1398-12-10 14:11
938
0
67676

منتخب مردم گرگان ‌در مجلس یازدهم: مردم امید زیادی به مجلس یازدهم بسته‌اند / ‌مردم باید از آرای نمایندگان مطلع شوند

منتخب مردم گرگان ‌در مجلس یازدهم با بیان اینکه مردم برای حل مشکلات‌شان امید زیادی به مجلس آینده بسته‌اند، گفت: اگر نتوانیم در این دوره امید مردم را ارتقا دهیم در آینده با چالش جدی مواجه خواهیم شد.

به گزارش گلستان ما، غلامرضا منتظری منتخب مردم گرگان ‌در مجلس یازدهم با تأکید بر پایبندی بر عهد و پیمانی که پیش از انتخابات با مردم بست، اظهارداشت: اگر عهدشکنی وجود داشته باشد امید و اعتمادی در مردم باقی نمی‌ماند. نخستین و مهم‌ترین شرط امانتداری، پایبندی به عهد و پیمانی است که با مردم بسته‌ایم. خوشبختانه پیش از انتخابات و در ایام تبلیغات انتخاباتی هیچ وعده‌ای به مردم ندادم که خارج از حوزه کاری یک نماینده مجلس باشد. وقتی نماینده یا فلان مسئول به مردم قول می‌دهد و نسبت به آن پایبند نیست، دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و آنان شکل خواهد گرفت. من به کسی قول ندادم که فرزندت را سر کار می‌برم یا فلان کار را برای شخصی انجام می‌دهم اما با مردم قرارهایی گذاشتم که به همه آنها وفادار خواهم بود. یکی از قول‌هایی که به مردم دادم ایجاد زمینه ارتباط آسان مردم با دفتر نماینده است که مدل خاصی را برایش تعریف کردیم که بعد از کنترل و فروکش کردن بیماری کرونا، دوباره در مساجد شهرها و روستاها حضور پیدا کرده و آن را برای مردم تبیین می‌کنم. یکی از مواردی که برآن تأکید دارم انتخاب یک نماینده از هر روستا برای ارتباط با دفتر نماینده مجلس است تا مسائل و مشکلات خود را بازگو و پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه مردم برای حل مشکلات‌شان امید زیادی به مجلس یازدهم بسته‌اند، گفت: اگر نتوانیم در این دوره امید مردم را ارتقا دهیم در آینده با چالش جدی مواجه خواهیم شد. مردم سهم خود را ادا کردند و حالا دیگر نوبت شکل‌گیری مجلس و بعد از آن دولتی انقلابی، کارآمد و جوان است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی و معیشتی گریبان مردم را گرفته است، بیان داشت: برای حل معضلات و مشکلات اقتصادی هرکدام از منتخبان مردم باید بر روی چند مسئله اساسی و اولویت دار و زیربنایی در حوزه‌های انتخابیه خود تمرکز کنند. این موارد باید به گونه‌ای باشد که تحقق آنها سبب رونق تولید، اشتغال و کارآفرینی و بهبود معیشت مردم شود. باید از انجام کارهای دم دستی بپرهیزیم در غیر اینصورت پس از 4 سال چیزی برای عرضه به مردم نخواهیم داشت.

وی یکی از طرح‌های ابتکاری را راه‌اندازی میز خدمت و پیشرفت در شهرها و روستاهای حوزه انتخابیه عنوان کرد و افزود: هدف از اقدامات و برنامه‌هایی که قرار است در این قالب پیگیری شود، حل مشکلات معیشتی و رفاه اقتصادی مردم منطقه خواهد بود. برهمین اساس اولویت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر منطقه را مشخص خواهیم کرد و براساس آن به دنبال ارائه راهکار خواهیم بود. برای نمونه مهم‌ترین مسئله منطقه محروم وشمگیر، کمبود آب برای بخش کشاورزی است. این امر سبب شده تا بسیاری از اراضی حاصلخیز این منطقه به دیمزار تبدیل شود و زنان زیادی برای کارگری به استان‌های همجوار بروند. اگر بتوانیم مشکلات مربوط به سد وشمگیر و علاج بخشی آن، تأمین حقابه کشاورزان پایین دست و غیره را برطرف کنیم، حتما رونق اقتصادی را در این منطقه شاهد خواهیم بود. برای سایر مناطق حوزه انتخابیه هم چنین برنامه‌ای در دستور کار قرار دارد و در سطح کلان هم به نظر می‌رسد این ایده بتواند بخش زیادی از گرفتاری‌های مردم را برطرف کند.

