1399-04-09 11:28
1200
0
69202
گرگان در محاصره خودروها

پارکینگ و ترافیک؛ زخم کهنه گرگان/ رفع کمبودها تدبیر می‌خواهد

رشد روزافزون تعداد خودروها در شهر گرگان و کمبود پارکینگ در برخی از نقاط باعث افزایش حجم ترافیک در معابر درون شهری گرگان شده است.

به گزارش گلستان ما؛  با رشد روز افزون خودروها در گرگان و نبود برنامه‌ریزی دقیق برای ترافیک شهر، شاهد تشدید گره‌های ترافیکی بخصوص در معابر و خیابان های اصلی شهر گرگان هستیم؛ موضوعی که به یکی از دغدغه‌های جدی شهروندان تبدیل شده ولی کمتر اقدام مفیدی را برای حل آن مشاهده می‌کنند.

کارشناسان معضل ترافیک گرگان را علاوه بر توسعه نیافتن راه‌ها و عدم بازگشایی معابر، کمبود جای پارک و پارک‌های حاشیه‌ای عنوان می‌کنند.

ترافیک در ساعات پرتردد در محورهای اصلی شهر مانند خیابان امام خمینی (ره)، ولیعصر (عج)، پنج آذر و غیره به اوج می‌رسد و با گرم شدن هوا، آستانه تحمل مردم را پایین آمده که می‌توان با توسعه پارکینگ‌ها و جانمایی درست آن‌ها، بخشی از معضل ترافیک را کم کرد.

یک شهروند گرگانی به خبرنگار مهر گفت: مشکل پیدا کردن جای پارک خودرو در هسته مرکزی شهر گرگان یک دغدغه قدیمی برای رانندگان محسوب می‌شود.

یاسر احمدوند افزود: هرچند بخش مرکزی گرگان چند پارکینگ دارد اما جانمایی نامناسب این پارکینگ‌ها سبب شده تا کوچه پس کوچه‌های پیرامون فلکه شهرداری به پارکینگ تبدیل و تردد خودروها در آن ناممکن شود.

وی ادامه داد: این معضل در ساعات پیک تردد خودروها خود را بیشتر نشان می‌دهد.

پارک حاشیه‌ای معضل گرگان

یک کارشناس ارشد مهندسی ترافیک شهری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: مدیریت پارکینگ یکی از مولفه‌های اصلی مدیریت ترافیک بوده و عدم وجود پارکینگ‌های غیرخیابانی منجر به افزایش پارک حاشیه‌ای و کاهش عرض خیابان و در کل اخلال در سیستم ترافیک می‌شود.

مرتضی بالویی افزود: کنترل و ممنوعیت فضاهای پارک و توزیع عادلانه پارکینگ حاشیه‌ای می‌تواند ترافیک را تا حد زیادی کنترل کند.

بالوئی تأکید کرد: گرگان به عنوان مرکز استان روزانه پذیرای افراد بسیاری است که به جهت مسائل درمانی، خرید و اداری از سایر شهرستان‌ها به این شهر رهسپار می‌شوند بنابراین اگر قرار است پارکینگی ساخته شود به جای مرکز شهر باید ترمینال، میدان بسیج و حوالی جرجان مدنظر قرار بگیرند تا به حدی بتوان این حجم خودرو را در مبادی شهر ساماندهی کرد.

افزایش خدمات پارکینگ‌ها

مدیران شهری باید علاوه بر احداث پارکینگ مباحث جانبی آن مانند موقعیت، قیمت و خدمات‌دهی مطلوب را هم در نظر بگیرند زیرا تنها توجه به بخش کَمی پارکینگ‌ها راهگشای مشکلات ترافیکی شهر نیست بلکه باید خدمات کیفی هم افزایش یافته تا اشتیاق مردم به استفاده از این اماکن بیش‌تر شود.

گاهی اوقات خیابان‌ها وکوچه‌ها مملو از ماشین بوده اما پارکینگ‌ها خالی هستند و این مشکل به خاطر ضعف اطلاع‌رسانی و تابلوهای معرف این پارکینگ‌ها ایجاد می‌ش.د زیرا تعداد زیادی از رانندگان شهرهای دیگر به موقعیت این پارکینگ‌ها واقف نیستند.

سرپرست سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان در خصوص پارکینگ ها به خبرنگار مهر گفت: بنا داشتیم قبل از عید پارکینگ‌های محله‌ای را در نقاط مختلف شهر اجرا کرده اما به دلیل شیوع کرونا همه آن‌ها تعطیل شد.

مهدی کمالغریبی افزود: پنج پارکینگ محله‌ای در نقاط مختلف شهر (محله شاهزاده قاسم، خیابان سرخواجه، محورهای مازندران، شهدا و رجایی) فعال شد اما به دلیل کرونا از آن استقبال نشد و درهای آن هم اکنون بسته است.

پیداکردن جای پارک در هسته مرکزی گرگان دغدغه همیشگی ما است
کمالغریبی با بیان اینکه زمین پارکینگ محله‌ای متعلق به بخش خصوصی است، افزود: زیرساخت‌های این فضا مانند کف‌سازی و آسفالت توسط شهرداری اجرا و درآمد و اشتغال زایی برای بخش خصوصی خواهد بود.

