1396-12-06 08:17
981
0
50859
گزارش از فریده ستایشگر؛

طرح گردشگری آشوراده بر گرده دولت‌های قبل به کام دولت دوازدهم

استاندار گلستان چند روز قبل، از ابلاغ طرح گردشگری آشوراده پس از 39 سال خبر داد در حالیکه این طرح به همراه جزئیات آن پیش از آمدن سیدمناف هاشمی به ساختمان استانداری گلستان موردتأیید قرار گرفته بود.

به گزارش گلستان ما - فریده ستایشگر؛ از زمان روی کارآمدن سیدمناف هاشمی، استاندار دولت دوازدهم در استان، آنچه بیش از هر مسئله دیگری به چشم می خورد، نه برنامه های مدیریتی او، بلکه رفتارهایی است که بیشتر برای عموم جالب توجه است. رفتارهایی مانند اخراج مدیرعامل بانک از جلسه ای رسمی و جلوی دوربین صدا و سیما که انتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران و البته بخشی از مردم را هم برانگیخت.

با این همه برخی از رفتارهای استاندار گلستان به برخوردهای گاه و بیگاه تندش با مدیران استان، خلاصه نشد. او بارها و در نشست‌های مختلف به ویژه در بحث بودجه و اعتبارات استان عنوان کرده بود که دولت یازدهم برای اعتبارات 97 اقدام ویژه ای انجام نداده و سهم گلستان از این اعتبارات اندک است و نمی توان با این اعتبارات به توسعه رسید، با اینحال هاشمی انگشت خود را بر روی مهم ترین طرح هایی گذاشته که در سال های گذشته پیگیری های آن انجام و حتی پیش از تکیه زدن وی بر کرسی استانداری به ثمر نشسته بود.

مناف هاشمی به گونه ای سخن می گوید که بنظر می رسد در 20 سال گذشته در این استان اتفاقی رخ نداده و اوست که در چهارماهه حضورش در استانداری گلستان شق القمر کرده است.

طرح گردشگری آشوراده یکی از طرح های مصوب سفر رییس جمهوری در دولت یازدهم به گلستان بود و البته دو دهه مناقشه را هم در سابقه داشت. در حاشیه آخرین نشست اقتصاد مقاومتی گلستان و در گفت وگو با خبرنگاران، استاندار در حالی که به نظر اطلاع دقیقی از پیشینه این طرح نداشت آن را به عنوان یکی از دست‌آوردهای دوره کوتاه مدیریتش به سمع و بصر شهروندان گلستانی رساند.

این درحالی است که پیشتر، دولت یازدهم تکمیل این طرح را اعلام کرده بود و البته دی ماه امسال هم معاون عمرانی سابق استاندار گلستان جزییات طرح نهایی را در اختیار رسانه ها قرار داده بود. همچینین امیر عبدوس، از مدیران دولت دوازدهم نیز در نخستین نشست خبری خود، در بیان پیشینه ای از آشوراده، این طرح را تکمیل شده و نهایی در دولت یازدهم عنوان کرد. همچنین در نخستین ماه های سال 96 یعنی در دوره دولت یازدهم نیز، سازمان حفاظت محیط زیست کشور، طرح نهایی گردشگری آشوراده را مبتنی بر ضوابط محیط زیستی و مورد تایید این سازمان قلمداد کرد.

با این حال استاندار گلستان طرحی با دو دهه مناقشه را به عنوان طرحی گره خورده طی چهار دهه، یعنی از نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرده و مصادف شدن ابلاغ رسمی تاییدیه سازمان محیط زیست بر این طرح با دوران زمامداری خودش بر استان را گواه بر تلاش های خود برای تحقق طرح گرفته است. این در حالی است که همگان می دانند نماینده ولی فقیه در استان و تعدادی از استانداران گذشته و البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در این سال ها تلاش های زیادی به کار بستند تا در نهایت قرعه به نام دولت یازدهم خورد.

مناف هاشمی پیشتر نیز رفتاری مشابه این طرح در مورد منطقه آزاد اینچه برون و تصویب آن در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی که سال گذشته محقق شده بود، انجام داد. به نظر می رسد استاندار گلستان تمایل دارد تا با " پاک کنی" همه تلاش ها و فعالیت های دولت های دیگر در زمینه توسعه استان را پاک کرده و حتی اعتباراتی که تصویب آن در دولت قبل بوده و زمان تخصیص آن خواه ناخواه به دوران مدیریت او یا هر شخص دیگری که بر کرسی استانداری در دولت دوازدهم می نشست، فرارسیده است را به پای یک چهار ماهه خودش و تیمی که به تازگی در حال تکمیل آن است بنویسد.

حقیقت ماجرا چیست؟

19 سال پیش برای نخستین بار زمزمه های برنامه ریزی برای جزیره ای که شهرتش به عنوان منطقه ای ویژه و ذخیره گاهی زیستی در جهان بی بدیل بود، شنیده شد. اما ماجرا به زمزمه ها ختم نشد و تا جایی پیش رفت که اراضی ملی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد.

نخستین طرح ارائه شده از سوی این سرمایه گذار، کتابچه ای بود که مختصات ساحلی کشورهایی مانند مالزی را الگوی طرح قرار داده بود و آنچه آخرین درجه اهمیت را داشت، حفظ محیط و تنوع زیستی منطقه بود. با این همه با اقدام قضایی معصومه ابتکار واگذاری این اراضی و طرح ملغی شد.

پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست کشور هرگز با اجرای طرح گردشگری در آشوراده موافقت نکرد تا قرعه به نام حسن روحانی و دولت یازدهم رقم خورد.