منتظری مجتمع نیمه کاره پتروشیمی را به استخوانی در گلوی مردم گلستان تشبیه کرد و گفت: حدود 15 سال است که ساخت این پروژه شروع شده اما خیلی‌ها به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند. وقتی این پروژه کلنگ‌زنی شد حتما توجیه اقتصادی داشت. گناه مردمی که در این پروژه سرمایه‌گذاری کردند چیست که پس از سال‌ها همچنان بلاتکلیف هستند. پروژه‌ای که بهره‌برداری از آن دست کم برای 3 هزار نفر شغل ایجاد می‌کند. منطقه آزاد تجاری اینچه برون، استفاده حداکثری از ظرفیت ریلی اینچه برون به ترکمنستان و غیره بخشی از اقدامات اولویت‌دار برای حل مشکلات اقتصادی مردم است.

وی جمع‌آوری ایده‌های و نگاه‌های خلاقانه در حوزه اشتغال و کارآفرینی را از دیگر برنامه‌ها برای حل مشکلات اقتصادی در حوزه انتخابیه و استان اعلام کرد و افزود: فراخوانی برای جمع‌آوری ایده‌های خلاقانه در زمینه اشتغال و کارآفرینی با موضوعات مختلف فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و غیره خواهیم داد. از طرفی باید بانک اطلاعاتی از فارغ‌التحصیلان بیکار هر منطقه را هم تهیه کنیم تا بتوانیم براساس این شاخص‌ها سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت اشتغال و رونق تولید هدایت کنیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم تأکید کرد: مشکلات مردم تنها با روحیه جهادی حل خواهدشد و همه منتخبان مردم باید اینگونه تصور کنند که خداوند فقط برای 4 سال توفیق خدمت به آنان داده و تا می‌توانند برای اشتغال، تولید و بهبود وضعیت معیشتی مردم کار کنند. در کنار این موارد انسجام مجمع نمایندگان در استان‌ها از جمله گلستان می‌تواند سبب انجام کارهای بزرگی در منطقه شود.

وی درباره اهمیت نقش و جایگاه مجلس به ویژه در حوزه نظارتی خاطرنشان کرد: ترکیب مجلس یازدهم امیدوارکننده است و راه یافتگان بارسنگین مسئولیت را باید جدی‌تر از قبل بر شانه‌های خود احساس کنند. باید بپذیریم اگر کار و تلاش نکنیم ضریب امیدواری مردم را نمی‌توانیم افزایش دهیم؛ بنابراین باید عزم را برای امیدبخشی جزم کنیم زیرا بدون این مولفه، منویات مقام معظم رهبری در گام دوم تحقق پیدا نخواهد کرد. مجلس یازدهم باید تلاش کند با همکاری بخش دولتی و اجرای زمینه تحقق انتظارات و تأمین نیازهای اساسی مردم را فراهم کند. نمایندگان باید برای موضوعاتی که به مردم قول پیگیری آنها را می‌دهند باید روزشمار داشته باشند تا مردم در جریان اقدامات آنان قرار بگیرند. مردم از شعار دادن‌ها خسته شده‌اند و باید گزارش عملکردها را به مردم بدهیم.

