1403-04-24 08:07
273
0
90687
نگارستان ایران به سوگ شهدای کربلا نشست؛

طوق‌بندان و دلدادگی به سقای دشت کربلا

مردم شهر دارالمومنین گرگان در روزهای چهارم تا دهم ماه محرم آئین سنتی طوق‌بندان را اجرا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ مراسم سنتی «طوق‌بندان» گرگان که از دوره صفویه اجرا می‌شده و در دیماه سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار معنوی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

این مراسم در محلات مختلف شهر گرگان و از چهارم تا دهم ماه محرم برگزار می‌شود، اجرای این مراسم به اینگونه است که در روز مراسم طوق‌بندان محلات مختلف گرگان در مکانی که قرار است طوق بسته شود جمع می‌شوند، ابتدا در این مراسم طوق در مراسم طوق‌شویی با گلاب تطهیر می‌شود.

مردم در این آئین با نذوراتی که دارند پذیرای عزاداران حسینی هستند و افرادی که حاجت دارند با پارچه‌های مختلف به طوق گره می‌زنند، جوانان محل طوق را بر دوش می‌گیرند و طوق با مراسم سینه‌زنی و عزاداری پیشاپیش جمعیت به مسجد و یا تکیه که طوق در آن مکان نگهداری می‌شود با مراسم عزاداری منتقل می‌شود.

طوق در هر محله‌ای از شهر گرگان که وارد می‌شود مردم با اسفند و یا نذورات مثل ذبج قربانی مورد استقبال قرار می‌گیرد، مردم گرگان در قالب طوق‌گردانی در ایام محرم نسبت به دسته‌روی و عزاداری اقدام می‌کنند و طوق‌ها در اماکن مذهبی، تکایا و مساجد تا روز چهل و هشتم در جایگاه خود نگهداری می‌شود و پس از آن طوق به اماکن اولیه نگهداری که منازل افراد و یا حسینیه و غیره است برگردانده می‌شود.

علم و طوق هر محله یا هیأت به عنوان سند شناسایی آن محل محسوب می‌شود، مراسم طوق‌بندان در دهه نخست محرم و پیش از اذان معرب در محلات تاریخی گرگان برگزار می‎شود.

این طوق‌ها ارادت عزاداران به حضرت ابوالفضل العباس(ع) است و این طوق و یا علم نمادی از این شهید دشت کربلا است، مردم شهر دارالمومنین که از دیرباز دلداده شهدای کربلا و اهل‌بیت(ع) هستند این آئین تاریخی را از دیرباز هر ساله اجرا کردند.

آئین سنتی طوق‌بندان در محلات تاریخی گرگان به ترتیب خاصی برگزار می‌شود، در روز چهارم محرم طوق‌بندان در محله میرکریم، در روز پنجم محلات نعلبندان، پاسور و میخچه‌گران و سایر محلات در روزهای دیگر برگزار می‌شود.

وجود تکایا زیاد در گرگان نشان از ارادت ریشه‌دار مردم به اهل‌بیت(ع) دارد.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.