1402-04-27 07:45
943
0
85756
یادداشت؛

پیام حماسه حسینی راهبرد چگونه بودن است

حماسه عاشورا را خط حقیقی راهبردی برای چگونه زیستن و بستر روشن راه می‌دانیم تا راه بدانیم و به کج راهه‌ها نرویم.

به گزارش گلستان ما، علی منصوری در یادداشتی نوشت: «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» ای حسین، ای چراغ فروزان هدایت و ای کشتی نجات بشریت، ای سید و آقای جوانان بهشت، ای آفرینش عشق حقیقی و ای فریاد رسای آزادی و جوانمردی و ای روح عرشی و ملکوتی عشاق، کلامت زیباترین نگارخانه عشق را در قلب هستی به نمایش گذاشته، امروز فرزندان خمینی کبیر، بانک هل من ناصرت را در جای جای این کره خاکی شنیده و با صدای لبیک یا حسین و فریاد هیهات من الذله را برمناره‌های میدان جهاد می‌سرایند.

امروز، جبهه جهاد و مقاومت در برابر وارثان فرهنگ اموی، آنانی که تن به هر ذلتی دادند تا زنده بمانند، همان تفاله‌های مرده متحرک و خاموشی که دین به دنیا فروختند؛ امروز نیز وارثان پلیدها تاریخ، همنوا با کفتار جهانی شدند و به مصاف ارزش‌های دین محمدی(ص) برخاستند، لکن امروز دیروز نیست!

شیفتگان مکتب عاشورا، عرصه را بر اهریمنان دون صفت تاریخ تنگ نموده و پای بر حلقوم استکبار و صهیونیسم و نفاق لیبرالی گذاشته‌اند و فریاد رسایشان این است که ما ملت امام حسینیم، ما اهل کوفه نیستیم که علی تنها بماند تا در محراب عبادت با شمشیر ابن ملجم به شهادت برسانید و حسن بن علی را مظلومانه قربانی سیاست اموی نمائید و حسین آن سید و سالار شهیدان را به دستور خلط تاریخ؛ یعنی یزید و یزیدیان زمان به قربانگاه شهادت ببرید.

امروز حرم آل ا… حریم دل‌های سوخته‌مان است. ای همه آرزوی عالم با شما به نجوا نشته‌ام؛ امروز دشمن جنگ را فرا مرزی آغاز کرده، جنگ با اندیشه‌ها، جنگ فرهنگی و شناختی، با ابزاری مدرن و فریبنده؛ امروز دشمن با همکاری و همیاری نفاق در نبردی نابرابر به مصاف فرزندانمان برخاسته و آنان را آماج تیرهای مسموم خود قرار داده است.

ای نجات بخش بازماندگان کاروان عشق، اعتقاد ما بر این است ان تنصروا ا… ینصرکم و یثبت اقدامکم. و ای حسین جان به ما آموختی که عزت در پناه خداست «فَفِرُوا إِلَی ا… پس شتابان بسوی خدا بروید». کمک‌مان فرما تا در راه نمانیم و تا رسیدن به سر منزل مقصود بتوانیم رهرو راستین شما باشیم. زیرا خوب می‌دانیم که محبت تنها کافی نیست رستگاری به عمل برآید و رفتارمان در زندگی، گویای صادقی برگفتارمان باشد.

حماسه عاشورا را خط حقیقی راهبردی برای چگونه زیستن و بستر روشن راه می‌دانیم تا راه بدانیم و به کج راهه‌ها نرویم. لذا بسترهای لازم و پیام محور نهضت حسینی را به اندازه توانمان بر می‌شماریم تا اندیشه راه گردد.