این موضوع با تاکیدات نماینده ولی فقیه در گلستان و استاندار وقت در دستور مصوبات سفر رییس جمهور روحانی قرار گرفت. مشاور طرح انتخاب شد و با ملغی شدن کامل کتابچه طرح پیشین، مطالعه دوباره بر منطقه آشوارده با حضور مشاور منتخب اداره کل حفاظت محیط زیست استان آغاز شد.

سال 1394 رضا مروتی معاون عمرانی استانداری گلستان از ارسال طرح مطالعاتی آشوراده  به سازمان حفاظت محیط زیست به منظور بررسی و انطباق با موازین محیط زیستی خبر داد. پس از هجده ماه و در سال 1395 این طرح موفق به دریافت تایید نهایی شد.

 همچنین بنابر آخرین اعلام رسمی سازمان محیط ‌زیست كشور در اردیبهشت سال 96، آنچه در طرح اولیه ارائه و بررسی شد و مورد موافقت قرار گرفت، اجرای فعالیت‌هایی سبک همچون گردشگری در طبیعت، پرنده ‌نگری و آن دسته از فعالیت ‌های قابل پذیرش برای گردشگری در مناطق تعیین شده برای این منظور بود.

خرداد سال 96 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار وقت گلستان، اعلام کرد  براساس موافقت مشروط اولیه از سوی سازمان حفاظت محیط ‌زیست، متقاضی، ملزم به ارائه طرح‌ های اجرایی و تفصیلی خود به سازمان حفاظت محیط ‌زیست برای بررسی و تصویب است. تا این تاریخ، هنوز طرح‌ های موصوف كه با شرایط و چارچوب سازمان حفاظت محیط ‌زیست در منطقه آشوراده تطابق داشته باشد، ارائه نشده و از این ‌رو هیچ اقدام اجرایی و فیزیكی نیز در آشوراده انجام نگرفته است.

رضا مروتی گفته بود: همه مراحل برای اجرای طرح گردشگری آشوراده انجام شده است. همه مصوبه و تأییدیه ‌ها نیز از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گرفته شده است و امیدواریم در همین ماه، طرح در كمیسیون ماده 2 هم بررسی و آخرین مجوز برای اجرای آن گرفته شود.

آذر 1396  امیر عبدوس، مدیر کل حفاظت محیط زیست که به تازگی به این سمت منصوب شده بود هم در پاسخ به سوال خبرنگاران و در بیان پیشینه ای از طرح گردشگری آشوراده این طرح را مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد.

جزییات این طرح دی 1396 از سوی معاون عمرانی سابق استاندار اعلام شد.  رضا مروتی که از زمان تصوب طرح مسئول مستقیم رسیدگی و پیگیری آن به شمار می رفت، گفته بود: پیش از این، سرمایه گذار بخش خصوصی پس از تنظیم و تهیه طرح، در مرحله ارزیابی با موانع و تغییرات متعدد به دلیل مغایرت های محیط زیستی قرار می گرفت. اما انجام همزمان مطالعه و طراحی و تکمیل طرح اجرایی از سوی دولت، که پیشتر همه مغایرت ها در آن دیده و رفع شده است،  روند حضور سرمایه گذار را تسهیل کرده است. بررسی مشکلات حضور سرمایه گذاران و واگذاری های قبلی نشان داد که مطالعات و طراحی اولیه از سوی دولت و اخذ مجوزهای لازم و تکمیل طرح،  تنها صورتی است که می تواند امکان دعوت از سرمایه گذاران را بدون مشکل مهیا کند. در طرح مورد تایید گردشگری آشوراده، به جای 380 هکتار از اراضی جزیره، تنها 22 هکتار اصلی و در نزدیکترین فاصله به منطقه تفرج متمرکز و مماس با حدود 48 هکتار مستثنائات (با در نظر گرفتن ظرفیت برد)  را در بر می گیرد.

او همچنین توضیح داده بود: عناوین کاربری عنوان شده در نخستین طرح پیشنهادی در دور جدید مطالعاتی 42 مورد بود که به در طرح نهایی به 20 مورد کاهش پیدا کرد. سه مسیر جاده ای موجود در جزیره به یک مسیر کاهش پیدا کرده است. ️تردد خودرو در این منطقه ممنوع و فقط ارابه، درشکه و اتومبیل های ویژه گردشگری در آن اجازه تردد دارند. ورود به منطقه زیست، تخم گذاری پرندگان و همچنین زاد و ولد جانواران ممنوع و پرنده نگری در سایت های ویژه ای اجرا می شود.  هیچ سازه ی سنگین، بتنی، سیمانی و طبقاتی  به اجرا در نخواهد آمد و کتابچه مصوب طرح، تا جزییات مصالح بوم آورد و محلی و منطبق بر شرایط زیستی را تعیین کرده است. توجه به جزییات در این طرح تا جایی است که حتی رنگ بام ها هم در آن پیش بینی شده است. واگذاری به سرمایه گذار نه به شکل انحصاری و طولانی مدت بلکه به صورت واگذاری های بخشی و مطابق با قوانین اراضی ملی و حداکثر مدت 15 سال خواهد بود. در این طرح فرصت مشارکت همه شهروندان استان در بخش های مختلف فراهم شده است.

بنابراین آشوراده نه مناقشه ای حل نشده باقی مانده بود و نه گره گشایی از آن به دست دولت دوازدهم رقم خورد. حال اعلام این خبر از سوی استاندار بدون هیچ اشاره ای به پیشینه آن، با چه اهدافی انجام شده، بی شک سوال مهمی است و افکار عمومی از استانداری که خود را " مرد عمل" می داند، توقعی بیش از این خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.