1400-11-30 23:25
461
0
78732
یادداشت محمدرضا بهرامی؛

گلستان ما رسانه‌ تراز انقلاب اسلامی و پرچم دار مطالبه گری در استان است

محمدرضا بهرامی، نویسنده و فعال رسانه ای استان گلستان در یاددداشتی ویژه بزرگداشت دهمین سالروز تاسیس پایگاه خبری و تحلیلی گلستان ما نوشت: گلستان ما رسانه‌ تراز انقلاب اسلامی و پرچم دار مطالبه گری در استان است.

به گزارش گلستان ما؛ در عصر کنونی رسانه، حرف اول را در امر تبیین، تحلیل و مطالبه گری می زند؛ اگرچه تاثیرگذاری و موفقیت یک رسانه به عوامل متعددی بستگی دارد، اینکه آن را به مانند خانه ی شیشه ای بشود متصورش کرد با یک پنجره ی معمولی؛ خانه شیشه ای از این نظر که هم خوب ببیند و هم خوب دیده شود و پنجره معمولی از این نظر که هم خوب بشنود و هم خوب شنیده شود.

بنده به اثر قدرتمند رسانه‌ها معتقدم؛ یعنی رسانه‌ها نه اثر مطلق دارند و نه اثر محدود؛ بلکه رسانه‌ها بینابین هستند و می‌توانند با دستکاری، برجسته‌سازی و چهارچوب‌بندی‌ در پیام، در مخاطب تغییر نگرش ایجاد کنند؛ هر چند که مخاطب نیز مسخ رسانه نیست که هر چیزی را رسانه بگوید بپذیرد.

مهم‌ترین نکته‌ای که در رسانه‌های موفق وجود دارد این است که اعتبار رسانه‌ای خودشان را زیر سوال نمی‌برند. در حقیقت رسانه‌های موفق از تاکتیک‌های رسانه‌ای در برخورد با مخاطبانشان استفاده می‌کنند تا او را متقاعد کنند که آنچه می‌گویند بی‌غرض است و تنها برای اطلاع‌رسانی بیان کرده‌اند.

ایفای نقش هوشمندانه رسانه ها در تحقق برنامه های توسعه استان ضروری است؛ رفع مشکل اشتغال، افزایش تولید، رونق بیشتر بخش کشاورزی و صنعت، حضور بیشتر گردشگران در استان و حفظ محیط زیست از اولویت های مهم کاری گلستان خواهد بود که رسانه ها می تواند در تحقق آنها نقش مؤثری داشته باشند؛ بعبارتی کمک حال برنامه ریزان و تصمیم گیران باشند و هر از چند گاهی با نقد سازنده و منصفانه و به دور از تعصبات حزبی و سیاسی، تلنگری بر ایشان داشته باشند.

ضمن تبریک دهمین سالروز تاسیس گلستان ما، جای خوشحالی دارد که گلستان ما توانسته در استان یکی از رسانه‌های پرچم دار مطالبه گری و مرجعیت خبری باشد. به دست آوردن این جایگاه البته حاصل زحمتی است که خبرنگاران، دبیران و سردبیر و عکاسان خبری در این مجموعه متحمل می‌شوند.

اینجانب به بهانه این رخداد مهم، نگارش ذیل را نه فقط به عنوان یک یادداشت بلکه سخنی برآمده از دل و علقه از نظرتان می گذراند:

گلستان ما دارای جامع نگری در اطلاع رسانی موضوعات مختلف به ویژه موضوعات دارای ارزش خبری و مسائلی که بر روی زندگی مردم تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد، بوده است. گلستان ما معمولا به این موضوعات فراگیر پرداخت خوبی داشته و این امر باعث شده تا جایگاه خبری این پایگاه روز به روز در استان و افکار عمومی ارتقا یابد.


گلستان ما طی ده سال گذشته با وجود تمامی افت و خیزهای ناشی از تغییرات و تحولات در فضای سیاسی کشور و رفت آمد دولت‌ها، استقلال خود را تا حد زیادی حفظ کرده و اخبار آن هم‌چنان مورد اقبال مخاطبان و رسانه‌ها است.

گلستان ما معمولا تا حد زیادی واقع بینانه و مبتنی بر واقعیات جامعه است. مخاطب شناسی در گلستان ما دارای جایگاه مشخصی بوده و این امر را در فراورده‌های خبری که در این رسانه تولید می‌شود نیز می‌توان به راحتی دید.

وجود نیروهای متخصص، با پشتکار و ارتباطات خوب با دستگاه‌های اجرایی و مسئول، از جمله ویژگی‌های گلستان ماست یعنی با گزارش نویسی تحلیلی و برخواسته از نظر کارشناسی، توانسته در راستای بیان مشکلات مردم و پیگیری تا حصول نتیجه، دردهای واقعی مردم را کاملا احصاء کرده و به گوش مسئولان برساند و از این طریق اثرگذاری خوبی را به ارمغان بیاورد.

پایگاه خبری و تحلیلی گلستان ما جزو رسانه های تراز انقلاب اسلامی بوده و در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نیز بسیار نقش فعال و پررنگی داشته و منظومه فکری امامین انقلاب را خط مشی و رسالت خود قرار داده است. به جرات می توان گفت این پایگاه یکی از رسانه‌هایی است که توانسته در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی، پیشگام و تأثیرگذار باشد و در طول حیات ده ساله خود، نهایت تلاشش را برای اعتلای گفتمان انقلاب اسلامی و روشنگری درخصوص هجمه‌ها و فتنه‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی بکار گیرد.

