1403-04-23 08:30
242
0
90677
نگارستان ایران به سوگ شهدای کربلا نشست؛

همدردی با شهدای کربلا با «نخل پا»

مردم محب اهل‌بیت (ع) روستای بالاجاده در روز عاشورا با رسم تاریخی ۲۵۰ساله نخل پا و شام غریبان عزادار شهدای کربلا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ نگارستان ایران با آئین‌های مختلف ارادت خود را به سید سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا در ایام ماه محرم و صفر نشان می‌دهد.

یکی از رسوم قدیمی و سنتی که در روستای بالاجاده کردکوی به‌جامانده و در سال ۱۳۹۱ نیز جزو در فهرست میراث ناملموس کشور و میراث معنوی قرار گرفته آئین عزاداری سنتی «نخل پا» یا همان ذوالجناح‌گردانی است.

این رسم دیرینه مردم روستای بالاجاده که قدمت بیش از ۲۵۰ساله دارد در روز عاشورا و با حضور عزاداران و عاشقان حسینی برگزار می‌شود.

مردم عزادار حسینی این روستا در نزدیکی ظهر بر حسب سنت خود با ایجاد دسته‌های زنجیرزنی و دسته‌روی خود را به مکان مجمع عزاداران امام حسین (ع) می‌رسانند، در این مکان ذوالجناح (نخل پا)، نمادهایی از اسرای کربلا، گهواره خالی علی‌اصغر (ع)، امام سجاد (ع) که با قول زنجیر بر اسبی سوار است قرار دارد و دسته‌های عزاداری با همراهی ذوالجناح به سمت حسینیه اعظم روستا حرکت می‌کنند.

در این مکان نیز رجزخوانی شمر اتفاق می‌افتد و شمر پیشاپیش یزیدیان وارد میدان می‌شود و اشعاری را می‌خواند «کنون ببین در این مکان چه آتشی بپا کنم/ نه خوفی از بشر مرا نه ترسی از خدا کنم
 بریده چون نمی‌شود گلو ز تیغ تیز من/ سر حسین تشنه‌لب جدا من از قفا کنم».

پس از آن نیز با به‌ آتش‌کشیدن خیمه‌ها مردم روستا سوگواری می‌کنند و به یاد شهدای کربلا نزدیک به ۱۵۰ رأس گوسفند ذبح می‌کنند و کبوترانی از درون خیمه‌های نیمه‌سوخته به یاد و نام شهدای دشت کربلا آزاد می‌کنند.

پس از این مراسم و اقامه اذان و نماز مردم روستا از عزاداران حسینی با اطعام‌دهی و یا نذری‌های که از قبل آماده کردند پذیرایی می‌کنند و پس از ساعاتی مردم روستا به مزار حاضر می‌شوند پس از آن به سمت منزل محروم شیخ حسن مهدوی حرکت کرده و عزاداری مختصری را در این مکان انجام می‌شود.

پس از این مراسم نیز مردم عزادار حسینی بالاجاده مراسم شام غریبان را برگزار می‌کنند و مردم روستا اطعامی که در منازل به‌صورت نذری آماده کردند به حسینیه می‌آوردند و سادات روستا نیز عزاداران حسینی را در منازل خودپذیرایی می‌کنند.

آیین نخل پا روستای بالاجاده شهرستان کردکوی با شماره ۶۸۱ در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۳۹۱ در فهرست آثار میراث معنوی کشور ثبت شد، کردکوی در ۳۲ کیلومتری غرب گلستان واقع است و با بهره‌مندی از طبیعت بکر مخصوصاً ارتفاعات و جنگل‌های جنوب آن مزیت بالایی در حوزه گردشگری نیز دارد.

انتهای خبر/
 
 
 
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.