1400-12-26 10:24
795
0
79187
حقانیت در فضای مجازی قربانی شایعه و شائبه؛

جهاد تبیین باطل السحر اختاپوس رسانه‌های صهیونیستی

فضای مجازی نیاز به یک رهبر دارد که بتواند هم سطح سواد رسانه‌ای جامعه را ارتقاء دهد و هم سپه سالار میدان تحریف و تشویش اذغان عمومی باشد و جبهه مردمی انقلاب را در برابر هجمه دشمن هدایت کند.

به گزارش گلستان ما-داود خاندوزی؛ امروز تکذیبه خبر‌های جعلی در فضای مجازی دیگر به بخشی از ارزش‌های خبری جراید تبدیل شده است، گاهی‌ فضای مجازی از کاه کوهی می‌سازد که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌گردد و باعث رعب و وحشت می‌شود و یا احساسات مردم را بر می‌انگیزد، از حضور ۵ هزار نیروی امنیتی چین در ایران تا شکستن سنگ قبر شجریان، از فرار رئیس جمهور اوکراین تا تیراندازی در ایذه این شایعات نشان می‌دهد که فضای مجازی کمیتش لنگ می‌زند.

از سویی دیگر گاهی کارشناسان و اهالی فن هم که می‌خواهند به این شایعات پاسخ دهند به دلیل باور‌پذیری بیشتر این شایعات مورد هجمه کاربران قرار می‌گیرند و صدای حقیقت در نطفه کلام و بیان خفه می‌شود چرا که مردم آن چیزی را باور می‌کنند که در فضای مجازی از افراد گوناگون و حتی معتمد شنید می‌شود.

قصه از آنجا غم انگیز‌تر می‌شود که وقتی رسانه‌های معاند به نظام نیز با بهره‌گیری از این احساسات مردمی که از لایه‌های دروغ و تحریف به وجود آمده جانب افراد ساده لوح را می‌گیرند که این مسائل را باور دارند و می‌گویند نوبت شماست که روایت خود را بیان کنید، این مسأله باعث شده که در بین واقعیت و شایعه و در بین حقیقت و باطل شکاف عمیقی به وجود بیاید که گاهی دو انسان بالغ و تحصیل کرده حاضر نشوند که با یکدیگر مناظره کنند و حرف هم را بشنوند.

این مسائل اهمیت جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری بیان کردند را در فضای مجازی نشان می‌دهد، شاید هم دیر است که بخواهیم در این مسیر گام برداریم، چرا که بسیاری از افکار‌های جامعه با شبکه گسترده صهیونیست بین‌الملل در ایران سقوط کرده است و ما که باید جهاد دفاعی را پیشه بگیریم هنوز در جهاد ابتدایی و فراخوان برای مقابله با توطئه دشمن در فضای مجازی مانده‌ایم.

بر این زخم‌ها نیز انشقاق بین جبهه‌های انقلابی و رسانه‌ای که می‌خواهند دایه دار آرمان‌های انقلاب باشند نمک می‌پاشد و این مسأله نشان می‌دهد که فضای مجازی نیاز به یک رهبر دارد که بتواند هم سطح سواد رسانه‌ای جامعه را ارتقاء دهد و هم سپهسالار میدان تحریف و تشویش اذغان عمومی باشد و جبهه مردمی انقلاب را در برابر هجمه دشمن هدایت کند.

موضوع مهمی که شاید باعث نشده همچون دفاع مقدس جبهه گسترده‌ای در برابر عقاید کفر و ظلم در فضای مجازی به وجود بیاید این است که برخی می‌گویند که ما دشمن فرضی برای خود ساخته‌ایم و یا وجود دشمن را در صفوف فشرده مدافعان انقلاب اسلامی باور ندارند و لذا ترکش‌های این تبلیغات مسموم به تدریج باعث بی‌انگیزگی فعالان اجتماعی و دلسردی آن‌ها و حتی گوشه‌گیری و کنارگیری آن‌ها شده است.

باید همه بپذیریم که وقتی مقام معظم رهبری از جهاد تبیین یاد می‌کند یعنی دشمن در بین ما است و در نخستین گام این مبارزه باید جهاد نفس داشته باشیم چرا که شاید به واسطه بیان حقیقت زیان‌هایی متوجه ما شود از ریختن آبرو تا زیان‌های مالی که به واسطه کوهی از شایعه و شائبه به وجود آمده است.

از سویی دیگر همانطور که در دیدگاه مسلمانان جهاد اسلامی دارای اهدافی مانند براندازی عقاید کفر، مبارزه با دشمنان دین و دین گریز، پاسداری از نظام اسلامی و دفاع از مرز‌ها است و از نگر‌ایشان این اهداف موجب برتری این نوع جنگ نسبت به دیگر جنگ‌ها می‌شود باید در جهاد تبیین نیز با چنین اهداف و آرمان‌هایی گام برداریم و در این راستا و ضرورت جهاد تبیین در فضای مجازی نخبگان این بخش گرد هم آمدند.

تلاش شبکه اختاپوس رسانه‌های صهیونیستی از فضای مجازی برای پیروزی جنگ روایت‌ها

یکی از کارشناسان سیاسی در این زمینه می‌گوید: کسی پیروز جنگ فضای مجازی است که روایت خود را به گونه‌ای انجام دهد که مورد پذیرش جامعه باشد، مجموعه جریان‌های معاند در فضای مجازی که آفند انجام می‌دهند مطلبی را از رسانه‌های داخلی دریافت می‌کنند و علیه ما استفاده می‌کنند، این مسأله باعث ذهنیت و اختلال ادارکی از آن تولید محتوا می‌شود.

