1402-04-15 09:05
927
0
85596
مدیر مخابرات منطقه استان گلستان:

نیمی از روستا‌های گلستان مجهز به فیبر نوری شدند

مدیر مخابرات منطقه استان گلستان گفت: در حال حاضر ۵۰۰ روستای استان از بستر فیبر نوری ارتباطات خود را برقرار می‌کنند و این شاخصه خوبی در کشور است.

به گزارش گلستان ما، نقش اینترنت در جهان آینده و توسعه ارتباطات بر کسی پوشیده نیست، سال‌ها است که در گلستان موضوع هوشمندسازی و دولت الکترونیک مطرح می‌شود که شاید یکی از اساسی‌ترین زیرساخت آن بستر‌های مخابراتی باشد.

با توجه به اهمیت این مسأله و موضوع IT در اقتصاد امروز جهان در دومین گفتگوی ویژه خبری استان گلستان در سال ۱۴۰۲ در خدمت غلامعلی شهمرادی، مدیر مخابرات منطقه گلستان باشیم و در این گفتگوی خبری برخی از مشکلاتی که مخاطبان به این رسانه ارسال کرده بودند را مورد بررسی قرار دادیم.

*در خدمت شما هستیم بفرمایید خیر مقدمی داشته باشد و گزارشی ارائه کنید در حال حاضر چه تعداد مشترک تلفن ثابت و همراه در سطح استان داریم؟

در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ هزار مشترک ثابت در شهر و روستا‌های استان داریم و نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشترکان تلفن همراه داریم ولی نزدیک به دو میلیون تلفن همراه در سطح استان گلستان وجود دارد یعنی به ازای هر گلستانی در دو سیمکارت فعال دارد که می‌تواند با آن تماس بگیرد.

*شرکت مخابرات در سال ۱۴۰۱ یک نهضت توسعه فیبر نوری راه‌اندازی کرده است و انتظار می‌رود در بسیاری از استان‌های کشور، سرویس اینترنت فیبر نوری عرضه ارائه شود، مردم در حال حاضر در بسیاری از خیابان‌ها کند و کاری‌هایی اجرای این طرح را می‌بینند که در برخی از نقاط هنوز هم اصلاح نشده و می‌خواهند بدانند اجرای این طرح تا کی ادامه دارد و در حال حاضر به چه نقطه‌ای رسیده است؟

از ۲۰ سال گذشته بحث فیبر نوری برای کاربری‌های مختلف مطرح بوده، در گذشته برای اتصال مراکز مخابراتی و اتصال شهر‌ها و استان‌های کشور و اتصال کشور‌ها از طریق فیبرنوری اقدام می‌شد و در رویکرد جدید بحث فیبررسانی به منازل و اماکن تجاری مورد توجه قرار گرفته است.

مفهوم این کار این است که اگر فیبرنوری را تا انتهای خطوط به مشترکان تحویل دهیم آن انتظاری که مردم برآورده می‌شود، مزیت این کار این است که سرعت اینترنت به بیش از ۱۰۰ مگابیت به ثانیه خواهیم رسید ولی در سیم مسی حداکثر سرعت ۱۶ مگ می‌رسد و آن هم تنها در نقاطی است که شبکه خوبی داشته باشیم و فاصله زیادی بین مراکز مخابراتی با منازل و یا اماکن تجاری مشترکان نباشد.

پیش‌بینی ما این است که حداقل سرعت ۱۰۰ در اجرای این طرح مگابیت برثانیه باشد، خوشبختانه کار‌های خوبی انجام شده و بیش از سه هزار کیلومتر در نقاط مختلف شهر‌ها و روستا‌های استان فیبرنوری داریم و در حال حاضر ۵۰۰ روستای استان از بستر فیبرنوری ارتباطات خود را برقرار می‌کنند و این شاخصه خوبی در کشور است.