منتظری یکی از موضوعات مهم در مجلس یازدهم را تأکید بر اصل شفافیت عنوان کرد و افزود: نمایندگان منتخب و وکیل مردم هستند بنابراین محرم و نامحرمی وجود ندارد. به شفافیت در آرا و مواضع نمایندگان اعتقاد دارم مگر اینکه مصالح نظام در میان باشد که به طور قطع مردم هم حاضر نخواهند بود در این موارد، برخی چیزها از تریبون عمومی منعکس شود. نماینده نباید ترسی از اینکه با پشتوانه کارشناسی نظر و رأیش را درباره یک لایحه، ایده یا طرح بیان کند، داشته باشد. اگر گاهی برخی افراد از شفافیت آرا گریزان هستند یا بخاطر ضعف اطلاعات آنان بوده یا پای برخی قرارها در میان است. گاهی همین قرارها، نمایندگان را سازشکار می‌کند؛ برخی وعده‌ها هم ممکن است سبب لغزش نماینده شوند که اینجا پاک دستی افراد هم موضوع مهمی است. با اینحال به نظر می‌رسد جو قالب مجلس یازدهم با طرح شفافیت آرا همراهی داشته باشد.

وی با تأکید براینکه نمایندگان مجلس یازدهم باید مطالبه‌گری را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند، اظهارداشت: نمایندگان باید از ظرفیت نظارتی خود بیشتر از گذشته استفاده کنند. زمانی که نماینده‌ای ببیند از ارزش‌ها، اصول و قوانین تخطی شده نباید سکوت کند بلکه به عنوان نخستین مطالبه‌گر باید دست به افشاگری بزند. موضوع دیگری که ممکن است برای نمایندگان چالش ایجاد کند دخالت در عزل و نصب‌هاست. این کار براساس قانون برعهده وزرا و استانداران است اما نماینده به عنوان منتخب و وکیل مردم حتما باید طرف مشورت قرار بگیرد. ضمن اینکه این اقدام هم ناظر بر نقش نظارتی نمایندگان مجلس خواهد بود و باید با تکیه براصل شایسته سالاری و نه بر مبنای قومیت، تعصب و سلیقه سیاسی باشد. نماینده باید بداند در معرض آسیب‌های مختلفی قرار می‌گیرد که اگر مراقبت وجود نداشته باشد ممکن است به دام مسائل مالی و جاه طلبی و غیره گرفتار شود.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا مجلس یازدهم با بیان اینکه منابع و ظرفیت‌های اقتصادی بیشماری در استان‌ها از جمله گلستان وجود دارد، گفت: به رغم همه فرصت‌ها و نعمت‌هایی که در این استان وجود دارد با شرایط مطلوب اقتصادی فاصله زیادی داریم. بخشی از این مشکل به عدم نگاه برخی مسئولان به اسناد بالادستی و نداشتن برش‌های استانی برمی‌گردد. ما سند چشم انداز 1404 را در دستور کار داریم باید سهم هر بخشی از استان از این سند مشخص و برای تحقق آن نقشه راه تعریف شود. مدیران هم باید براساس تحقق اهداف سندهای بالادستی ارزیابی شوند. متأسفانه به رغم اینکه افق پیشرفت و توسعه در استان تعیین شده اما ریل‌گذاری درستی برای رسیدن مقصد تعریف نشده است و همین مسئله سبب پراکنده‌کاری شد.

وی انقلابی بودن و ولایتمداری را فصل مشترک بسیاری از نمایندگان دوره یازدهم برشمرد و افزود: دستکم در چند دوره اخیر مجلسی در این تراز شکل نگرفته بود و این فصل مشترک افراد را از نظر بینش و افق به هم نزدیک‌تر می‌کند. روحیه جهادی امتیاز خوبی است که اغلب نمایندگان این دوره تا جایی که شناخت دارم از آن برخوردار هستند. من به آینده این مجلس خوشبین هستم؛ هرچند انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها هم نقش زیادی دارد؛ بهرحال باید ظرفیت‌ها را خوب به هم گره بزنیم تا مردم را نسبت به آینده امیدوارتر کنیم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : تسنیم

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.