1403-04-19 08:52
200
0
90637
گلستان سیاه‌پوش حسین (ع) شد؛

محرم دانشگاهی برای انسان‌سازی

علما و امامان جمعه استان گلستان محرم را دانشگاه انسان‌ساز دانستند و تأکید کردند که نباید سوگواره‌ها و عزاداری‌ها را به‌روز تاسوعا و عاشورای حسینی محدود کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ یک هزار و ۴۰۰ سال است که تاریخ برای ما هر سال با آغاز محرم تکرار می‌شود، شاید حسین (ع) در کربلا اربا اربا شد تا مؤمنان در سوادی سیم و زر و قدرت دین و ایمانشان را نفروشند.

این تکرارهای تاریخ و درس‌های عاشورا باعث شد که امروز در برابر بیماری جاه‌طلبان زمانه مسلمانان با دوز بالای مقاومت و حتی شهادت از پا نیفتند، نمونه‌اش جنگ مردم بی‌دفاع فلسطین با صهیونیست است، جنازه‌های کودکان و پیکر ساختمان‌هایی که در برابر گلوله‌های خمپاره و تانک و موشک ایستادند.

به‌واسطه این حماسه ماندگار تاریخ است که امروز بسیاری از دلدادگان حسینی پیرو مکتب فاطمه (س) هستم، بانویی که در راه ولایت نماند، امروز جوانان حزب‌الله پیرو مکتبی هستند که زینبش پس از واقعاً کربلا فرمود «ما رایت الا جمیلا».

جوانان خط خمینی امروز جان می‎دهم عزت می‎خرم، نه زمین بدهم زمان! الگوی جوانان حسینی عباس (ع) است که یک‌تنه به قلب دشمن می‌زنم؛ اما مرام‌نامه‌ای با کفر نمی‎بندد.

مراسم‌های سوگواره حسینی و خیمه‌های عزا امسال نیز مانند سال‌های گذشته برپا است، فضای استان گلستان سیاه‌پوش شده و نشان می‌دهد مردم عزادار حسین (ع) هستند.

اجرای بیش از ۴۰ برنامه شاخص در ماه محرم

بنا به گفته حجت‌الاسلام عباس گرزین در ایام ماه محرم ۴۰ محور شاخص و عنوان شاخص برنامه‌ریزی‌شده و شعار محوری امسال «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» در نظر گرفته شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان ادامه داد: در سطح استان گلستان بیش از یک هزار و ۵۰۰ هیات ثبت شده رسمی در حال فعالیت است و ما برای‌آنکه بتوانیم از بستر ماه محرم در مسیر ترویج گفتمان دین و اسلام بهره بجوییم بیش از ۶۰۰ مبلغ و مبالغه را به سراسر استان در راستای تبیین دستاوردهای مقاومت و نشر معارف اسلامی اعزام کردیم.

گرزین بیان کرد: دسته‌روی و زنجیرزنی روز عاشورا و تاسوعا، همایش شیرخوارگان حسینی، همایش مادران قاسم پرور و همایش «احلی من عسل» و غیره از جمله برنامه‌های محوری است که در دهه نخست محروم در نظر گرفته شده است.

عاشورا بزرگ‌ترین مدرسه و دانشگاه انسان‌ساز

حجت‌الاسلام نجفعلی قاسمی، امام‌جمعه کلاله گریزی به درس‌های عاشورا زد و عاشورا و حماسه ماندگار کربلا را بزرگ‌ترین مدرسه و دانشگاه انسان‌سازی برشمرد.

وی افزود: این دانشگاه حسینی دارای کلاس‌های متعدد است، باید در همه کلاس‌های آن شرکت کرد، نهضت عاشورا حاوی پیام‌ها، عبرت‌ها و درس‌های زیبایی است، شناخت این وظایف و عمل به‌موقع وظیفه ما است.

قاسمی بیان کرد: علاوه بر شور حسینی باید به شعور حسینی نیز در سوگواره‌ها و عزاداری‌ها اهتمام داشته باشیم و باید از فضای محرم به‌عنوان یک فرصت انسان‌سازی بهره گرفت.

عزاداری حسینی را نباید تنها در تاسوعا و عاشورا خلاصه کنیم

امام‌جمعه گنبدکاووس نیز با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: برگزاری محافل حسینی فقط در درون خانه‌ها کفایت نمی‌کند و باید شاهد بروز و ظهور بیشتر فعالیت هیات عزاداری در خیابان‌ها، مساجد و حوزه‌های علمیه باشیم.

حجت‌الاسلام محمود ترابی گفت: مراسم عزاداری ماه محرم را نباید مختص به روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بدانیم و لذا از هیات‌ها می‌خواهیم در کنار روحانیت با برنامه‌ریزی مناسب مردم را به حضور پرشور در مراسم عزاداری در طول این ماه دعوت کنند.

وی افزود: امروز مردم منطقه از عاشورا درس مقاومت می‌گیرند و شاهد آن هستیم که با تاسی از راه نورانی حسینی جبهه مقاومت در صلابت قرار دارد.

امام‌جمعه گنبدکاووس با اشاره به تحولات سرزمین‌های اشغالی یادآور شد: از ۱۵ مهر سال گذشته تاکنون مردم غزه ۳۸ هزار شهید در راه مقاومت علیه رژیم غاصب صهیونیستی تقدیم کردند که به برکت خون این شهدا شاهد خلع سلاح و رفتن آبروی دشمنان در رأس آنها آمریکا و صهیونیسم هستیم.

ضرورت ترویج امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر

حجت‌الاسلام نادعلی رضانژاد، امام‌جمعه شهرستان گالیکش نیز به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در این ایام تأکید کرد و گفت: در چنین روزهایی شاهد واقعه مسجد گوهرشاد و جنایات رضاشاه پهلوی و به‌شهادت‌رساندن تعدادی از زائرانی رضوی بودیم و نباید اجازه دهیم این خون‌ها پایمال شود.

رضانژاد یادآور شد: حجاب از ضروریات و واجبات دین است و علاوه‌برآن حجاب به زن ارزش و بها می‌دهد و ما باید مراقب همه نقشه‌های دشمنان همچنین تهاجم فرهنگی باشیم.

امام‌جمعه گالیکش بیان کرد: آنچه در ایام عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان مهم است این است که بیرق و پرچم اباعبدالله الحسین را برافراشته کنیم و در راستای قیام امام حسین (علیه‌السلام) بصیرت افزایی و معرفت افزایی کنیم.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.