1401-03-18 09:20
1076
0
80359

کشاورزان بخش وشمگیر در بیم و امید وعده های مسئولین

بخش وشمگیرشهرستان آق قلا به علت واقع شدن در ناحیه شمالی و نیمه بیابانی استان گلستان به شدت نسبت به کاهش نزولات جوی آسیب پذیر و کشاورزی شکننده ای دارد.

به گزارش گلستان ما؛ بخش وشمگیرشهرستان آق قلا به علت واقع شدن در ناحیه شمالی و نیمه بیابانی  استان گلستان به شدت نسبت به کاهش نزولات جوی آسیب پذیر و کشاورزی شکننده ای دارد در دو سال پیاپی به علت کاهش شدید نزولات جوی متاسفانه شاهد خشکسالی شدیدی هستیم که در تاریخ منطقه بی سابقه بوده  بطوری که بسیاری از اراضی گندم و جو منطقه قابل برداشت نیست و کشاورزان زحمتکش و محروم منطقه در شرایط سخت اقتصادی  دچار چالشهای فراوانی می شوند. شوربختانه در سال زراعی امسال با وجود نیاز اساسی کشور به گندم هزاران هکتار گندم بخش وشمگیر از بین رفت.

مردم منطقه وشمگیر از دیرباز به کشت پنبه در سطح وسیع می پرداختند آب اراضی کشاورزی بخش وشمگیر سابقا از سد وشمگیر تامین می شد ولی با کاهش حجم آب سد وشمگیر و از بین رفتن شریانهای حیاتی آب سد وشمگیر  متاسفانه در حال حاضر بجز نام و یادی  از قدیمی ترین سد استان چیزی باقی نمانده است و کارکرد نمادین سدوشمگیر در جریان سیل آق قلا و خشکسالی های این چند سال بر همگان روشن شده است.

آب سد به علت مصادره بوسیله آب بندانهای مجاز و غیر مجاز در مسیر گرگان رود و با وجود سدهای بالادست  سبب شده عملا از چرخه خارج شود و دهها روستای منطقه با جمعیت بالغ بر 20هزار نفر کشاورز فقط چشم به نزولات آسمانی بستند و اندک آبی که وارد سدوشمگیر می شود به افراد صاحب ابزار و صاحب نفوذ برسد. مجموعه این عوامل سبب شده عده زیادی از کشاورزان منطقه جلای وطن کرده و برای امرار معاش به سایر استانها بخصوص استانهای مجاور کوچک کنند.

با روی کار آمدن دولت انقلابی و پیگیری استاندار محترم گلستان، دادستان محترم مرکزاستان ، مدیر کل محترم عمرانی استانداری و همه دلسوزان مردم و نظام و همچنین  حساسیت رسانه ها سبب شد در فروردین ماه 1401مسوولین به ماجرای سدوشمگیر ورود جدی نمایند و دستور قلع و قمع آب بندانها صادر گردید آب بندانهای که مانند زالو آب اراضی کشاورزان محروم منطقه را می مکنند و بجز فربه کردن عده قلیلی و فقر کثیری از مردم دستاوردی نداشته است این مهم سبب شد بارقه های امید دوباره در بخش وشمگیر زنده شود و کشاورزان به آینده امیدوار شوند.

  موضوع عدل و عدالت از  شعارهای اصیل و اصلی انقلاب در مسیر تاهلی و کاهش فقر است و یکی از اصول  مهم  اقتصاد مقاومتی تاکید مقام معظم رهبری بر عدالت بنیان کردن اقتصاد است یعنی در توزیع منابع و امکانات توزان رعایت گردد طوری نباشد عده ای حداکثر استفاده از منابع ملی ببرند و عده ای کوچکترین  بهره ای از این منابع عایدشان نشود. در مورد منابع آبی استان چه در بالادست دست سدها و چه خود اراضی سد و پایین دست سدها باید رعایت توازن و مساوات شود به نحو صحیح با نظارت مستقیم دولت صورت گیرد و استفاده از آبیاری و روشهای نوین کشاورزی در دستور کار باشد.

تصاویر ماهواره ی که در اسفندماه 1400از وضعیت منطقه گرفته شده است خود گویای حقیقت تلخ عدم توزیع عادلانه آب گرگان رود و نظارت بر آن است که سبب شده کشاورزی منطقه نابود شود.  

تصویر شماره یک نمای کلی سدوشمگیر و اراضی پیرامون آن در2022ماه فوریه برابر با اسفند1400

 تصویر شماره دو- آب بندانهای حدفاصل ورودی سدوشمگیر تا گنبدکاووس در اسفد1400

تصویر شماره سه- آب ذخیره شده در پشت سدگلستان در اسفند1400

تصویر شماره چهار-گندمزارهای منطقه که به علت نبود آب قابل برداشت نیستند

تصویر شماره پنج-تصادف شدید حامل کارگران بخش وشمگیر با دو کشته در فروردین 1401

انتهای پیام/محمد لگزایی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.