1400-09-04 13:28
2240
2
77237
غفلت از حماسه‌ای که با غیرت دینی عجین شد؛

سکوت شهر در برابر خاطرات تاریخ‌ساز مردم گرگان/ 5 آذر حماسه مغفول شهادت‌طلبی

حماسه 5 آذر سند رسوایی پهلوی را درهم پیچید و حماسه بزرگ مردم گرگان را به رخ کشاند اما این سالها و این روزها در خاطره تاریخ‌ساز مردمان این دیار کمرنگ است، واقعه‌ای که سند افتخار شهادت‌طلبی و ایثارگری است در بحبوحه تاریخ گرد غفلت به خود گرفته و داعیه‌داران فرهنگ، برنامه درخوری برای آن متصور نشدند.

به گزارش گلستان ما، بزرگترین و حماسی‌ترین واقعه تاریخ گرگان به 5 آذر گره خورده است، روزی که غیرت دینی و انقلابی مردم دارالمومنین گرگان به جوش و خروش آمد تا در برابر حمله وحشیانه دژخیمان پهلوی به  مردم مبارز  مشهد که به حرم امام رضا پناه برده بودند و عده‌ای را به شهادت رساندند، واکنش نشان دهد، به گفته تاریخ‌نگاران وقایع گرگان حدود 50 هزار نفر از مردم این منطقه در امامزاده عبدالله (ع) این شهر گرد هم آمدند تا به حرکت ددمنشانه پهلوی پاسخی محکم بدهند، این واقعه که سند رسوایی پهلوی را درهم پیچید و حماسه بزرگ مردم گرگان را به رخ کشاند اما این سالها و این روزها در خاطره تاریخ‌ساز مردمان این دیار کمرنگ است، واقعه‌ای که سند افتخار شهادت‌طلبی و ایثارگری است در بحبوحه تاریخ گرد غفلت به خود گرفته و داعیه‌داران فرهنگ، برنامه درخوری برای آن متصور نشدند.

حماسه 5 آذر سند پرافتخار مردم گرگان از ابعاد مختلفی قابل بررسی است و با وجود معرفی این حماسه در قالب تالیف کتاب، برگزاری میزگرد و مقالات رسانه‌ای اما این واقعه تاریخی همچنان در مهجوریت به سر می‌برد و آنچنان که باید در معرفی این روز حق مطلب ادا نشده است از این رو با کارشناسان تاریخ نگار و شخصیت‌های صاحبنظر و اهل فن به گفت‌وگو نشستیم تا ابعاد این واقعه تاریخی را واکاوی کنیم.

غلامرضا خارکوهی باگرامیداشت یاد و نام شهدای قیام 5 آذر گرگان گفت: 5 آذر بزرگترین واقعه تاریخ مبارزات شمال ایران است که متاسفانه مغفول مانده است.

این تاریخ نگار گلستانی گفت: بعد از حمله وحشیانه دژخیمان پهلوی به  مردم مبارز  مشهد که به حرم امام رضا (ع) پناه برده بودند و به شهادت رساندن آنها امام این روز را عزای عمومی اعلام کرد و از همه مردم خواست تا اعتراض خود را به این اقدام نشان دهند.

به گفته وی؛ آن روز حدود پنجاه هزار نفر از مردم گرگان در امامزاده عبدالله گرگان تجمع کردند و قصد راهپیمایی داشتند که با حمله ماموران رژیم روبرو شدند.

خارکوهی ادامه داد: در این واقعه بیش از 200 نفر مجروح و 14نفر شهید شدند اما با این وجود این روز عظیم در بین نخبگان و مردم جامعه مغفول مانده است.

وی افزود: همزمانی قیام 5آذر با تعطیلی مطبوعات به علت تحصن و ثبت نشدن در روزنامه های آن زمان و نپرداختن نخبگان و ائمه جمعه در این سالها  باعث شده که این واقعه مهم تاریخی به خوبی برای مردم بازگو نشود.

خارکوهی گفت: در این سالها و مخصوصا بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در شناساندن  5آذر به جوانان گرگانی اقدامات خوبی صورت گرفته و چند جلد کتاب هم در این مورد نوشته ام و البته این واقعه در تقویم ملی کشور نیز ثبت گردیده است.

این تاریخ نگار گلستانی بیان کرد: متاسفانه در گذشته برخی روز 20شهریور که مربوط به دولت رضاخان بود را روز گرگان معرفی کردند و با بودجه بیت المال به بزرگداشت این روز پرداختند اما برای معرفی روز گرگان به عنوان 5آذر با نگاه سیاسی اعلام می کنند که باید به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسد تا مراسم و بزرگداشتی برای آن گرفته شود در حالی که برای 20شهریور این نگاه را نداشتد.

نائیب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: نامگذاری گرگان توسط رضاخان قلدر برای ما افتخار نیست/ 5 آذر بهترین گزینه برای روز گرگان

غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص تبیین حماسه 5 آذر و نامگذاری روز گرگان معتقد است: هر کشور و سرزمینی روزهایی به یادگار می ماند که باشکوه، تماشایی و عبرت آفرین هستند و باید این روزها را قدر بدانیم و برای مردم تبیین کنیم.