به نظرم یک توفیق و افتخار بزرگ برای" گلستان ما " این  است که همچنان بر صداقت و عدالت رسانه ای خود پای بفشارد و در اين مسير درست، ثابت قدم بماند و در وضعيت كنوني كه ممكن است پایگاه را متهم به تندي يا كندي كنند براساس تعهدات و تقوای رسانه اي خودش عمل كند و در کلیت، «باید ها» و «نباید ها» را در حوزه سیاستگذاری اش مورد توجه قرار دهد.

بنده به عنوان خادمیار رسانه و عضو کارگزاران روابط عمومی کشور از همه کسانی که در این پایگاه خبری و تحلیلی فعالیت می کنند خواستارم به اهمیت کار خود و تاثیر آن در جامعه، آگاه  باشند و از این سرمایه به عنوان بنگاه هدایت و تقویت همدلی و همزبانی دولت و ملت استفاده کنند و هميشه سعي نمایند اگر چنانچه در وادی نقد وارد می شوند نقد خوب، مشفقانه و خيرخواهانه داشته باشند و با تدبیرصواب، معرفت عميق و نگاه دقيق، فضای جامعه را به سمت فضایی پرنشاط و امید سوق دهند تا ان شاء ا... شاهد جامعه ای پیشرو، پویا و سرشار از بالندگی باشیم.

علی ایحال معتقدم " گلستان ما " اگر می خواهد همچنان به عنوان یک رسانه موفق، موثر و جزو قوه عاقله جامعه باقی بماند شایسته و بایسته است نسبت به موارد ذیل که بعضا هم رعایت دارد عنایت کند:

1- باید تحلیلگر موفقی باشد نه اینکه به تریبون انعکاس اخبار مدیران بدل گردد ولو این تحلیل داده ها اشتباه باشد. 
                                                                                            
2- مدافع و عامل طرح مطالبات مردم باشد و با استفاده از ابزارهای گفتاری و نوشتاری نظير مصاحبه، گزارش، مقاله نويسی، عكس، كاريكاتور و كاريكلماتور و ... به روند محقق شدن مطالبات مردم سرعت ببخشد. این طور تصریح کنم مردم امروز پناهی می‌خواهند تا دردهایشان را بازگو کنند؛ اگر دیدند که بلندگویی هست که مشکلاتشان را درک و ابراز همدردی دارد یقینا با آن همراه می‌شوند.

3- ارتباط با نخبگان جامعه و معرفی چهر‌ه‌های اثرگذار در حوزه‌های مختلف به منظور الگوسازی در جامعه، از دیگر انتظاراتی است که می‌توان از این رسانه داشت. در استان گلستان آدم های دانشگاهی و حوزوی قوی حضور دارند؛ یکی از کارهای اولویت دار" گلستان ما " می تواند کشف این‌ استعدادها و صاحب نظران باشد به عبارتی این ها را به صحنه آورد، مطرح کند، چهره‌سازی کند و از توانمندیها و ظرفیت های مفید این افراد در ارائه برنامه های راهبردی و بیان تحلیل ها بهره گیری شود.

4- آنچه کار رسانه و از جمله پایگاه خبری و تحلیلی " گلستان ما " را متمایز می‌سازد، جهت‌دهی بیطرفانه و روشنفکرانه به ذهن خوانندگان درباره یک موضوع از طریق تحلیل، یادداشت، مقاله، گزارش و غیره است. یعنی از ورود نظرات شخصی به تحلیل‌هایی که ممکن است ذهن خوانندگان را نسبت به یک موضوع جهت بدهد، خودداری کند. چرا که این کار اخلاقی نیست. هدف تحلیل در کنار هم قرار دادن نظرات و نگاه‌های مختلف و دریچه‌های متفاوت به یک موضوع است تا خواننده مزایا و معایب هر دیدگاه را سبک و سنگین کرده و خود راسا تصمیم بگیرد.

5- اکنون که مسائل اقتصادی و معیشت دغدغه روز مردم شده، اطلاع‌رسانی شفاف و بی‌غرض نقش مهمی در جهت‌دهی نگاه افکار عمومی به اقتصاد ایفا می‌کند و « گلستان ما » باید از این جهت پیشرو باشد.

6- در عصری که پدیده جنگ ترکیبی یا شناختی به عنوان پروژه‌ای عظیم علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی برای حضور در خط مقدم این جبهه دارند و « گلستان ما » به دلیل دارا بودن پتانسیل ویژه و مخاطبان گسترده ازجمله رسانه‌هایی است که می‌تواند به خوبی در عرصه این جنگ نوین با سلاح تبیین ایفای نقش کند.

7- جریان‌سازی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی با محوریت آگاهی‌بخشی، امید آفرینی و توجه به مقوله‌های دین و اخلاق از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند در روند رو به اثر رسانه وزین « گلستان ما » موثر و مفید آید.

8- همچنین به‌کارگیری نیروی انسانی زبده و استفاده از آخرین دستاوردهای علم روزنامه‌نگاری و سواد رسانه ای از افق‌هایی است که می‌تواند در برنامه‌های آتی برای ارتقای جایگاه «گلستان ما» در نظر گرفته شود.

در پایان امید است این پایگاه خبری و تحلیلی عمرش دراز و سرافراز باشد و با سياستگذاری درست مسئولان و حمايتهای معنوی مردم، در جهت توسعه مداری و پويايی منطقه و تداوم رسالت سنگين اطلاع رسانی شفاف و بی غرض، گام های موثر و مفیدی بردارد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.