1400-06-16 12:41
1127
0
76036
نخستین خان شهردار جدید در بافت تاریخی:

فاضلاب؛ تهدید دیگر بر چالش های بافت تاریخی گرگان

چاه های فاضلاب در بافت تاریخی گرگان این گنجینه با ارزش را تهدید می کند و هنوز از اجرای سیستم جمع آوری فاضلاب خبری نیست.

به گزارش گلستان ما،تقریبا ۱۵۰ هکتار بافت با ارزش تاریخی در شهر گرگان وجود دارد که نمایان گر تاریخ و تمدن مردم شهر دارالمومنین است.

بسیاری از این نقاط برای مردم این شهر خاطر انگیز و فراموش نشدنی است، اکثر مسافرانی که در گرگان اقامت داشتند عکس های زیبا و فراموش نشدنی از بافت های تاریخی گرگان ثبت و در قاب خاطرات خود به یادگار گذاشتند.

اما این بافت با ارزش و تاریخی در شهر گرگان گاهی به واسطه بی توجهی رو به فرسایش و نابودی قرار می گیرد، گرچه در سال های اخیر اقدامات خوبی در حوزه بازآفرینی شهری و مرمت خانه های تاریخی در گرگان اتفاق افتاده اما از یک سو سرعت این اقدامات به دلیل محدودیت های اعتباری کم است و از سویی دیگر نیز ضرورت حفظ این گنجینه با ارزش برای بسیاری از مسئولان استان هنوز تبیین نشده است.

یکی از مخاطراتی که این روزها بافت تاریخی را تهدید می کند بحث چاه های فاضلاب شهری است، با توجه به اینکه به دلیل گذر زمان این منطقه دچار انباشت و رسوبات خاکی شده حفر چاه های فاضلاب در این منطقه  می تواند بخشی از این آثار با ارزش تاریخی را از بین ببرد.

با پیگیری های انجام شده مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان این قول را دادند که در روزهای آینده برای اجرای فاضلاب شهری و مخاطراتی که این چاه های فاضلاب به همراه می آورد مکاتباتی را با مسئولان ذی ربط داشته باشند.

همچنین پیگیری های ما نشان می دهد که سیستم جمع آوری فاضلاب شهری در حاشیه این بافت تاریخی وجود دارد و عدم اجرای این پروژه در بافت تاریخی گرگان به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاهی و همچنین کمبود اعتبارات برای اجرای چنین پروژه ای است وگرنه به گفته مسئولان آب و فاضلاب تنها در ۶ ماه آینده اجرای چنین پروژه ای امکان پذیر است.

البته روند اجرای پروژه فاضلاب شهری در گرگان بسیار کند پیش می رود و تقاضاهای زیادی نیز از سوی مردم برای اجرای این طرح مطرح است.

بنا به گفته بهزاد هرمزی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان عملیات اجرایی طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب گرگان از سال ۸۲ آغاز شده و  از ۴۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب گرگان حدود ۳۰۰ کیلومتر آن تاکنون اجرایی شده است.

تقریبا از ۷۷ هزار مشترک شرکت آب و فاضلاب در شهر گرگان تنها ۱۸ هزار مشترک از سیستم جمع آوری فاضلاب بهره مند هستند.

از سویی دیگر رئیس شورای شهر گرگان در پیگیری ما به این موضوع تاکید کردند که این همراهی قطعا از سوی شورای شهر گرگان و شهرداری برای اجرا شدن سیستم جمع آوری فاضلاب در بافت تاریخی گرگان وجود دارد.

به نظر می رسد برای تحقق این مسئله یک همت جمعی نیز از سوی نمایندگان شهر گرگان نیز باید به وجود بیاید چرا که اجرای سیستم جمع آوری فاضلاب شهری مستلزم هزینه های زیادی است که بخشی از آن باید از طریق اعتبارات ملی تامین شود.

همچنین در سال های اخیر طرح بازآفرینی شهری در بخشی از نقاط بافت تاریخی گرگان اجرا شد و با توجه به هماهنگی های بین دستگاهی می توان اجرای طرح سیستم جمع آوری فاضلاب شهری نیز در قالب آن اجرایی شود.

پیگیری و بررسی های گلستان ما برای اجرای این پروژه  همچنان ادامه خواهد داشت.

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.