حسن بیارجمندی معتقد است که کسانی فکر می‌کنند در جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها بدون آنکه حضور ملموسی داشته باشند پیروز خواهند بود سخت در اشتباه هستند، کنشگران فعالان فضای مجازی برای جهاد تبیین نیاز به مهمات هوشمند دارند و باید برای جهاد تبیین آموزش‌های لازم برای جنگ روایت‌ها بیینند.

وی متذکر شد: در حوزه جهاد تبیین قائل به کمیت نیستم و باید به کیفیت توجه شود و یک اقلیت خلاق می‌توانند پیروز روایت‌ها باشند، سردار سلیمانی در جبهه سوریه و عراق یک گروه اقلیت بود ولی حضور وی در این نبرد‌ها حامل پیام پیروزی بود چون که این باور ایجاد شده بود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شبکه اختاپوسی رسانه صهیونستی از فضای اینستاگرام، یوتیوب و غیره استفاده می‌کنند تا پیروز جنگ روایت‌ها شود و باید بتوانیم در برابر این پروپاگاندا بیستیم و لازمه آن این است که اشرافیت کامل در این خصوص داشته باشیم.

بهره‌گیری از ظرفیت همه اقشار مختلف جامعه در جهاد تبیین

سید پیام حسینی مشاور استاندار در فضای مجازی نیز معتقد است که مقام معظم رهبری رسانه‌ها را خط نخست جهاد تبیین دانستند و رسانه‌ها نقش اساسی دارند و یکی از نکاتی که کم کاری ما را نشان می‌دهد این است که بسیاری از افراد هنوز متوجه نشدند که جهاد تبیین چگونه اجرایی می‌شود.

حسینی ابراز داشت: جهاد تبیین بنا است اقشار مختلف جامعه را در بر بگیرد و همه اقشار مردم باید پای کار باشند تا بتوانیم در این قسمت قدم برداریم.

وی معتقد است: اخبار منفی از سوی رسانه‌ها برای مردم باور پذیرتر شده و رسانه‌ها به این مسأله رسیدند و خبرهای‌امید آفرین و مثبت در سربلندی پذیرش افکار و عقاید مردم قرار گرفته است به گونه‌ای که برخی خبر‌های خوب و حتی برخی از آمار‌ها و اطلاعات بازنشر داده نمی‌شود.

ضرورت ایجاد کارگروه جهاد تبیین در فضای مجازی

رضا روشنی نیز معتقد است که مقام معظم رهبری می‌فرماید که جهاد تبیین نیازمند هشتگ و همایش نیست و منظور معظم‌له این است که جهاد تبیین مردم میدان می‌خواهد که بتواند توطئه‌های دشمن را خنثی کند و شبهه زدایی داشته باشد.

مسئول فضای مجازی بسیج گلستان ادامه داد: پاسخ به شبهات دینی و فعالیت‌های اجتماعی و روشنگرایی در زمینه سلامت مردم از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

روشنی یادآور شد: بنا به تأکید مقام معظم رهبری رسانه‌ها در جهاد تبیین در درجه نخست خود مسئول هستند و رهبر معظم دشمن از دیکتاتوری رسانه‌ای برای بزرگنمایی مشکلات حداکثر استفاده می‌کند و این واقعیت تلخی است که جهاد تبیین را به دوش همه ما می‌گذارد.

سید موسی حسینی، جانشین فرمانده سپاه نینوا استان گلستان نیز می‌گوید:‌امیدواریم بتوانیم انسجام و همگرایی در فضای مجازی برای جهاد تبیین ایجاد شود، شهدا در جنگ سخت با خون خود عهده نامه خون می‌نوشتند تا آخرین نفس کنار هم باشند و این نشانه اوج همگرایی ایثارگران ما در دفاع مقدس در جنگ سخت بود.

جانشین فرمانده سپاه نینوا استان گلستان ابراز داشت: اوج اتحاد خود را شهدا و ایثارگران ما در دوران دفاع مقدس نشان دادند و در فضای مجازی و جبهه انقلاب اسلامی هنوز به این هم افزایی نرسیدیم، باید دلخوری‌ها را در جریان جبهه انقلاب برطرف کنیم و بتوانیم این کارگاهی برای این مسائل شکل بگیرد.

حسینی بیان کرد: در جهاد تبیین باید تمرکز ما به قشر جوان و نوجوان باشد، در این بخش شناسایی ظرفیت جدید و شبکه‌سازی مورد توجه است.

به نظر بسیاری از کارشناسان فضای مجازی بستری مناسب برای جهاد تبیین است و همانطور که این بستر فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد از مولفه‌ها و دستاوردهای نظام دفاع کنیم این فرصت را نیز برای دشمنان ما فراهم کرده که عقاید پلید و اندیشه‌های شوم خود را به ویژه در قشر جوان و نوجوان نهادینه کنند.

قطعا اگر در مسیر جهاد تبیین کوتاهی کنیم زمانی به خود می‌آییم که دشمن ذهن‌های جامعه ما را محصور کرده و ابتکار عمل را در دست گرفته است و این مسئله بستر ساز آشوب و فتنه در کشور خواهد شد.

 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.