1399-12-17 15:18
690
0
73577
آفتِ جان بازار؛

وقتی مردم قربانی نفوذ موریانه‌ای قاچاقچیان می‌شوند/ تاراج روغن در سایه اهمال متولیان

قاچاق روغن در پی اهمال کاری مسئولان و نظارت ضعیف متولیان درست در روزهایی که کرونا پرشتاب قربانی می گیرد، مردم را پای صف های توزیع روغن کشانده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از عصرهامون؛ کمیابی، گرانی و صف های طولانی حکایت تلخ و تکراری این روزهای مردم جنوب شرق کشور است، شرایطی که به گفته مردم و کارشناسان از ناکارآمدی متولیان و ضعف دستگاه های ناظر نشات گرفته و خشم شهروندان را بر انگیخته است.

یک روز مردم غصه تامین مرغ دارند و روز دیگر در صف های طولانی نان با دلهره انتظار می کشند، اما این روزها در کنار این ها، روغن هم کیمیا شده و به دغدغه های مردمی که از گرانی ها و صف های طولانی به ستوه آمده اند، افزوده است.

متاسفانه روغن نیست، آنجایی هم که هست، به قدری صف ها طولانی است که اگر از پروتکل های بهداشتی غافل شوی، بی وقفه در دام کرونا می افتی، اما مگر می شود در شرایطی که دغدغه این را داری که آیا از اندک کالای عرضه شده، سهمی به تو هم می رسد یا خیر، فاصله اجتماعی را رعایت کنی و از صف های در هم تنیده خارج شوی؟ خوب خانواده ای داری که چشم انتظار تامین مایحتاجشان هستند.

اتفاقی که به گفته مسئولان امر به دلیل نفوذ موریانه ای قاچاقچیان شاهدش هستیم، اما سوال این است که چه دلیلی باعث شده تا قاچاقچیان آفت جان بازار شوند و مردم قربانی منفعت طلبی آن ها، مگر نظارتی بر بازار نیست؟ چگونه کالاهای اساسی به جای رسیدن به دست مشتری واقعی، به صورت غیر قانونی توسط دلالان تویوتا تویوتا از مرز خارج می شود؟
 
به اعتقاد مردم دلیل این موضوع چیزی جز اهمال کاری مسئولان امر و بی توجهی آن ها به معیشت مردم نیست، چراکه اگر این گونه بود، بازار به یک پایداری مطلوب می رسید، اما بر خلاف آن هر روز وضعیت بدتری را از روز گذشته سپری می کند و این مردم هستند که قربانی این سیاست ناکارآمد می شوند.

روغن تنظیم بازار، کیمیا؛ خلاف مصوب، فراوان

به سراغ بازار رفتیم، شکری، یکی از شهروندان که دست خالی در حال خروج از یکی از فروشگاه های زنجیره ای بود، به خبرنگار ما گفت: در حالی که مسئولان از طریق رسانه ها اعلام می کنند که روغن سهمیه ای به نرخ مصوب تامین و در بازار عرضه شده است، اما هر بار که مراجعه کردم، روغنی ندیدم، جز در بازار آزاد که با قیمت بسیار بالایی به فروش می رسد.

وی ادامه داد: با این که مدتی است به دنبال روغن تنظیم بازاری از این فروشگاه به آن فروشگاه می روم، اما نتوانسته ام آن را پیدا کنم، در برخی مراکز فروش هم که روغن هست، صف ها به قدری طولانیست که از ترس مبتلا شدن به بیماری، به خودم اجازه ایستادن نمی دهم، اما روغن، مرغ یا برنج نیست که بتوان آن را از سبد خانوار حذف یا کم کرد.

این شهروند افزود: متاسفانه شرایط نشان می دهد که روغن تنظیم بازاری فقط کیمیا شده، چراکه خلاف مصوب به وفور یافت می شود، این ضعف دستگاه های ناظر و عدم دغدغه مندی آن ها را ثابت می کند.

روغن نیست؛ مگر به شرط ایستادن در صف های کرونایی

شاهی، یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اگر همه پروتکل ها را رعایت کنم و هیچ جایی کرونا نگیرم، بدون تردید در صف روغن مبتلا می شوم، زیرا به این کالا نیاز دارم و چاره ای جز ایستادن آن هم با دلهره، در صف ندارم.

وی ادامه داد: بیشتر فروشگاه ها خالی از روغن است، آن هایی هم که دارند به صورت سهمیه ای در اختیار مردم قرار می دهند و به قدری شلوغ هستند که باید ساعت ها در صف بایستی تا شاید سهمی به تو هم برسد.

این شهروند اضافه کرد: این وضعیت در حالی رخ داده که رئیس جمهور اعلام می کند، در این دولت صفی تشکیل نشده است، کاش یکبار بیاید و صف های کالای اساسی را در سیستان و بلوچستان ببیند تا شاید به خود بقبولاند که مردم چه سختی می کشند و وی چگونه و از روی بی خبری از درد مردم یا بی توجهی به دغدغه ها حرف می زند.

تعیین ۶۰ عامل فروش برای روغن با قیمت مصوب

محمد قاسمی، معاون امور بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ما گفت: هر چقدر همکاران ما برای تامین روغن تلاش می کنند، اما باز هم شاهد چنین شرایطی در بازار هستیم، تا جایی که ممکن بود سهمیه ها جذب شده است و حتی بالاتر از آن اجازه داده ایم، مراکز فروش از کارخانه ها وارد کنند.

وی ادامه داد: ۶۰ عامل فروش را برای توزیع روغن مشخص کرده ایم، قرار است مقدار کالایی که به آن ها تحویل می شود، قبل از اتمام سال افزایش پیدا کند تا مردم دغدغه ای در بحث تامین روغن نداشته باشند.

قاچاق روغن؛ مقصر گرانی و کمیابی

این مقام مسئول گفت: همچنین درخواست دادیم که سهمیه روغن افزایش پیدا کند، مشکلی که در خصوص کالای اساسی با آن مواجه هستیم، موضوع قاچاق است، از سویی همکاران ما و عمده فروش تلاش و کالاها را تامین می کنند، از طرف دیگر شاهد قاچاق آن هستیم.

وی تصریح کرد: در برخی فروشگاه ها مشاهده می کنیم که یک خانواده در صف ایستاده اند تا روغن بگیرند، چراکه با بازار اختلاف قیمت دارد، بعد آن را با قیمت آزاد می فروشند و گروهی هم هستند که کالاهای اساسی را خریداری و تویوتا، تویوتا از مرز خارج می کنند.

باز هم پای پایین بودن ارزش پول ملی در میان است

قاسمی با تاکید بر شیب تند قاچاق کالای اساسی به سمت کشورهای همسایه، گفت: ارزان بودن کالاهای ایرانی در آن سوی مرز به دلیل پایین بودن ارزش پول ملی، باعث می شود که با وجود این که انواع کالاها بر اساس نیاز جذب و وارد استان می شود، به صورت قاچاق از مرز خارج شود.

وی ادامه داد: انتظار می رود که نیروهای انتظامی و نظامی نظارت خاصی بر بازار، به ویژه در ایام پایانی سال داشته باشند، به خصوص در رابطه با کالای اساسی شامل روغن که نیاز مردم است، نظارت ها جدی تر و از قاچاق جلوگیری شود تا دیگر کمبودی نداشته باشیم.

معاون سازمان صمت سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به اقدام های انجام شده و تامین کالای مورد نیاز در هفته پیش رو مشکل بازار روغن مرتفع می شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.