۱- اولین درس حماسه قیام حسینی تسلیم مولای عاشقان در برابر رضای الهی؛ در آخرین لحظات عمر مبارک‌شان به خدا عرضه می‌دارند: الهی رضاً برضاک، تسلیماً لأمرک، صبراً علی قضائک، یا ربّ، لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین؛ پروردگارا! من راضی به رضای تو و تسلیم امر تو هستم. در مقابل قضای تو صبر خواهم نمود، ای خدایی که جز تو معبودی نیست! ای پناه بی‌پناهان! . ۲-نهراسیدن از دشمنان اسلام فَإنّی لا أرَی المَوتَ إلاّ سَعادَةً ولا الحَیاةَ مَعَ الظّالِمینَ إلاّبَرَماً؛ ۰. به راستی که من مرگ را جز خوش بختی نمی‌دانم، و زندگی با ستمکاران را جز ملال. انتخاب مرگ با عزّت و پرهیز اززندگی با ذلّت: «مَوْتٌ فِی عِزّ خَیْرٌ مِنْ حَیَاةٍ فِی ذُلّ». امام حسین(ع) فرمود: «مرگ با عزت برتر از زندگی با ذلّت است». ۳- تکلیف گرایی براساس صدق در گفتار و عمل امام حسین می‌فرمایند: «إِنّ الْکَریِمَ إِذَا تَکَلّمَ بِکَلاَمٍ، یَنْبَغِی اَنْ یُصَدّقَهُ بِالْفِعْلِ». فرمود: «بزرگوار کسی است، که گفتارش با عملش یکی باشد».

۴- حریت و آزادگی در برابر فتنه‌ها «فَقَالَ لَهُ الْحُسَیْنُ لَا وَ ا… لَا أُعْطِیکُمْ بِیَدِی إِعْطَاءَ الذَّلِیلِ وَ لَا أَفِرّ فِرَارَ الْعَبِیدِ امام فرمود: نه به خدا، نه دست خواری به شما خواهم داد، و نه مانند بندگان فرار خواهم نمود.»

۵- اخلاص و پرهیز از مکر و خیانت و نیرنگ «إِنّ شِیعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهمْ مِنْ کُلّ غِشّ وَغَلّ وَدَغَلٍ».

امام حسین(ع) فرمود: «شیعه ما کسی است که دلش از هرگونه خیانت و نیرنگ و مکری پاک است».

۷- امر به معروف و نهی از منکر «لا یَنْبَغِی لِنَفْسٍ مُؤْمِنَةٍ تَرَی مَنْ یَعْصِی ا… فَلا تُنْکِرُ عَلَیْهِ».

امام فرمود: «سزاوار نیست که مؤمن، گناهکاری را ببیند و او را از گناه باز ندارد».

۸- از دیگردرس‌های ارزشمند کربلا، عمل به تکلیف است. حضرت امام خمینی(ره) دراین باره می‌فرماید: «سیدالشهداء(ع) وقتی می‌بیند که یک حاکم ظالمی، جائری، در بین مردم دارد حکومت می‌کند… ظلم دارد به مردم می‌کند، باید مقابلش بایستد و جلوگیری کند هر قدر که می‌تواند؛ با چند نفر، با چندین نفر، که در مقابل آن لشکر و بساط، هیچ نبود. لکن تکلیف اینطور می‌دانست که باید قیام بکند و خونش را بدهد تا اینکه این ملت را اصلاح کند، تا اینکه این عَلَم یزید را بخواباند و همین طور هم کرد و تمام شد. خونش را داد و خون پسرهایش را داد و اولادش را داد و همه چیزهای خودش را داد در راه، برای اسلام. مگر خون ما رنگینتر از خون سیدالشهداست؟»

۹- بصیرت بالای یاران امام حسین(ع) یکی دیگر از زیبایی‌های کربلا بود. ۷۲نفر در برابرهزاران نفری که مدعی مسلمان بودن داشتند؛ هیچ شبه و تردیدی در اراده فولادین یاران امام ایجاد نکرد. در این باره مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «جنبهٔ عُمْقی و معنوی آن قیام حسین(ع)، صاحبان فکر و بصیرت را آگاه میکند؛ روشن میکند… این جملهٔ امیرالمؤمنین(ع) را عرض کرده‌ام که فرمود: «ألا لا یحمل هذا العلم إلّا أهل البصر والصّبر»؛ این پرچم، پرچم انسانیت، اسلام، توحید را آن کسانی که دارای این دو خصوصیتند، میتوانند بر دست بگیرند و بلند نگه دارند؛ «البصر والصّبر»؛ بصیرت و استقامت. امام حسین(ع) مظهر بصیرت و استقامت است.» اما لشکریان سعد به سبب بی‌بصیرتی و دنیا پرستی وعافیت طلبی با امام زمانشان جنگیدن وآن را تقرب به خدا دانستند، خسران ابدی را به ثمن بخس خریدند. لکن یاران امام با اخلاص کامل تا آخرین لحظه عمردر کنار امام و همراه او ماندند و وفاداری خویش را به امام و مقتدایشان به اثبات رساندند. امید است که روح بلندشان یاریگر راه‌مان باشد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.