالت فعلی باشد .

6.  بخش گفتگوی گلستان ما بسیار فعالتر باید عمل کند ( آخرین مطلب بخش گفتگو که در سایت به روزرسانی شده مربوط به 16 مهر ماه 99 هست ) و این موضوع با این مطلب که  ، گلستان ما ادعا دارد " صدای مردم گلستان است " منافات دارد .

7.  چند رسانه ای بودن و استفاده از  صوت ، تصویر و فیلم نقطه قوت این پایگاه هست .

8.  در بخش اخبار سکه و طلا و ارز ، بورس ، جداول ورزشی و .... هیچ خبری وجود ندارد .

9.  بخش یادداشت سایت نسبتا فعال و موفق هست .

10.  رعایت اصول خبری ، معرفی صحیح  منبع درهنگام استفاده از خبرها و گزارشهای سایر منابع خبری ، از دیگر نکاتی است که باید مد نظر مدیران این پایگاه خبری باشد .

11.  برخورداری از گالری های عکس که در آنها معمولاً سوژه های مناسبی درارتباط با معرفی امکانات ، رویدادها و توانمندی های محلی مدنظر قرار می گیرد از دیگر نقاط قوت این پایگاه خبری است .

12.   حرکت بدون حاشیه و حفظ بی طرفی در عرصه اطلاع رسانی مطالب سیاسی و اجتماعی استان در ایام سرنوشت ساز سیاسی کشور ، انتظاری هست که بیش از پیش از این پایگاه خبری انتظار می رود .

13.  در طراحی صفحات این وبسایت که یک پایگاه خبری محلی است لوگوی استان گلستان در نقشه ایران کاملا مشخص و نشان دهنده محلی بودن و به ویژه تعلق داشتن گلستان هست .  این موضوع نیز نقطه قوت این پایگاه محسوب می شود .

14.  لوگوی نوشتاری پایگاه خبری گلستان ما به نظر می رسد با کمی صرف هزینه یا سلیقه می توانست بسیار خواناتر و زیباتر و شکیل تر باشد.

15.  در حال حاضر طراحی از لحاظ گرافیکی به شکلی است که سبب سردرگمی مخاطب شده و شلوغی چند ستونی کاملا مزاحم خواندن مطالب است

16.  لازم است در صفحه اصلی یا صفحات داخلی از یک یا چند مورد از نمادهای پرافتخار محلی( المانهای اختصاصی استان ) نیز  استفاده شود .

17.  غلطهای املایی و انشایی  که به نظر می رسد به دلیل سرعت در انتشار اخبار باشد در برخی مطالب کاملا واضح و بعضا زیاد هم هستند نقطه ضعف این پایگاه خبری به شمار می رود .

18.  با تمام مطلب گفته شده این پایگاه خبری به عنوان یکی از پایگاه های خبری شناخته شده که از ابتدای شروع به کار سعی کرده است توجه ویژه ای به فعالیت های مهم رسانه ای داشته باشد  تا کنون توانسته است مخاطبانی را به دست بیاورد باید تلاش کند این مخاطبان را از دست نداده و به فکر افزایش آنها باشد .

در خاتمه برای مدیران و خبرنگاران این  پایگاه خبری آرزوی موفقیت دارم .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

حاجی محمد علی

سلام بنده یکی از خبرنگاران پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما هستم تشکر از نظرات جنابعالی که بدون شک برای ارتقاء بیشتر و بهتر این سایت کارگشا است در بخش گفتگو که اشاره شد به دلیل کار شدن خبر در بدنه اخبار(بنا به سیاست سایت)شاید بسیاری از گفتگوها درقسمت خودش قرار نگرفته و بروز نباشد با تشکر

0
0
پاسخ
1399-11-28 09:30

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.