1400-09-30 16:09
435
0
77664
انتقاد عابدی از کندی اجرای پروژه‌های نیمه تمام در گلستان؛

پروژه‌های گلستان با اقدامات لاک‌پشتی تا 50 سال دیگر افتتاح می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان گفت: اگر با شرایط فعلی پیش رویم و روند اتمام پروژه‌ها کند باشد به ۵۰ سال زمان برای اتمام پروژه‌های فعلی استان نیاز خواهیم داشت.

به گزارش گلستان ما، قدرت الله عابدی ضمن بر شمردن ویژگی‌های لایحه بودجه 1401 افزود: لایحه بودجه سال 1401 کل کشور که توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد،دارای ویژگیهای  خاصی است.

وی تصریح کرد: این نخستین سند مالی دولت سیزدهم است که با رویکرد عدالت محوری، ثبات اقتصادی و اصلاح ساختاری به مجلس تقدیم شده تا برنامه دولت برای دخل و خرج در 1401 مشخص شود.

عابدی افزود: لایحه بودجه 1401 را می توان دارای چند ویژگی مهم دانست. نخست اینکه با توجه به رشد 7.3 درصدی سقف بودجه در شرایط تورم 40 درصدی انقباضی است؛ همچنین دارای منابع بودجه ای نسبتا واقع بینانه ای است که احتمال کسری آن را در مقایسه با بودجه امسال به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس بیان کرد: استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت  دکتر رئیسی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان در تشریح ویژگی های بودجه 1401گفت: این بودجه رشد اقتصادی 8 درصدی با افزایش 5/3 درصدی بهره وری و 5/4 درصدی سرمایه گذاری را دارد، تلاش در راستای توزیع عادلانه ظرفیت‌ها و امکانات در کشور، آمایش سرزمین، افزایش اختیارات مسئولان استانی و پاسخ گو کردن آن ها مدنظر قرار گرفته است.

عابدی؛ کاهش کسری تراز عملیاتی، کاهش خالص استقراض دولت از ۲۴۵ هزار میلیارد تومان به ۴۷ هزار میلیارد تومان، کاهش خالص استقراض دولت از بازار سرمایه به منفی ۴۰ هزار میلیارد تومان را از ویژگی های بودجه برشمرد و از افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص از 4/5 درصد به 9/6 درصد خبر داد.

وی بیان کرد: کاهش رشد هزینه های دولت از ۱۱۴ درصد در قانون بودجه سال جاری به ۵ درصد در لایحه بودجه سال آینده خواهد بود، تبدیل صندوق کارآفرینی به صندوق عدالت و پیشرفت و تشکیل صندوق‌های استانی، کاهش ۵ درصدی مالیات واحدهای تولیدی و واحدهای صنفی آسیب دیده از کرونا از مهم ترین محورهای لایحه بودجه است.

رئیس  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان ادامه داد: بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه‌ای برنامه محور وبراساس سند آمایش و رشد اقتصادی و اثربخش منابع را دنبال می‌کند.

عابدی  با اشاره به اینکه بودجه زبان مالی و پولی دولت بوده ولی کل اقتصاد، بودجه نیست، گفت: بودجه به اقتصاد کشور جهت می‌دهد، 50 دستگاه از لایحه بودجه ردیف مستقل دارند، بقیه نهادها زیر این دستگاه‌ها قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بودجه برنامه پولی دولت برای کشور است که از چه منابعی درآمد کسب و در کجا خرج خواهد شد، گفت: سیاست‌های پولی، تکالیف دولت، مدیریت نیروی انسانی و رویکرد دولت را در بودجه مشخص می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان افزود: در سال‌های گذشته  برای بودجه دستگاههای اجرایی ردیف باز کرده بودند و نزدیک به هزار ردیف بودجه ایجاد شده بود. نظام برنامه ریزی ما در سال‌های گذشته بخشی بوده و نمی‌توان به یکباره آن را تغییر داد اما اگر در سال‌های آینده استان‌ها محور باشند، اوضاع ساماندهی می‌شود.

عابدی ابراز داشت: اگر با شرایط فعلی پیش رویم و روند اتمام پروژه‌ها کند باشد به ۵۰ سال زمان برای اتمام پروژه‌های فعلی استان نیاز خواهیم داشت.

عابدی افزود: اساسی‌ترین، فنی‌ترین و مهم‌ترین مرحله بودجه‌ریزی، تهیه، تنظیم و پیشنهاد لایحه است، عدم استقراض ار بانک مرکزی، بودجه بدون کسری ، کنترل هزینه ها‌ی جاری، کنترل اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، فروش نفت حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز با قیمت نفت ۶۰ دلار برخی  از ویژگی‌های لایحه بودجه 1401 است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.