از سال گذشته سرعت بالایی به بحث فیبرنوری دادیم و نهضت فیبرنوری در سطح کشور پیگیری می‌شود و طرحی به عنوان «نجما» را دنبال می‌کنیم تا ارائه خدمات مخابراتی بر بستر فیبرنوری توسعه یابد و گلستان جزء استان‌های پیشتاز در این زمینه بوده است.

امیدواریم با توجه به اقدامات انجام شده تا هفته دولت فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری برسد و بسیاری از نقاط و روستا‌ها و شهر‌های استان امکان بهره‌برداری از سرویس فیبرنوری خواهند داشت و فاز بعدی آن در دهه فجر پیش‌بینی شده است.

یکی از کار‌هایی که در حال پیگیری هستیم این است که بتوانیم در روستا‌هایی که ظرفیت اشتغال دارند نیز در این طرح مورد توجه قرار دهیم، برای مثال روستای پنج پیکر متصل به فیبرنوری شده و دیگر روستا‌ها مثل عطاآباد که صنعت مبل در آن رونق دارد توجه شده است.

یکی از مسائلی که برای مردم مهم است این است که بسیاری از روستا‌ها محصولاتی تولید می‌کنند ولی در بخش فروش با مشکل رو به رو هستند و یکی از بستر‌های فروش اینترنتی مخابرات است و تلاش ما این است که این مشکلات را برطرف کنیم.

به تعدادی از روستا‌ها پیشنهاد دادیم مرکز جامعی را راه‌اندازی کنیم و مخابرات هم از این مرکز حمایت می‌کند تا این مراکز محلی برای بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی شود.

از استاندار گلستان که بحث هوشمندسازی را پیگیری می‌کنند قدردانی می‌کنند و با شعار «گلستان سرزمین هوشمند» به سراغ برنامه‌های افق ۱۴۰۴ رفتند و ما با توجه به تحولات دنیا در حوزه ارتباطات باید به این مسأله بپردازیم و بستر فیبرنوری بستر مهمی برای این مسأله است و‌امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم شرایط را برای بهره‌مندی مشترکان فراهم کنیم.

در راستای بحث عدالت محوری توجه مخابرات به بحث توسعه روستایی جدی است چرا که ۴۷ درصد جمعیت استان روستایی است و بیان نیز شد که ۵۰۰ روستا به فیبرنوری مجهز شدند.

*در حوزه تلفن همراه اقدامات خوبی در گلستان صورت گرفته و مشکلات در زمین پوشش اینترنت و شبکه تلفن همراه کمتر شده است اما در برخی نقاط روستایی اینترنت خانگی با قطع و وصلی زیادی رو به رو هستیم و این مسأله رضایت بخش مشترکان را کاهش داده است.

خوشبختانه یکی از اقدامات خوبی که مخابرات انجام داده بحث توسعه تلفن همراه بوده است، یکی از مطالبات جدی مردم این بود که هم پوشش و هم اینترنت همراه تقویت شود، بسیاری از نقاط روستایی ما و بسیاری از نقاطی که در شهر مشکل داشتیم دکل مخابراتی وصل شده است.

در برخی نقاط تکنولوژی‌های قدیمی مستقر بود که تقویت و به‌روز‌رسانی شد، انتظار داریم مردم نیز با ما همکاری کنند، تجهیزات را برای پوشش روستا‌ها فراهم کردیم ولی برای تملیک مکانی که بتوانیم این تجهیزات را مستقر کنیم با مشکل رو به رو هستیم، علت آن این است که مردم نگران امواج مخابراتی هستند و این در حالی است که تحقیقات انرژی اتمی بیان‌کننده آن است مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در مناطقی مثل گرگان پارس و گرگان جدید در شهر گرگان و چند نقطه دیگر اطلاع داریم که مشکلاتی وجود دارد و علت آن این است که ساخت و ساز‌ها باعث کور شدن پوشش دکل‌های مخابراتی شده است و باید یا مکان دکل را تغییر دهیم و یا اینکه ارتفاع دکل‌ها را ارتقاء دهیم.