طبق گفته سرپرست سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان، بعد از کرونا فعالیت این پارکینگ‌ها دوباره از سر گرفته خواهد شد.

۲۷ پارکینگ فعال در گرگان

کمالغریبی با بیان اینکه ۳۳ پارکینگ در گرگان وجود داشته که ۲۷ مورد آن فعال است، اضافه کرد: پنج پارکینگ متعلق به خود شهرداری بوده و بقیه در اختیار بخش خصوصی است و تمام این پارکینگ‌ها زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند.

طبق گفته کمالغریبی اگر همه پارکینگ‌های سطح شهر گرگان فعال باشد، جوابگوی نیاز مردم خواهد بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته بازدهی پارکینگ ها خوب بود و مردم از خدمات راضی بودند، گفت: سال گذشته تفاهم نامه با آموزش و پرورش مبنی بر استفاده از فضای حیاط به عنوان پارکینگ منعقد شد و از پنج مدرسه در شیفت بعدازظهر استفاده و پارکینگ موقت ایجاد شد.

سرپرست معاونت زیربنایی شهرداری گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: طرح توسعه پارکینگ ها با استفاده از ظرفیت زمین های متعددی که در نقاط مختلف شهر وجود دارد و مالکان هم برنامه‌ای برای آن نداشتند، در دستور کار شهرداری گرگان قرار گرفت.

مرتضی فاضلی عارف بیان کرد: با توافق صورت گرفته با مالکان از این زمین ها برای ایجاد پارکینگ استفاده شد.

وی با اشاره به اجرای این طرح در برخی از نقاط مانند میدان کریمی و خیابان شالیکوبی، افزود: شهرداری در عدالت ۱۷ پارکینگ طبقاتی داشته که آسانسور آن هم فعال است اما تجربه نشان داده که مردم معمولاً از پارکینگ های همسطح بیشتر از پارکینگ طبقاتی استقبال می‌کند.

عارف کمبود تعداد پارکینگ در هسته مرکزی شهر را رد کرد و گفت: در خیابان امام (ره) بزرگترین پارکینگ طبقاتی به همراه دو پارکینگ دیگروجود دارد.

کمبود پارکینگ در بافت تاریخی

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: با تغییراتی که در بافت تاریخی گرگان اعمال می‌شود باید اجرای پارکینگ را در این مسیر پیگیری کنیم.

سید محمد مرتضوی افزود: طبیعتاً در این نقاط به علت افزایش تردد، باید پارکینگ احداث شده و سازمان حمل و نقل شهرداری هم پیگیر آن است.

مرتضوی بیان کرد: در برخی از مسیرها پارکینگ درآمد چندانی نداشته، بنابراین بخش خصوصی هم وارد نمی‌شود اما در نقاطی که پروژه جدید تعریف شده، برای احداث پارکینگ جاذبه ایجاد می‌شود.

مرتضوی با تأکید بر اینکه می‌توان در بافت تاریخی پارکینگ‌هایی در شعاع های نزدیک ایجاد کرد، بیان کرد: اگر پارکینگ استاندارد با تمام ضوابط احداث شود به دلیل اینکه در این مسیر کوچه‌ها تنگ و کم عرض است، مردم از آن استقبال می کنند.

ایجاد پارکینگ محله‌ای در دستورکار باشد

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص کمبود پارکینگ در برخی از نقاط، اظهارکرد: در پروژه‌های شهری و همچنین در مسیرهایی که بازگشایی می شود، شهرداری پارکینگ‌های با ظرفیت بالا پیش‌بینی می‌کند اما در جاهایی از سطح شهر که از گذشته دچار مشکل بوده و شهرداری هم در آنجا عرصه ندارد، باید نیازها را با مشارکت بخش خصوصی برطرف کرد.

طبق گفته مرتضوی ظرفیت پارکینگ پروژه شهربازی ۵۰۰ و ظرفیت پارکینگ بازار موزه هزار و ۳۰۰ خودرو است.

وی تصریح کرد: امروز ممکن است در برخی از نقاط مشکل پارکینگ نداشته باشیم چون فضا توسط بخش خصوصی فراهم شده اما به محض اینکه تغییر کاربری در این بخش‌ها روی دهد، شهر با مشکل روبه‌رو می‌شود لذا باید ایجاد پارکینگ محله را جدی‌تر دنبال کنیم.

با توجه به افزایش تعداد خودرها باید ایجاد و ساماندهی پارکینگ‌ها در مکان‌های مطالعه شده، در دستورکار شهرداری باشد تا حجم خودروی‌های درون شبکه کاهش یابد.

همچنین باید برای جلوگیری از فاجعه ترافیکی که به نظر می‌رسد در انتظار شهرهای بزرگ از جمله گرگان است، باید سیستم حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس سریع السیر و مترو را در دستور کار داشت تا از مشکلاتی که هم اکنون خود را نشان داده و در آینده پررنگ‌تر می‌شود، جلوگیری شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.