1403-04-12 17:47
390
0
90564
یادداشت؛

«قلم» انسان‌ساز است حرمت نگه داریم

علی منصوری در یادداشتی نوشت: امروز صفحه کاغذی تبدیل به رسانه دیجیتالی در دسترس همه ملت‌ها شده است و اثرگذاری آن بر افکار جامعه کمتر از یک دقیقه اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، علی منصوری در یادداشتی به مناسبت روز قلم نوشت: قلم، بیانگر تعمیق و شرافت و قداست است.

انسان دارای دو گونه بیان است بیان قلم و بیان زبان، در بیان زبان و نقل قول و روایت‌ها اگر مکتوب نشود درگذر زمان امکان تغییر و انحراف در آن است لکن آثار قلم، سال‌های متمادی باقی می‌ماند.

قلم ترجمان فکر و هنر و اندیشه است؛ قلم پرده‌گشای راز آفرینش است. قلم هدایتگر عقلها و مغزهاست. سوگند خداوند به نام قلم مبین عظمت قلم است: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند.»

ارزش قلم به اندازه‌ای با عظمت است که رسول اکرم(ص) در صدر اسلام، پس از پایان بعضی از جنگ‌ها، دستور می‌فرمود؛ اسیرانی که به ده نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن بیاموزند، آزاد شوند. این عمل در جامعه بدوی آن زمان، زیباترین و مؤثرترین پیام برای ارزش‌گذاری به جایگاه قلم و علم بود.

یکی از موثرترین علت مانایی دانش و آگاهی بشر در تاریخ، به برکت قلم بوده و است. قلم اگرچه در دست نویسند کوچک است اما تحول‌آفرین و پیش‌برنده ایده‌ها و تغییردهنده افکار اجتماعی است.

تحولات فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوسیله نگارش رخ داده و می‌دهد. خالق جهان خود را این گونه معرفی می‌کند: «الَّذی عَلَمَ بِالْقَلَمِ؛ آن که با قلم آموخت.» و رسول اعظم(ص) فرمود: به درستی نخستین چیزی که خداوند آفرید، قلم بود؛ پس به او فرمان داد بنویس! و او آنچه را بود و تا روز قیامت خواهد بود، نوشت».

ای قلم هستی بسی زیبا گهر
برگرفته علم از تو بال و پر
هیچ می‌دانی که والایی قلم
چون خدا بر نام تو خورده قسم

سه ویژگی مثبت برای مانایی آثر وجود دارد که هر انسان خردمندی را ملزم به نگارش می‌کند.

۱- ماندگاری قلم، سخن فرار می‌کند و نوشته باقی می‌ماند. امیر مؤمنان علی(ع) در سخن جالبی می‌فرماید: «دانش را با نوشتن در بند کنید» تا باقی بماند و از کفتان نرود.

۲- ارزش قلم در نزد اسلام ((مِداد العلماء أفضل من دماء الشّهداء))؛ مرکّب قلم دانشمندان از خون شهیدان برتر است».  

۳- مسئولی‌ پذیری در قبال قلم و اثرگذاری مثبت و منفی قلم در بعد مادی و معنوی و سرنوشت‌ساز بودن آن در جامعه. حضرت امام خمینی(ره) درباره اثرگذاری اهل قلم فرمودند: «آن قدری که بشر از قلم‌های صحیح نفع برده است، از چیز دیگر نبرده است، و آن قدر که ضرر کشیده است، از چیزهای دیگر نبرده است. قلم‌ها و بیان‌ها با مغزهای مردم رابطه دارند. اگر قلم‌ها و بیان‌ها و علم‌ها و تعلیم‌ها و آموزش‌ها برای خدا باشد، مغزها را الهی تربیت می‌کنند».

و مقام معظم رهبری درباره قلم می‌فرمایند: کسی که قلم به دست می‌گیرد، باید: تقوا، صداقت، عفاف، انصاف نسبت به دیگران؛ جزو طبیعت ثانوی‌اش بشود. نباید عده‌ای با قلم، بیان و مطبوعات و عده‌ای هم با اِبراز مخالفت با فلانی، فضا را آلوده کنند.

امروز جامعه غرب با همین حربه به مصاف بنیان‌های فکری جوامع اسلامی آمده است. جنگ اداراکی وشناختی با کمک ابزار رسانه‌ای توانسته فرهنگ غرب را مورد پذیرش بخشی از جوامع اسلامی قراردهد.

امروز صفحه نگارش با قلم به میزان داده‌های فضای مجازی است، امروز صفحه کاغذی تبدیل به رسانه دیجیتالی در دسترس همه ملت‌ها گردیده است و اثرگذاری آن بر افکار جامعه کمتر از یک دقیقه است. لذا به همین تناسب اثرات تخریبی و اثرات آگاهی بخشی مثبت و منفی آن بیش از هر زمان دیگر است.

امروز تمام داده‌های علمی، هنری و راهبردهای فرهنگی برای تغییر؛ به گونه‌ای است که اگر متولیان امر برنامه نداشته باشند اثرات تخریبی آن از بمب اتم هم بیشتر است چون بمب جان می‌گیرد و این رسانه در دست همگان روح را تسخیر می‌کند.

حضرت امام خمینی(ره) می‌فرماید: ضررهای رسانه‌های گروهی از خرابی‌های توپ و تانک‌ها و سلاح‌های مخرب بالاتر و بدتر است، چه که ضررهای سلاح‌ها گذر است و ضررهای فرهنگی باقی و به نسل‌های بعد انتقال پیدا می‌کند.

مقام معظم رهبری در باره تغییرات فرهنگی می‌فرمایند: نمی‌شود ما میدان را رها کنیم تا دیگران هر کاری که می‌خواهند، بکنند. امروز همان کسانی که ادعای آزادی می‌کنند و دم از لیبرال بودن می‌زنند، پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین و ظریفترین شیوة کنترل را بر روی فرهنگ کشورهای خودشان، بلکه سراسر دنیا، اعمال می‌کنند و سعی دارند که فرهنگ خود را به کشورهای دیگر منتقل و تزریق کنند. (سال ۱۳۸۲)

اگر بپذیریم که فرهنگ زائیده قلم است و قلم می‌تواند انسان مسئول و تاریخ‌ساز تربیت کند به حکم عقل باید تدبیری برای ارزش‌گذاری داده‌های آن داشت.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.