توقعی در حال حاضر وجود دارد، از نظر سازمان ارتباطات اگر اینترنت فراهم شود نیازی به توسعه بستر‌های دیگر نیست ولی تلاش شده که ما بتوانیم بستر تلفن همراه و ایرانسل و تلفن خانگی و اینترنت را فراهم سازیم.

*گلایه برخی از شهروندان از عدم پیگیری‌ها از طریق خط ۲۰۱۱۷ تماس گرفتند ولی بعد از گذشته چند هفته می‌گویند مراجعه نشده است، مدت زمان پیگیری این مشکلات چقدر است؟

در حالت عادی اگر خرابی‌ها عادی باشد خرابی‌های ما به روز است و در همان روز این مشکلات بررسی می‌شود ولی در شهر‌هایی مثل گرگان و گنبدکاووس که متقاضیان و مشترکان ما تعداد بالایی دارد در مدت دو تا سه روز این رفع خرابی‌ها انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر حجم سرقت‌هایی که اتفاق می‌افتد روز افزون بوده و موردی داشتیم که کوچه‌ای بیش از ۲۰ بار سرقت شده است و بخشی که مربوط به ما است که ایمن‌سازی کنیم و یا کار سرقت را به تأخیر بیندازیم انجام می‌دهیم و حوضچه‌های ما در سطح شهر ایمن‌سازی شده است ولی تجهیزات سرقت شود نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

از پست تا منازل مشترکان سیم کیشی انجام می‌شود و تنها راه این است که مراقبت داشته باشیم و باید مردم همراهی کنند، دستگاه‌های انتظامی همکاری زیادی دارند ولی مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باعث نارضایتی مردم شده است.

*همانطور که بیان شد بیشتر موضوع گزارشات به مخابرات در خصوص قطع تلفن خانگی و اینترنت مربوط به سرقت‌ها است، چه تدابیری در این خصوص صورت گرفته است؟

تمام توان خود را صرف این قضیه کردیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع خرابی‌ها را انجام دهیم و یکی از اقداماتی که انجام شده این است که بخش عمده سرقت‌ها در روستا‌ها اتفاق افتاده به واسطه شبکه هوایی بود، شبکه زمینی سه برابر شبکه هوایی هزینه در بر دارد و به دلیل افزایش میزان سرقت‌ها اقدام به توسعه شبکه زمینی مخابرات کردیم و در این مسیر برخی از دهیاری‌ها و شورا‌های اسلامی شهر با ما همکاری داشتند.

اما بخش انتهایی را نمی‌توانیم کاری کنیم و این نیازمند همراهی مردم است که با مراقبت‌ها مانع از سرقت‌ها شوند، تعداد زیادی سارقان دستگیر شدند و در زندان هستند ولی تعدد آن‌ها بسیار بالا است و این مسأله باعث شده که مخابرات با هزینه‌های سنگینی تحمیل شود.

مورد‌های زیادی داریم مردم گلایمند هستند و حق هم دارند ولی اگر ما ترمیم هم کنیم در برخی نقاط سرقت اتفاق می‌افتد و باید در این مسیر همراهی‌های مردمی بیشتر شود، البته راه‌های جایگزینی ارتباطات مثل تلفن همراه در منطقه وجود دارد.

*حرف پایانی
از مجموعه گلستان ما که این گفتگو را ترتیب دادند تشکر می‌کنم و انتظار داریم همراهی مردم برای توسعه شبکه مخابرات فراهم شود، مخابرات یک دستگاه خدمت‌رسان و یک دستگاه درآمد هزینه‌ای است و باید مورد حمایت قرار گیرد که مسئولان استان نیز این رویه را در پیش گرفتند و تلاش ما این است جزء استان‌های پیشرو در توسعه استان باشیم.

شعار «گلستان سرزمین هوشمند» یک شعار کلیدی است که اگر تحقق پیدا کند قطعاً تحول آن را در زندگی خانواده‌ها می‌بینیم و این مسأله به بهبود سرانه درآمد خانواده‌ها کمک می‌کند.

انتهای خبر/۴۲۰۲

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.