1402-05-19 21:48
784
0
86038
یادداشت؛

نبض اتفاقات روز جامعه در دست خبرنگار است

عضو انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران گفت: نبض اتفاقات روز جامعه در دست خبرنگار است اما این جایگاه نزد مسئولان ناشناخته است.

به گزارش گلستان ما، محمدرضابهرامی در یادداشتی نوشت: بار دیگر ۱۷ مردادماه روز خبرنگار فرا رسیده است و تکاپویی جدی در ادارات و نهادها برای تجلیل و تقدیر از تلاش‌های شبانه روزی و نقش آفرین این قشر فرهیخته آغاز شده است. همه به طریقی سعی برآن دارند که به رسم همه ساله این روز را نکو بدارند و به نوعی با رفتار مناسب و اخلاق پسندیده، قدردان خبرنگاران و اصحاب رسانه باشند.  

اگرچه خبرنگاران این روز را قدردان شهید صارمی عزیز هستند که برگی از تقویم سراسر افتخار ایران اسلامی را مزین با نام ویاد آنها کرد تا خبرنگاران هم روزی و هم نامی و هم یادی از خود داشته باشند.

خبر و خبر رسانی، هویتی تعریف شده و یک ضرورت و جزء جدایی ناپذیر در زندگی بشر است و اهمیت این موضوع به حدی است که خداوند خبرآفرین، خود، پیامبران و امامان(ع) را در کتابهای آسمانی برای بیان اخبار فراخوانده است.  

نکته‌ شایسته اشاره این است که متاسفانه جایگاه خبرنگار با توجه به اهمیتی که باید داشته باشند در رسانه های ارتباط جمعی و همچنین نزد مسئولان ناشناخته مانده است. خبرنگاران و هم مسئولان برای جایگاه واقعی خبرنگاری آن چنان که باید ارزش قائل نیستند، نگاه برخی از رسانه‌ها از خبرنگاران به عنوان بازاریاب، برای گرفتن آگهی و اطلاعیه و خبرهای تعریف و تملق و ابراز تمجیدهای آنچنانی مسئولان است که این عملاً با حرفه و جوهره خبرنگاری در تضاد کامل است.

خبرنگار باید بدون حب و بغض و به دور از منافع شخصی و گروهی نسبت به انعکاس کامل اخبار اقدام نماید، البته باید دانست اخباری که تفسیر به رای و یا یک سویه و گزینشی منتشر شود جامعه را سردرگم می‌کند و مردم از اخبار بری می‌شوند.

و دیگر اینکه در تدوین اخبار، از آگاهی بخشی‌های غیرضروری به ویژه آن دسته از اطلاعاتی که برای مخاطب تازگی ندارد یا بدیهی است و باعث تطویل مطلب و درنتیجه خستگی مخاطب می‌شود برحذر باشد چراکه در شرایط رقابت رسانه‌ها، مخاطب را به سوی رسانه‌های دیگر سوق می‌دهد.  

خبرنگار باید توجه داشته باشد که اخبار را به موقع منتشر کند. خبری که به موقع انتشار نیابد، حتی اگر بهترین خبر هم که باشد جذابیتی ندارد و مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. البته اخباری هم که زودتر از همه منتشر می‌شوند چنانچه مقرون به صحت نباشند اعتبار خبرنگار و رسانه مربوطه را خدشه دار می‌کند. به همین دلیل لزوماً کار خبرنگاری در رشته‌های مختلف تخصصی شده است و در رسانه‌های حرفه‌ای، خبرنگار سیاسی و خبرنگار اجتماعی و… فقط در حوزه تخصصی خود خبر رسانی می‌کنند.

خبرنگار می‌بایست غفلت‌های گوناگون در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و تمام حوزه‌هایی که ساحت‌های معرفتی بشر با آن درگیر است را مورد توجه قرار داده و آن را به عنوان یک رویداد مهم برای جامعه معرفی کند.

شرایط کار خبرنگار ایجاب می‌کند در بطن جامعه حضور داشته باشد، نبض اتفاقات روز جامعه باید در دست او باشد، این امر خود امتیازی بزرگ برایش محسوب می‌شود.

خبرنگار مدافع حقوق مردم و تصویرگرِ روایات زندگی و تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و نقش موثر و مناسب آن در هر زمانی، غیرقابل انکار است. نقش مُثبت و منفی خبرنگار در ثبت و ضبط مشاهدات و تحولات و خبرسازی در موضوعات مختلف، خود حکایت غیرقابل انکار دیگری است. خبرنگار، جستجوگر، پژوهش گر، خطریاب، هدفمند، قانونمند و پُر سرعت و نکته بین است و همسو با فوریت و ضرورت، می‌اندیشد و همگام با ضرورت‌ها و فوریت‌های حرفه‌ای می‌نگارد و فرهنگ می‌سازد.

گاهی نقش اخبار تدوینی خبرنگار به اندازه‌ای جریان ساز می‌شود که ممکن است فرد و مسئولی را برای یک مدیریت صحیح و حساب شده و یا به ترسیم چشم انداز برنامه ریزی و در نهایت رسیدن به نتایج مهم آماده نماید و گاهی از فاجعه‌ای جلوگیری کند همانطور که در مسائل اخیر در بحث صف‌ها طولانی نان و… شاهد این اثربخشی خبر بودیم.  

خبرنگاران کسانی هستند که دلشان بیش از همه برای اسلام، انقلاب و نظامش می‌سوزد و از همین رو به دنبال بیان مسائل، نقاط ضعف و اشتباهات می‌گردد تا با ارائه بهترین راهکارها در رفع آنان، چاله‌های فقر، فساد، تبعیض، بی‌عدالتی و ظلم را که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید فرموده‌اند را شناسایی و پر کنند و امید به آینده و احساس آن را دوباره تجلی دهند.

خبرنگاران برای بهبود وضعیت استان و شهر باید از تخریب مسئولان خودداری کرده و به نقد صحیح و شفاف از عملکرد آنان بپردازند تا از ایجاد یاس و ناامیدی کاسته و در راستای بهبود اوضاع گام برداشته شود. اگرچه در مطبوعات و نشریات متاسفانه بخش نقد و تحلیل چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ اما سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها در اینجا نقش مهمتری برعهده دارند.

(ره) با کمال فروتنی و در نهایت خاکساری، از ذکر مداوم نام خویش، یا در صدر اخبار قرار گرفتن در صدا و سیما و دیگر رسانه های جمعی انتقاد و ابراز عدم رضایت نموده و اصل «مردم محوری» در صدا و سیما و دیگر رسانه های جمعی و گروهی را مورد تأکید قرار می دهد.

 ایشان همچنین معتقدند که در جمهوری اسلامی باید اخبار کشور برای عموم مردم که محرم راز انقلاب و کشورند، «صادقانه» بازگو شود و واقعیات همانطور که هست به مردم منعکس گردد، با رعایت کامل «صدق خبری». بالتبع این صداقت و راستی خبرها شامل مصاحبه هایی که با مردم و اقشار مختلف صورت می گیرد، نیز می شود. در اصل مصاحبه ها با مردم نباید حالت «اقرارگیری» از مردم باشد.

در کلام آخر روز خبرنگار را به تمام قشر جامعه ی خبری از جمله خبرنگاران در رسانه ملی (تلویزیون)، رادیو، روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، گاهنامه، نشریه، و سایت های خبری چه در سطح کشور و چه محلی تبریک می گویم و برای آنها موفقیت روز افزون را آرزو دارم و همچنین سپاس ویژه از مردم شریف مان که در این عرصه یاری گر این عزیزان بوده اند.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.