منتظری تاکید کرد: اگر صحفه های تاریخ را ورق بزنیم در تاریخ استان گلستان یکی از روزهای به یاد ماندنی روز 5 آذر است که در این روز مردم گرگان دشت برای دفاع از حریم دین و مذهب در مقابله با نظام ستم شاهی با پیشقراولی روحانیون و علمای معظم به میدان آمدند.

وی یادآور شد: این اقدام ترس را در دل رژیم دژخیم شاهنشاهی انداخت و باعث شد در برابر این اقدام فرهنگی و مسالمت آمیز مردم اقدام نظامی انجام دهد و براثر آن 14 شهید را مردم این خطه تقدیم کردند.

این مقام مسئول افزود: در نسل ها و عصرها این سوال در ذهن ها باقی می ماند که جرم این شهدا چه بود و برای چه به شهادت رسیدند.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان ابراز داشت: در هر شهری تلاش می شود روزی به عنوان روز شهر یا شهرستان مطرح شود و برای انتخاب این روز باید به چند نکته توجه داشت  و هر روزی ظرفیت نام نهادن به نام شهرستان را ندارد.

منتظری تاکید کرد: بحث های مختلفی در این خصوص مطرح شد و بنا شد در شورای فرهنگ عمومی گلستان چند پیشنهاد مطرح شود که یک از آنها روزی است که  رضاخان این خطه را به عنوان روز گرگان انتخاب کرده بود این روز را روز گرگان بدانیم و این برای ما افتخار نیست که یک انسان قلدر  برای ما مبنای نامگذاری قرار بگیرد.

وی متذکر شد: از بین گزینه ها باید به یک انتخاب احسان دست بزنیم و بحث بعدی سالروز تاریخ ورود امام حسن عسکری (ع) به شهر گرگان است که اسناد معتبری دارد و دیگر روز پیشنهادی روز قیام مردم گرگان است که می تواند مد نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در خصوص ورود امام حسن عسکری (ع) تصویر روشنی مردم از این روز ندارند و اعتقاد بسیاری از کارشناسان اجتماعی و فرهنگی سالروز ورود امام حسن عسکری (ع) به عنوان هفته فرهنگی گرگان نامگذاری شود و  روز گرگان بیش از گزینه های دیگر می تواند به عنوان روز گرگان نامگذاری شود و شورای فرهنگ عمومی باید با کارشناسان این مسئله را بررسی کنند و تصمیم نهایی را اخذ کنند.

منتظری یادآور شد: امسال در هفته فرهنگی گرگان شاهد بودیم که دوستان به این روز توجه بیشتری داشتند و با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفتگو داشتیم تا این روز را بیش از گذشته پیگیری کنیم.

مبارز انقلابی گرگانی: این تجمع بوی خون می‌دهد

در معرفی این واقعه تاریخی شنیدن سخنان شکرالله علاءالدین که به عنوان مبارز انقلابی گرگان از نزدیک شاهد قضایا بوده و آن را لمس کرده شنیدنی است.

علاءالدین با بیان اینکه 5آذر روز انتقام ماموران رژیم از مردم گرگان بود، گفت: وقتی مردم گرگان در 22آبان برای آزادی زندانیان در کنار پاسگاه تجمع کردند و اعلام کردند تا زندانیان ما را آزاد نکنید به خانه بر نمیگردیم مامورن رژیم مجبور شدند 10زندانی را آزاد کنند و این لکه‌ای بر حیثیت ماموران بود که مورد شماتت خانواده هایشان و همچنین پاسبانان و ماموران دیگر قرار گرفتند.

وی گفت: ماموران رژیم قبل از تجمع  مردم در 5آذر اعلام کردند که با آن برخورد خواهد شد و مردم میدانستند این تجمع بوی خون میدهد اما با این وجود خیل عظیمی از مردم گرگان در آن روز شرکت کردند.

علاءالدین ادامه داد: ماموران رژیم در آن روز بی هدف و دیوانه وار به مردم شلیک میکردند و انتقام 22آبان را از مردم میخواستند بگیرند.

رئیس شورای اسلامی گرگان: ضرورت تبیین محتوایی و بصیرتی 5 آذر گرگان 

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان نیز با گرامیداشت واقعه 5 آذر گرگان بر لزوم تبیین محتوایی و بصیرتی این روز برای مردم گرگان خصوصا نسل جوان تاکید کرد و گفت: تیم جدید مدیریت شهری اهتمام ویژه برای بزرگداشت روز 5 آذر دارد و در تلاش است در سالهای آینده مانند سایر وقایع تاریخی مردم گرگان نیز به دیدار مقام معظم رهبری نائل شوند.

صفرعلی پایین محلی با اشاره به اینکه همه ارگان ها و نهادی مختلف باید در سیاستگزاری شهری وارد عمل شوند، تصریح کرد: این روز مهم ملی در سایه همدلی و همکاری می‌تواند به خوبی معرفی شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.